• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

גרביים צנועות לנשים

אכן הרב אורי סבאג נר"ו הוא ידידי מאז ועד כה.
אגב הוא הולך להוציא ממש עכשיו ספר "הרימו מכשול" (632 עמודים) [חלק מהתשובות שם הם שלי הקטן, וכן הרבה הוספות שם בס"ד]. הספר מלא וגדוש תוכן אקטואלי מאד ומעשי שאנשים לא נזהרים בהם כ"כ. הוא אמור לקבל את זה מהדפוס תחילת שבוע הבא בעז"ה. ואפרסם זאת בעז"ה בפורום (במדור הספרים חדשים).
 
אכן הרב אורי סבאג נר"ו הוא ידידי מאז ועד כה.
אגב הוא הולך להוציא ממש עכשיו ספר "הרימו מכשול" (632 עמודים) [חלק מהתשובות שם הם שלי הקטן, וכן הרבה הוספות שם בס"ד]. הספר מלא וגדוש תוכן אקטואלי מאד ומעשי שאנשים לא נזהרים בהם כ"כ. הוא אמור לקבל את זה מהדפוס תחילת שבוע הבא בעז"ה. ואפרסם זאת בעז"ה בפורום (במדור הספרים חדשים).
אשריו ואשרי חלקו.
נפש עמל עמלה לו.
והיה שמו כשם הגדולים.
 
נהנתי לקרוא כעת את הפולמוס סביב דעתו הקדושה של מו"ר מרן זיע"א.
היו טענות שמה שלא כתוב בספרים אלא במכתבים אינו פסק גמור דא"כ למה לא העלה כן בספריו (א"ה, או לא אמר בקולו בשיעור השבועי).

ברם יש נידון של ברכת ק"ש שעל המיטה שבחזו"ע ברכות עמ' תקא העלה שאין לברך אחר חצות רק יהרהר הברכה בליבו. והנה אחר פטירתו פרסם בנו מרן הראש"ל נר"ו שיש לברך ושכן הורה מרן זי"ע לב"ב בשנים האחרונות ושיפרסמו הדבר, דאל"ה לא היה מברך לעולם שכן תמיד ישן לאחר חצות, וכן מורה ובא חתנו הגר"א בוטבול תדיר. וא"כ הכא נמי נקשה מדוע לא אמר זאת בקולו וכדו'.

ובכ"א נראה שיש לנו ציבור היראים לעודד הנשים ללבוש חצאיות ארוכות וכמו שפרסמו לעיל בשם כמה מחכמי הדור הי"ו. ופשוט!

אגב, האם כבוד הרב אהרון הכהן קיבל תשובה מהראש"ל או הגר"ד יוסף בענין?
 
נהנתי לקרוא כעת את הפולמוס סביב דעתו הקדושה של מו"ר מרן זיע"א.
היו טענות שמה שלא כתוב בספרים אלא במכתבים אינו פסק גמור דא"כ למה לא העלה כן בספריו (א"ה, או לא אמר בקולו בשיעור השבועי).

ברם יש נידון של ברכת ק"ש שעל המיטה שבחזו"ע ברכות עמ' תקא העלה שאין לברך אחר חצות רק יהרהר הברכה בליבו. והנה אחר פטירתו פרסם בנו מרן הראש"ל נר"ו שיש לברך ושכן הורה מרן זי"ע לב"ב בשנים האחרונות ושיפרסמו הדבר, דאל"ה לא היה מברך לעולם שכן תמיד ישן לאחר חצות, וכן מורה ובא חתנו הגר"א בוטבול תדיר. וא"כ הכא נמי נקשה מדוע לא אמר זאת בקולו וכדו'.

ובכ"א נראה שיש לנו ציבור היראים לעודד הנשים ללבוש חצאיות ארוכות וכמו שפרסמו לעיל בשם כמה מחכמי הדור הי"ו. ופשוט!

אגב, האם כבוד הרב אהרון הכהן קיבל תשובה מהראש"ל או הגר"ד יוסף בענין?
כבודו הסביר מצוין את ההבדל בין לימוד הלכה לבין מעשה, וכל מה שבאנו לדון הוא מצד ההלכה היבשה מה דעת מרן בכך.

ויפה שהערת מדין ק״ש אחר חצות, שהרי מצינו ביחו״ד ח״ז תשובה שבה חוזר מרן בכך, ואילו בנידון זה לא כתב תשובה או להפך לא כתב בנידון דבר (כמבואר למעיין בחלק הנ״ל כי מובאים שם גם קונטרסים ולא רק תשובות) חוץ מהמכתב הנ״ל. וזהו ממש אומר דרשני.
 
