• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

גלידה בתוך סעודה

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
לא היה בא לו באותה עת כך אמר הרב דוד יוסף שליט"א
סותר עצמו למ"ש בח"ט עמ' קצה בשם מרן. לגבי ליל שבת. והוא פלא עצו"ר עד למאוד.

ובזה יתיישבו הרבה מהסתירות והשמועות בענין.
 
נערך לאחרונה:
סותר עצמו למ"ש בח"ט עמ' קצה בשם מרן. לגבי ליל שבת. והוא פלא עצו"ר עד למאוד.

ובזה יתיישבו הרבה מהסתירות והשמועות בענין.
מה הבעיה? מותר לפוסק לחזור בו לאחר שהתברר אצלו העניין, וכפי שראינו בלווין מספר פעמים שהראשל"צ שליט"א חזר בו ממש"כ בספריו, ואין כאן שום פחיתות חס ושלום, אדרבא היינו שבחייהו.
 
מה הבעיה? מותר לפוסק לחזור בו לאחר שהתברר אצלו העניין, וכפי שראינו בלווין מספר פעמים שהראשל"צ שליט"א חזר בו ממש"כ בספריו, ואין כאן שום פחיתות חס ושלום, אדרבא היינו שבחייהו.
נ"ל שהרב @ישראל התכוון שהראש"ל סותר עצמו שכתב שמרן זיע"א השאיר את הגלידה לאחר הסעודה בשבת מחמת הספק שמא יין פוטר את הגלידה ולמעלה בסרטון אמר שלא חשש לזה
 
נערך לאחרונה:
איזו עדות (לגבי ברכת הגלידה בשבת)?
לא גבי שבת

אלא כללית כלפי הנושא של גלידה בסעודה האם היא כמשקה ולא יברך , או שמא דינה כקינוח , וע"ז העיד הר' אברהם דניאל הנ"ל שדיבר בזה עם מרן זיע"א והסכים עמו דאין לגלידה בסעודה דין של משקה.

והעדות הזו בספר הנ"ל זה יצא בשנת תשס"ט, ושם הוא כתב שעוד שנים רבות לפנ"כ דיבר כן עם הרב עובדיה וכו'

אמנם לא פירט באיזו שנה אבל שנים רבות זה אומר לפחות בשנים תש"ס או תשס"א וכד'.

ולכן כתבתי עוד- שיתכן שהיה למרן זיע"א בזה שתי משניות , ותחילה סבר דאין דינה כמשקה לעניין סעודה [וכעדות בנו ר' דוד, והר' אברהם דניאל] , אך לאחר שנים היה לו ספק בזה וחשש לסב"ל , ולכן אח"כ כתב הגה' בכת"י ביביע אומר לחשוש לסב"ל
 
נערך לאחרונה:
לא גבי שבת

אלא כללית כלפי הנושא של גלידה בסעודה האם היא כמשקה ולא יברך , או שמא דינה כקינוח , וע"ז העיד הר' אברהם דניאל הנ"ל שדיבר בזה עם מרן זיע"א והסכים עמו דאין לגלידה בסעודה דין של משקה.

והעדות הזו בספר הנ"ל זה יצא בשנת תשס"ט, ושם הוא כתב שעוד שנים רבות לפנ"כ דיבר כן עם הרב עובדיה וכו'

אמנם לא פירט באיזו שנה אבל שנים רבות זה אומר לפחות בשנים תש"ס או תשס"א וכד'.

ולכן כתבתי עוד- שיתכן שהיה למרן זיע"א בזה שתי משניות , ותחילה סבר דאין דינה כמשקה לעניין סעודה [וכעדות בנו ר' דוד, והר' אברהם דניאל] , אך לאחר שנים הי לו ספק בזה וחשש לסב"ל , ולכן אח"כ כתב הגה' בכת"י ביביע אומר לחשוש לסב"ל
א. נ"ל שהסתירה הנ"ל היא לגבי שבת.
ב. עדות זה לא שפלוני אמר אלא שפלוני עשה.
 
א. נ"ל שהסתירה הנ"ל היא לגבי שבת.
נחלק את זה לשניים

א. האם גלידה נחשבת למשקה בסעודה שאז לא יברך עליה , או דנחשבת כקינוח סעודה שמברך עליה.

ב. בסעודה שיש קידוש , האם שאני אי לאו.

לגבי הנושא השני - יש סתירה בדבר ר' דוד בין שיעורו הנ"ל ולבין מה שכתב בספרו , ולא על זה דיברתי

אני מדבר על נושא בסעודה רגילה בלי קידוש , בזה הבאתי עדות של הר' אברהם דניאל שדיבר עם מרן זיע"א והסכים לו שדינה כקינוח סעודה שצריך לברך על זה.
ועל זה הוספתי - שכנראה שהיה למרן זיע"א בזה "שתי משניות" וכדכתבתי לעיל

[ומה שכתבת שאין זה עדות- נשגבה מבינתי הדלה ודעתי הקצרה , אדם דיבר עם מרן גבי "הסברא" של גלידה בסעודה , והסכים עמו שצריך לברך, זה לא נקרא עדות?? , א"כ לפי דבריך מה שכתב ביביע אומר בגליון זה לא ראיה , כי לא ראינו שם שעשה מעשה ובירך , אלא מאי - גם אדם שכותב סברא הוי עדות והוי "דין" , ולכן כתבתי - שתחילה סבר דכן דינה כקינוח סעודה , אך לאחר שנים חשב אחרת ויתיישב בדבר דהוא לכה"פ סב"ל]
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון