יש לפלפל בכוונת מרן במכתב הנ״ל.
@אהרן כהן , זה שאתה חוזר על אותם דברים שעברתי עליהם ובכ״ז לענ״ד אין בהם ממש מתוך דברי מרן, לא עושה אותם אמת.
אחרי מה שכתבת לי בעבר בכוונת מרן זצ"ל שבתי וכתבתי והוספתי ותיקנתי, עיין בקובץ המצורף לעיל [ואגב שלחתי את זה לרב שמעון ללוש, וכתב לי: לענ"ד כל דברי כבודו נכוחים למבין וישרים למוצאי דעת, ואינם צריכים חיזוק! יגדיל תורה ויאדיר, לזכות את ישראל! עכ"ל].
תעבור עליהם שוב.
לנחיותך אעתיק כאן: (למרות שלענ"ד יותר נוח לקרוא מתוך הקובץ הנ"ל [בו הסוגריים מוקטנות וכו'], אבל יש כאלו שכאן זה יותר נוח להם)
דעת מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בעניין
וכדעת המקילים דסגי בגרביים (שחורות ואטומות) לחלק התחתון של הרגל, כן היתה בתחילה דעתו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, וכדמשמע ביבי"א (ח"ו סי' יד) הנ"ל, שכתב שם שאין ללכת עם גרביים שקופות, דכמאן דליתא דמו, ע"ש, ומשמע הא גרביים אטומות (שחורות) שרי אע"פ שאינה מכוסה בחצאית עד הקרסול. [וכן מבואר שם במסקנא דדינא שבסוף התשובה שם. ע"ש].
אולם לאחרונה נתפרסם מכתב מכת"י של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל (והודפס צילומו בספר לקט ופרט ח"ט עמ' מט, והובא גם בעלון ותתענג בדשן גליון 44. ודיברתי בזה עם בנו של הגר"ז נחמיה גולדברג זצ"ל [שאליו מופנית תשובת רבינו], ואמר לי שזוכר מכתב זה מזמנו, ואישר אמיתותו), שכתב בהדיא שהוא חוזר בו ממה שכתב ביביע אומר הנ"ל, וזה לשונו: כ"ז אב
תשל"ט. לכבוד ידידי וחביבי הרב הגאון המפורסם, חכו ממתקים וכולו מחמדים, כש"ת רבי זלמן נחמיה גולדברג (שליט"א) [זצ"ל], חתן ידידנו הדגול הגאון הגדול המופרסם כמוהר"ר שלמה זלמן אויערבך (שליט"א) [זצ"ל]. אחרי עתירת החיים והשלום וכט"ס. אגרתו המעולפת ספירים משבוע שעבר קבלתי לנכון. קראתי בכל לב דבריו המיוסדים על אדני פז. יפה דן יפה הורה, כל דילדא אמיה כוותיה תליד. אודות מה ששאל בעניין מה שהעליתי בשו"ת יבי"א ח"ו (יו"ד סי' יד) לגבי גרבי ניילון של נשים, שאם אשה לובשת גרביים כאלו, הואיל ושקופות הן ובשרן נראה דרך הגרביים, כמאן דליתנהו דמי. וכת"ר שליט"א כתב במכתבו שמשמע מדברי שאם אשה הולכת עם גרביי שאינן שקופות ולא נראה דרכן בשרן, מותר ללכת כך, ולא צריכה ללכת עם חצאית או שמלה שמכסה את את כל השוק ומגיעה עד עצם הקרסול. אמנם כך העליתי בספרי הנ"ל, אך אחרי העיון בדבריו, הנני מסכים לכל דברי כת"ר שליט"א, והאמת אהובה על הכל, בפרט שלפי כל להקת הפוסקים שהזכיר במכתבו, משמע שאפילו שאשה שהולכת עם שמלה שמגיעה לברך ולובשת גרביים אטומות זה לא נקרא כיסוי באמת, דלא הוי צניעות כלל. ולפיכך אשה שהולכת כך, אסור לקרות קר"ש כנגדה דהוי ערוה לכל דבר. ואמש ביקר אצלי ידידי הגאון רבי בן ציון אבא שאול שליט"א והרצתי לפניו את כל הנ"ל, והסכים עם דברי הדר"ג שליט"א, ואף אמר עוד טעם בעניין זה, כיון שבזמן שאשה הולכת עם חצאית או שמלה עד הברך, יש חשש גדול שאם יתרומם לה החצאית או השמלה היא תעלה למעלה מהברך, ואם כך מה הועילו חכמים בתקנתן. (אמר המעתיק, ומ"מ אין זה טעם העיקרי, אלא עיקר הטעם הוא כנ"ל שיש ללבוש בגד רחב עד הקרסול ולא גרביים). וכבר איתא בשבת (צח:), תנא דבי רבי ישמעאל למה דומה המשכן לאשה שמהלכת בשוק ושפוליה מהלכין אחריה, וכתב שם רש"י, וז"ל: שולי בגדיה, כך היתה יריעה של אחריו נגררת בארץ עכ"ל. ומוכח שבכל הדורות בנות ישראל הלכו כך בשמלות ארוכות עד הארץ. והלוואי שיכנסו דברי כת"ר שליט"א ללב בנות ישראל הכשרות. בכבוד רב ובתודה רבה מראש. עובדיה יוסף. עכ"ל.
ואצטט עוד מכתב מהגר"ע יוסף זצ"ל (צילומו נדפס בגליון ותתענג בדשן הנ"ל, ובעיתון הדרך ד' שבט תש"פ), וז"ל: ט"ו חשון
תשמ"ז. לכבוד ידיד נפשי וחביבי רב הפעלים לתורה ולתעודה כש"ת הרה"ג ר' משולם צוברי שליט"א. וכו'. וזכרוני שבזמנו רצו לפתוח אנשי דלא מעלי, בית ספר מעורב בנים ובנות רח"ל בעיירת נתיבות, ורבי רפאל הלל שליט"א מנהל סמינר אור החיים בב"ב, לקחני עם משלחת של רבנים לאדמו"ר הצדיק רבי ישראל אבוחצירא זצ"ל, שהיה גר שם, ושׂחנו לו בכאב את המזמה הנ"ל, ובין דבריו אמר שכל סבת התפשטות מחלת הסרטן ה"י, שכבר רבים חללים הפילה, צעירים ומבוגרים יחדיו רח"ל, הינה בגלל חוסר קדושה וצניעות, ואף פירט בפננו, ראשונה בגלל שרבה הערבוביה בין גברים לנשים ובפרט בבתי ספר שבבתי ספר הממלכתיים לומדים בערוב בנים ובנות יחדיו. ושני, "בגלל שיש חוסר בצניעות, ורבה הפריצות, שנשים הולכות עם שמלות וחצאיות קצרות שאינן ארוכות כדבעי, דהיינו עד הקרסול", אי לכך מדת הדין מתוחה רח"ל. וכו'. בברכת התורה עובדיה יוסף. עכ"ל. מבואר מזה (בפרט מהמכתב הראשון) שהגר"ע יוסף חזר בו ממה שמשמע ביבי"א ובטהרת הבית דתחת הברכיים סגי בגרביים, אלא צריך לכסות גם שם דוקא בבגד רחב כחצאית ולא
סגי בגרביים.
והנה להלן מכתב נוסף מהגר"ע יוסף זצ"ל (צילומו נדפס בירחון קול סיני תשרי תשע"ח), וז"ל: ירושלים ח' אלול
תשמ"ב. לכבוד הגב' שרה שוורצברט בני ברק, שלום וברכה. בתשובה למכתבך מיום כ״ז אב, בענין אם צריך ללבוש גרביים, הנה בספרי הפוסקים מתבאר שאם השמלה מגיעה עד הקרסולים (מקסי) כך שהשוק מכוסה, אין צורך בגרביים, אבל לפי הנוהג בימינו שהשמלה או החצאית מגיעה רק קצת למטה מהברכים, ונשאר השוק מגולה, צריך ללבוש גרביים. וכן פסק בשו"ת מנחת יצחק (חלק ששי סימן י). ואין בדין זה הבדל בין ספרדים לאשכנזים. רצוי מאד עד כמה שאפשר שלא יהיו הגרביים שקופות שהבשר נראה מתחתיהן. בכבוד רב, עובדיה יוסף. עכ"ל. ולכאורה משמע מזה שסובר דכן מהני גרביים, ולא בעינן חצאית. אך מ"מ נראה דהתם נתן את הרע במיעוטו, דהיינו לפי הנוהג העגום שהולכות הרבה נשים עם חצאיות קצרות שלא עד הקרסול, יש להם עכ"פ ללכת עם גרביים אטומות (והיינו שחורות וכנ"ל באורך), ובפרט שזה הרי היה נידון השאלה שם, האם צריך ללבוש גרביים, ולזה אמר שלאלו שהולכות עם חצאית שלא עד הקרסול חייבות לכסותו עם גרביים, אבל אה"נ מעיקר הדין הבא לשאול כלפי אורך החצאית ודאי שיורה לה ללכת עד הקרסול. וכן דייק לישניה דקאמר "אבל לפי הנוהג בימינו שהשמלה או החצאית מגיעה קצת למטה מהברכים", משמע דכלפי אותו מנהג אמר האי מילתא, אך כבר מילתו אמורה שלכתחילה אין לנהוג כן אלא יש לכסות בחצאית עד הקרסול. ובעל כרחנו לבאר כן בדעתו, דאל"כ נמצא חוכא ואיטלולא, דבתחילה ביבי"א הנ"ל כתב להתיר דסגי בגרביים (שחורות ואטומות), ואילו אח"כ בשנת תשל"ט חזר בו לאסור ולהצריך חצאית וכמכתב הראשון הנ"ל, ושוב אח"כ בשנת תשמ"ב (במכתב הנז' בסמוך) חזר בו להתיר, ואח"כ בשנת תשמ"ז שוב חזר לאסור. אתמהה. ועל כרחינו לומר כדלעיל שבשלשת המכתבים הנ"ל דעתו לאסור, אלא שבמכתב של שנת תשמ"ב הרע במיעוטו תפס, וכנ"ל. וכמו שכתב כיו"ב האדמו"ר מסאטמר בקונטרס חידושי תורה ודרשות (עמ' ריח), וז"ל: ואף כי אותם הגרביים שכבר נהגו בהם עבים קצת, גם הם אינם מניחים את דעתם של היראים ושלימים, "אולם עכ"פ בחרנו הרע במיעוטו" מה שאין כן אלו שלובשים גרביים דקות ושקופות ומראיהן רע כמראה הבשר איסור חמור ונורא יש בזה, ואין הדעת סובלתן, לכן מן הנכון שלא המצא במחנינו אפילו אשה אחת שתקל בדבר החמור הזה ולא אפונה כי אלמלי ידעו חומר האיסור בוודאי לא היו מעיזות לעבור עבירה כזו, אלא שהיצר הרע מתעה ומפתה אותן באמרו "עשה כך ואין שום איסור בדבר", שכבר הורגלו בעבירות בכגון אלו. עכ"ל. [ועוי"ל דאין לסמוך על מכתב זה, כפי שמצינו בב"י (סי' רסג) שכתב על הסתירה בדברי התרומת הדשן, שיש לסמוך על מה שכתב בספר תרומת הדשן יותר ממה שכתב בכתביו, דמה שאדם כותב בספר יותר מדקדק בו ממה שכתב בכתביו. ע"ש. וא"כ אין לסמוך על מכתב זה. וזהו בשונה מהמכתב הקודם שכתב להרב גולדברג, דשאני התם שכותב בהדיא שחוזר בו ממה שכתב ביביע אומר, דבכה"ג ודאי דסמכינן על הכתבים. ובפרט במכתב שנביא להלן (ד"ה ושוב) משנת תש"נ ששם כתב בלשון "ולא כפי שפסקתי בעבר, וכו', וזה אחר שישבתי על מדוכה זו, והגעתי למסקנא וכו'", שבודאי שסמכינן על מכתב כזה נגד מה שכתב בספר].