כבודו הסביר מצוין את ההבדל בין לימוד הלכה לבין מעשה, וכל מה שבאנו לדון הוא מצד ההלכה היבשה מה דעת מרן בכך.

ויפה שהערת מדין ק״ש אחר חצות, שהרי מצינו ביחו״ד ח״ז תשובה שבה חוזר מרן בכך, ואילו בנידון זה לא כתב תשובה או להפך לא כתב בנידון דבר (כמבואר למעיין בחלק הנ״ל כי מובאים שם גם קונטרסים ולא רק תשובות) חוץ מהמכתב הנ״ל. וזהו ממש אומר דרשני.
הדברים התפרסמו בע"פ ע"י בנו מרן הראש"ל שליט"א וחתנו עוד בחיי חיותו, וגם נדפסו בחיי חיותו בקובץ ויען שמואל.
 
הדברים התפרסמו בע"פ ע"י בנו מרן הראש"ל שליט"א וחתנו עוד בחיי חיותו, וגם נדפסו בחיי חיותו בקובץ ויען שמואל.
ובכ״ז כתב הראש״ל פסק שאשה צריכה רק להחמיר עד הברך בשו״ת ראשון לציון?
ולמה השאיר הדבר רק בע״פ?

אם אתה מסוגל לספק ״היכן התפרסמו״ אנא ממך תספק גם תשובות לשאלות שעולות מהנושא הזה.
 
ובכ״ז כתב הראש״ל פסק שאשה צריכה רק להחמיר עד הברך בשו״ת ראשון לציון?
ולמה השאיר הדבר רק בע״פ?

אם אתה מסוגל לספק ״היכן התפרסמו״ אנא ממך תספק גם תשובות לשאלות שעולות מהנושא הזה.
במחילה, אבל עשית סלט.
אני כתבתי על ברכת המפיל אחרי ק"ש. לא לגבי הברך.
ולעצם הדבר לגבי מש"כ בשו"ת הראש"ל, אין מכך ראיה כי יצא לאור לפני פרסום המכתבים הנ"ל.
ומה שמרן זיע"א לא תיקן את הדברים ביבי"א, אכן צ"ע. אבל מאחר שכתב כן להדיא ב"כמה" מכתבים, ודאי שכך דעתו.
 
במחילה, אבל עשית סלט.
אני כתבתי על ברכת המפיל אחרי ק"ש. לא לגבי הברך.
ולעצם הדבר לגבי מש"כ בשו"ת הראש"ל, אין מכך ראיה כי יצא לאור לפני פרסום המכתבים הנ"ל.
ומה שמרן זיע"א לא תיקן את הדברים ביבי"א, אכן צ"ע. אבל מאחר שכתב כן להדיא ב"כמה" מכתבים, ודאי שכך דעתו.
במחילה לא הבנתי דבריך שדיברת קודם לכן על ק״ש ולא על ברך, ולכן התבלבלתי.
אכן כך י״ל בדעתו, אך אין זה כאמור מסיר את הצ״ע.
וכבר הבאתי בתחילת נושא זה כי הראשל״צ אמר באחד השיעורים כי אשה תשים שמלה עד הברך ולא עד הקרסול, והקשינו מהעובדה שהיה לעיניו דברי מרן במכתב הנ״ל.
 
אגב, האם כבוד הרב אהרון הכהן קיבל תשובה מהראש"ל או הגר"ד יוסף בענין?
מהראש"ל שליט"א עדיין לא קיבלתי (אולי אסע אליו בעז"ה).
מהרב דוד שליט"א ג"כ עדיין לא, אבל זה התעכב בגלל שלא נתתי "שם" לקונטרס והאחראי שם אמר לי שלא שייך לתת הסכמה בלי שם ואשלח אליו במייל כשזה יהיה מסודר, וכעת סידרתי בס"ד עם שם הקונטרס (כיסוי השוק כהלכתו) ושלחתי אתמול אליו. אקוה שיהיה תשובה בהקדם.
עכ"פ ראו את המצו"ב שהרב דוד יוסף כבר חתם כן לארגון הצניעות. וראו שם עוד רבנים. ומצו"ב גם המכתב של הגר"ח קנייבסקי.
 

קבצים מצורפים

  • מכתב עיקר חצאית קרסול הדין.pdf
    588.2 KB · צפיות: 7
  • הרב קנייבסקי.jpg
    הרב קנייבסקי.jpg
    1.1 MB · צפיות: 11
לדעתי העניין פשוט, מרן זיע"א כתב ללא ספק שדעתו לא כמו ביבי"א (מדוע לא כתב אח"כ זה שאלה, אבל זה שהוא כתב זה עובדה)
דעת מרן הראש"ל שליט"א שאין לשנות את המנהג "שהקבלה והמעשה וכו'" ומ"מ המחמיר תע"ב, כפי שהביא לעיל הרב מורשת מרן.
והדיון צריך להיות בגוף הסוגיא כדרכם של ת"ח.
 
לדעתי העניין פשוט, מרן זיע"א כתב ללא ספק שדעתו לא כמו ביבי"א (מדוע לא כתב אח"כ זה שאלה, אבל זה שהוא כתב זה עובדה)
דעת מרן הראש"ל שליט"א שאין לשנות את המנהג "שהקבלה והמעשה וכו'" ומ"מ המחמיר תע"ב, כפי שהביא לעיל הרב מורשת מרן.
והדיון צריך להיות בגוף הסוגיא כדרכם של ת"ח.
רצף דבריך מקשים יותר להבין את הסוגיא כאן, שהרי אדרבה וכי מרן לא ידע שנוהגות הנשים עם השמלה עד הברך? ובכ״ז כתב את מה שכתב, ואם נתרץ כמו שאומר הראש״ל שאין לשנות המנהג והמחמירה תע״ב, לא היה צריך מרן לומר שהוא חוזר בו, שהרי ביבי״א כתב הלכה למעשה. אלא על כרחך כפי שהסקתי שיש פה עמקות מסוימת בסוגיא שצריך שהגאונים יבהירו.
ולזה אנו מחכים בקוצר רוח לביאתו של משיח, או לכל הפחות ל @אהרן כהן שיביא לנו דבריהם של הראשל״צ או הרב דוד.
 
הרי אדרבה וכי מרן לא ידע שנוהגות הנשים עם השמלה עד הברך? ובכ״ז כתב את מה שכתב
ידע ואעפ"כ אמר כי כך נראה לו הדין, הרי זה מציאות שהוא כתב
ואם נתרץ כמו שאומר הראש״ל שאין לשנות המנהג והמחמירה תע״ב
מסתמא סובר שיש ע"מ לסמוך, שהרי כ"ה מנהג, (ובאמת זה שאלה מה יעשה עם המכתב)
או לכל הפחות ל @אהרן כהן שיביא לנו דבריהם של הראשל״צ או הרב דוד.
כבר הביא לעיל הרב מורשת מרן
 
ידע ואעפ"כ אמר כי כך נראה לו הדין, הרי זה מציאות שהוא כתב
נראה לי שלא הבנת אותי כדבעי.
כבודו תרץ שיש דין ויש מנהג, ולזה אמרתי שוודאי מרן ידע מהמנהג ובכ״ז פסק הלכה שיש לשים חצאית עד הקרסול, ואם היה כוונתו לומר זה בדין לבד אך לא לשנות המנהג למה היה צריך לחזור בו מהיבי״א, די״ל דמה שכתב ביבי״א הוא לפי המנהג. אלא על כרחך שכוונת מרן היה לשנות המנהג.
כבר הביא לעיל הרב מורשת מרן
דיברתי על הקונטרס שחיבר רבי @אהרן כהן בדבר המכתב ודברי טה״ב שהביא לראשל״צ ולרב דוד ומה שמחכה לתשובה מהם.
 
והדיון צריך להיות בגוף הסוגיא כדרכם של ת"ח.
אולי כוונתך למ"ש מרן זיע"א ביבי"א (ח"ב יו"ד סי' יט סוף אות ה) שכשלא יצאנו מידי ספק בדעת מרן השו"ע, לא שייך לומר בכה"ג שקבלנו הוראות מרן. וכמ"ש כיו"ב בשו"ת תעלומות לב (ח"ד סי' ז דף ט"ז סוע"ב). ע"ש. [ואגב מה שציין מרן שם שכ"כ כיו"ב גם מהר"ח פלאג'י בספר כל החיים (מערכת מ אות מח). לא מצאתי שם. ונראה שט"ס הוא וצ"ל מערכת יו"ד אות מח. ע"ש]. ושו"ר שכבר כתב כן גם החיד"א בשו"ת חיים שאל (ח"ב סי' כא ד"ה וחזה), שכשיש ספק בדעת מרן לא קבלנו הוראותיו. ע"ש. הו"ד בספר מבא השלחן חלק ב [נדפס יחד עם ח"א] סי' ג, להרה"ג משה פרזיס שליט"א. וע"ש עוד מקורות לכך. וע"ע בספר מנוחת שלום (ח"ו סי' ב וסי' ג), ובספר בקנה אחד (ח"ו עמ' שצד). עש"ב. ואכמ"ל.
וא"כ ה"נ נימא דכיון שלא ברור דעת מרן זיע"א יש לדון בגוף הסוגיא.
 