מיהו לכאורה אכתי צ"ע, דהא בטהרת הבית (ח"ב עמ' קסה) כתב, וז"ל: ובמקומותינו אין רגילות ללכת בגילוי השוק שתחת הארכובה (ברך), אלא יש שלובשות גרביים דקות ושקופות, וידוע שבגד שקוף כמאן דליתיה דמי, וכמ"ש בה"ג וכו', וכ"כ בשו"ת באר משה ח"ד (סי' קמז אות יז) לגבי גרביים שקופות ומראיהן כמראה הבשר. ע"ש. ואם נאמר שהשוק הוא למעלה מן הארכובה יש להן ע"מ שיסמוכו, אולם בשו"ת שבט הלוי (ח"א סי' א) הוכיח במישור שמה שאמרו שוק באשה ערוה הוא גם לגבי מן הארכובה ולמטה וכו'. וכ"כ בשו"ת הגאון מהר"י שטייף (סי' מג) ע"פ דברי התוס' במנחות (מג.), ושלכן הדבר פשוט שצריך למחות בנשים שהולכות בבתי שוקיים שקופות. ע"ש. ולכן יש להחמיר גם בחלק התחתון שמתחת לארכובה שיש עליו דין שוק באשה ערוה. עכ"ל הטה"ב. משמע מדבריו דעומד בדעתו שביביע אומר הנ"ל, שדוקא שקופות הוא דאסור, הא אטומות שפיר דמי אע"פ שאינן מכוסות בבגד רחב כחצאית. דכשם שכתב מרן במכתב לרב גולדברג שמשמע מדבריו ביבי"א הנ"ל להקל, שדוקא גרביים שקופות אסור אבל אטומות מותר, ואי"צ בחצאית עד הקרסול [אלא שכעת חוזר בו מזה, ואכן יש ללבוש חצאית עד הקרסול], ה"נ נידוק מדבריו בטהרת הבית הנ"ל שדוקא גרביים שקופות אסור, הא גרביים אטומות שרי אע"פ שאין חצאית מעל. והרי הטהרת הבית נדפס בשנת תש"נ (במהדורה הראשונה), והוא אחרי המכתבים הנ"ל שכתב שם להדיא שחוזר בו
מהיביע אומר הנ"ל.
אולם אם נתבונן נראה שיש חילוק בין מה שכתוב ביביע אומר לבין מה שכתוב בטהרת הבית, כי בטהרת הבית לא הזכיר לשון ש"אין ללבוש גרביים שקופות" דתדוק מינה הא גרביים אטומות שפיר דמי, אלא רק הזכיר שלפמ"ג מה שנהוג ללכת עם גרביים שקופות יהיה מותר [והיינו "אפילו" גרביים שקופות, וכ"ש גרביים אטומות], כי לשיטת הפמ"ג זה לא השוק (וה"ה שלדבריו יהיה מותר כשהשוק מגולה לגמרי, אלא דמרן קאי על מה ש"במקומותינו יש שלובשות גרביים שקופות"), אך אנן דסבירא לן שגם החלק התחתון בכלל שוק הוא, וכדמסיים הטה"ב, ה"ה שגרביים אטומות אפשר שיהיו אסורות, שהרי כשסיים לא הוסיף שאסור גרביים שקופות שתוכל לדייק מזה "הא גרביים אטומות שפיר דמי", אלא רק כתב: ולכן יש להחמיר גם בחלק התחתון שמתחת לארכובה שיש עליו דין שוק באשה ערוה. עכ"ל. וממילא א"א לדייק מדבריו לא לכאן ולא לכאן. ויבואו המכתבים ויכריעו שצריך כיסוי רחב כחצאית. משא"כ ביבי"א (ח"ו חיו"ד סי' יד), דשם אכן כתב לשון זה על לבוש הנשים "לדינא" (ולא רק אליבא דהפמ"ג), ש"אין ללבוש גרביים שקופות דכמאן דליתא דמי", ע"ש, ולכן שם באמת אפשר לדייק ולומר הא גרביים אטומות מותר, וכמו שכתב מרן במכתב