נערך לאחרונה:
אולי כוונתך למ"ש מרן זיע"א ביבי"א (ח"ב יו"ד סי' יט סוף אות ה) שכשלא יצאנו מידי ספק בדעת מרן השו"ע, לא שייך לומר בכה"ג שקבלנו הוראות מרן. וכמ"ש כיו"ב בשו"ת תעלומות לב (ח"ד סי' ז דף ט"ז סוע"ב). ע"ש. [ואגב מה שציין מרן שם שכ"כ כיו"ב גם מהר"ח פלאג'י בספר כל החיים (מערכת מ אות מח). לא מצאתי שם. ונראה שט"ס הוא וצ"ל מערכת יו"ד אות מח. ע"ש]. ושו"ר שכבר כתב כן גם החיד"א בשו"ת חיים שאל (ח"ב סי' כא ד"ה וחזה), שכשיש ספק בדעת מרן לא קבלנו הוראותיו. ע"ש. הו"ד בספר מבא השלחן חלק ב [נדפס יחד עם ח"א] סי' ג, להרה"ג משה פרזיס שליט"א. וע"ש עוד מקורות לכך. וע"ע בספר מנוחת שלום (ח"ו סי' ב וסי' ג), ובספר בקנה אחד (ח"ו עמ' שצד). עש"ב. ואכמ"ל.
וא"כ ה"נ נימא דכיון שלא ברור דעת מרן זיע"א יש לדון בגוף הסוגיא.
אני אוהב לקרוא את התגובות של כבודו.
 
בינתיים לא. כפי מה שהבנתי וכפי מה שנראה, אין לראש"ל את הזמן לעבור על זה. מחכה שיגמור את משרת הראשון לציון. (כלומר הוא מחכה, כך אמר לי הרב יאיר נאמן, שהראשל"צ אמר לו שהוא רוצה לכתוב עוד ועוד, ואין לו את הזמן, הוא מחכה לגמור את משרת הראשון לציון ולשבת ולכתוב, ואם בנושאים רגילים אין לו זמן לכתוב, כ"ש בנושאים רגישים וארוכים מעין אלו).
וכיו"ב הגרד" יוסף, האחראי על ההסכמות שם אמר לי שהגר"ד יוסף ראה, אבל הרב נוסע הרבה לחו"ל ובין טיסה לטיסה הוא יושב וכותב, ואין לו כ"כ זמן לעיין בסוגיא סבוכה זו, בפרט שיש לדעת איך לכתוב את זה והוא נושא רגיש וכו'. והוסיף להזכיר לו מידי פעם להכניס לו את זה שוב.
מצורף הקונטרס, לצערי זה עוד לא יצא לאור, אני מחכה להסכמות.
אני מצד אחד מבין אותם, כי באמת זה לא סוגיא פשוטה כל כך, צריך לראות את כל הצדדים ולעיין היטב, כי יש כאן כמה נידונים, חדא אם באמת אין חולק על מקום השוק, וגם אם השוק הוא החלק התחתון אולי מועיל גרביים אטומות או אפילו פשרה בין האטומות ללא אטומות (כאילו דעה אמצעית בין השיטות), או אולי מועיל מנהג שאחרי שנהגו אז כבר רגילים בזה וכד'.
ואף שלנו פשוט שכל הטענות הנ"ל אינן נכונות, וחובה קדושה ללבוש בגד רחב עד הקרסול וכו' [והארכתי בקונטרס בטוב טעם], מ"מ יש הרבה שלא מונחים בסוגיא, ומאחר שמנהג העולם הוא להיפך, אז בינתיים משאירים את המנהג על מקומו, כי אין להם את הזמן לעיין היטב בנושא זה אולי למצוא טעם למנהג (אגב זה מנהג של מדור ההשכלה ואילך, ואיני חושב שצריך למצוא לו טעם). וכבר כתבתי מה אמר הראשל"צ לרב יאיר נאמן.
 

קבצים מצורפים

  • קונטרס כיסוי השוק כהלכתו.pdf
    932.9 KB · צפיות: 10
  • מכתבי מרן זיע''א ועוד.pdf
    4.8 MB · צפיות: 6
חזור
חלק עליון