לרב גולדברג שכן משמע מדבריו ביבי"א להקל, אלא שכעת חוזר בו מזה, ואכן יש ללבוש חצאית עד הקרסול. ע"ש. אבל בטהרת הבית לא כתב לשון זה אליבא דידן כלל ועיקר, ואין לך מהיכן לדייק כן מדבריו. ודו"ק היטב. וגם אין להביא ראיה ממה שהביא שם בהמשך מדברי מהר"י שטייף, ע"ש, דאע"פ שמדברי מהר"י שטייף אכן יש להוכיח שסובר דמהני גרביים כל עוד שאינם שקופות, מ"מ עיקר כוונת הטה"ב היא להביא מדברי מהר"י שטייף ראיה לנידונו שכתב לפני כן שאע"פ שלפמ"ג יהיה מותר מה שנהוג בזמנינו שהולכות עם גרביים שקופות מ"מ אנן לא קי"ל כוותיה דהפמ"ג, והדבר אסור, ולזה הביא שפיר ראיה מדברי מהר"י שטייף. אך לא נחת לנידון אם עכ"פ צריך גם חצאית. וק"ל. [וע"ע להלן (בהערה ד"ה ואכן) במה שכתבתי מדוע באמת מרן לא הוסיף בטה"ב שם "מה כן צריך" אם עד אחר הברך או עד הקרסול]. [ועוי"ל, שעיקר נידון הטה"ב שם הוא הרי לעניין איסור ההסתכלות של הבעל במקומות המכוסים, והיינו דאין להסתכל על השוק של אשתו כשהיא נדה, וע"ז קאמר שבמקומותינו שיש שלובשות גרביים שקופות דכמאן דליתא דמו, אזי לפמ"ג יהיה מותר לבעל להסתכל, ולדידן זה אסור. וממילא אין לדייק מזה הא גרביים אטומות מותר לבעלה להסתכל על זה לכו"ע, דאטו אם נמצא כתוב ש"אסור לבעל להסתכל על גבה" זה אומר שעל כריסה מותר, אלא זה אסור וזה אסור וחדא מיניהו נקט, וה"ה כאן שכתב שלדידן אסור להסתכל על השוק כשהוא עם גרביים שקופות, ה"ה כשהשוק עם גרביים אטומות, אלא דקאי על השוק הנהוג היום (לצערינו) האם מותר להסתכל עליו או לא, וע"ז כתב שאסור לקרוא כנגד, ועוד דנקט את הדבר הפשוט והמרווח שאסור, ואחרי דכבר קאי בגרביים שקופות וכאמור המשיך וקאמר אם יש להם ע"מ לסמוך או לא, ואחר שהסיק שזה אסור אה"נ שגם גרביים אטומות אסורות, אלא דקאי על מה שדיבר לפני כן גבי ראיית הבעל במקומות המכוסים וכאמור. משא"כ ביבי"א הנ"ל, שכתב להדיא לעניין לבוש האשה (ולא לעניין הסתכלות הבעל) שיש לאשה ללבוש גרביים שאינם שקופות, ודאי שאפשר לדייק שמספיק שתלבש את זה ואי"צ חצאית מעל הגרביים. וק"ל. וביאור ראשון יותר נראה]. ואודה ולא אבוש שכל זה קצת דוחק בהבנת דברי הטהרת הבית, אבל מ"מ זה עדיף מאשר לעשות חוכא ואיטלולא ח"ו בדברי מרן זיע"א ולומר שבתחילה (ביביע אומר) פסק להקל, וחזר בו (במכתב לרב גולדברג בשנת תשל"ט) לאיסור, וחזר בו (בטהרת הבית) להקל (וראה להלן [ד"ה ושוב, וד"ה וכעת] מכתבים נוספים אח"כ, ששם שוב כותב שאכן חוזר בו לאיסור). ולכן אנו מוכרחים לומר שאחרי שחזר בו במכתב לרב גולדברג לאסור, כן היתה ונשארה דעתו, ומה שכתב בטהרת
הבית צריך להסביר כנ"ל.
א"נ גם אם נסביר דברי הטהרת הבית כפי הנראה לפום ריהטא (שמיקל), מ"מ אפשר שקטע זה היה מוכן עמו בכתובים מלפני כן, וצירף את זה בטהרת הבית במקומו, ולא נחת לשים לבו אם יש שם משהו שחזר בו או לא. ודבר זה ידוע לכל הרגיל בכתיבה והוצאת ספרים וכד'. [וגם בזה, אע"פ שבסתמא לא אמרינן הך מילתא "שהוא חזר בו ומה שכתב בספר זה היה עמו בכתובים מלפני כן", מ"מ כאן שבמכתבים כותב
מפורש שחזר בו, צריך לומר כן. ופשוט].
ושוב הגיע לידי צילום מכתב משנת תש"נ (והוא אותו שנת ההוצאה של הטה"ב), שלאחר שחיזק את ידו של הרב אליהו רשיד שרצה לפתוח בית יעקב בנתיבות, כתב לו בזה"ל: ולבקשת כת"ר שליט"א אציין את עיקרי ההלכות אשר מחוייבות בהן בנות ישראל, על הבנות להגיע עם לבוש הולם, הכולל חצאית או שמלה עד הקרסולים – מקסי. ולא כפי שפסקתי בעבר, שהשמלה או החצאית צריכה להגיע קצת למטה מהברכים ואת שאר הרגל יהיה מספיק לכסות עם גרביים שאינן שקופות. וזה אחר שישבתי על מדוכה זו, והגעתי למסקנא שלא מספיק שאשה תלך עם חצאית או שמלה שמגיעה עד לברכים, אלא צריכה ללכת עם חצאית או שמלה שמגיעה עד הקרסולים, ושוב ראיתי שעוד כמה מגדולי זמנינו כתבו כך. וכן הסכים עימי להלכה ידידי הגאון רבי בן ציון א. שאול (שליט"א) [זצ"ל]. עכ"ל. הנה שפתיו ברור מללו, דחזר בו ממה שכתב ביבי"א שמספיק גרביים לחלק התחתון של הרגל, אלא צריך חצאית או שמלה עד הקרסול. והרי מכתב זה כאמור נכתב בשנת תש"נ שהוא השנה שיצא הטה"ב, וא"כ על כרחך לבאר בטהרת הבית כמו שכתבתי. וגם אם יבא המתעקש ויאמר דדעת הטהרת הבית דסגי בגרביים, אף אתה אמור לו דלו יהיה כדבריו מ"מ הרי במכתב הנז' כתב להדיא דלא סגי בגרביים, והרי ודאי שאת הטהרת הבית לא כתב כולו באותה שנה, אלא היה מוכן איתו בכתובים מלפני שנת תש"נ ורק סיום העריכה וההכנה להדפסה היה בשנת תש"נ, ואילו המכתב הנ"ל ודאי הוא היה בשנת תש"נ, וא"כ ודאי דדעתו האחרונה להצריך חצאית עד הקרסול. והוא ברור ופשוט. וחכם אחד רצה לבאר לי דברי מרן באופן אחר, דהדבר אין ולאו ורפיא בידיה. וכן חכם אחר רצה לומר שמה שכתב במכתבים הוא חומרא, ואילו בטה"ב קאי אעיקרא דדינא. אולם לענ"ד אין נראה כן, שהרי מלשון המכתב הנ"ל שכתב להג"ר זלמן נחמיה גולדברג, ובפרט מהמכתב האחרון (של שנת תש"נ) שכתב "וזה אחר שישבתי על מדוכה זו, והגעתי למסקנא וכו'", נראה שפוסק בהחלטיות שאסור. ועוד, שהרי כתב שם (במכתב משנת תש"נ): ולבקשת כת"ר שליט"א "אציין את עיקרי ההלכות אשר
מחוייבות בהן בנות ישראל באשר הן, ויהווה
כתקנון קבלה לבית הספר", והנה כתב בלשון "חיוב" ולא חומרא, ולא מספק. ועוד, כיצד יתכן ומשום "חומרא" לא תתקבל ילדה לבית הספר, וכיצד נעייל פילא בקופא דמחטא ונאמר ד"מחוייבות מחומרא". ועוד שאם כל כוונתו במכתבים רק "לחומרא", א"כ מדוע כתב ש"חזר בו", לימא שאכן יש מקום להחמיר בזה, אך עיקר הדין כמ"ש ביבי"א, אלא ודאי שמעיקר הדין אסר, וצריך לבאר כמו שכתבתי.
וכעת סמוך להדפסה ראיתי עוד מכתב ממרן זיע"א (ראה צילומו בספר דבר גדעון ח"ב בסופו בחלק הכרוזים, כרוז י"ז), שכתב בזה"ל: ערב ראש השנה תשע"ד. מכתב חיזוק לבנות ישראל, שמח לבי שתהילה לה' יתברך יש חיזוק בצניעות בקרב בנות ישראל, ובפרט בעניין אורך החצאיות והשמלות, שבעוונותינו הרבים בזמן האחרון ממש נפרץ וחודר לתוך מחנינו, ולא עלינו כמה אסונות וצרות ויסורים זה יכול להביא ח"ו. לכן אנא בתחינה ובקשה לכל בנות ישראל, ולכל מי שיכול לפעול בזה, לחזק גדרי הצניעות והקדושה, וחובה היא ללבוש אך ורק חצאיות ושמלות ארוכות ורחבות שמכסות את הרגל, דהיינו עד מקום שנקרא קרסול, שצריך כמה שיותר לכסות את הרגל, שח"ו לא יביא מכשול לאחרים. ואין קץ למתן שכרן של בנות ישראל היקרות שמקפידות בזה, בעוה"ז ובפרט בעוה"ב, שכל הגאולה תלויה ועומדת על צניעותן וקדושתן של עם ישראל. וכו'. הכותב וחותם לכבוד התורה ולומדיה, עובדיה יוסף. עכ"ל. ואולם שמעתי מחכם אחד שבזמנו בירר אודות מכתב זה, בקרב בני המשפחה, ואמרו לו שזה מזוייף. ויתכן שדבריו נכונים [כי במכתב זה הכל הוא כתוב בכתב מחשב, ורק הכותרת "מכתב חיזוק לבנות ישראל" והתאריך והחתימה, רק הם כתובים בכתב ידו]. אולם באמת אין נפק"מ כ"כ בזה, מאחר ששאר המכתבים הם כן עם כתב ידו, וגם כבר כתבתי שאת המכתב עם הרגרנ"ז גולדברג זצ"ל אימתתי עם בנו של הרב גולדברג. וגם כעת ראיתי מכתב נוסף (פורסם במגזין "המוביל" גליון 39, עמ' 11), וז"ל השאלה שם: ט"ז אלול
תשע"ג. ישנן כמה מנשות האברכים בכולל, ששמעו שיעור של הרב הגאון ר' דוד בניזרי שליט''א ראש כולל בבית שמש (אחיו של הרב הגאון ר' שלמה בניזרי שליט''א) במעלת הצניעות וההידור במצווה זו, וקבלו על עצמן להתחזק בצניעות וללכת עם חצאיות ארוכות עד הקרסול, אך החלו עליהן רינונים שזה לבוש רחובי וזה בולט וגורם מכשול, ושאלתן בפיהן מהי דעת תורה בעניין? יורה נא המורה הדרך אשר ילכו בה והמעשה אשר יעשון. והשיב מרן זיע''א בכתב יד קדשו: אשריהן שהולכות בצניעות, שכך היא ההלכה, עד הקרסול. עכ"ל. וכתבו ב"המוביל" הנ"ל, וזה לשונם: "נציין שמשמשו בקודש של מרן רבינו הגדול זיע''א הרב צבי חקק שליט''א מסר למערכת, כי הוא זוכר שמרן זיע''א כתב את המכתב לאברכים בישיבת אור החיים שהיה חולה ובחולשה גדולה מאוד, כפי שניכר על צורת הכתב". וכן אני הקטן התקשרתי לרב צבי חקק ואימת את
הדברים. וראה עוד בהערה
[1].
[1] ואכן קצת צ"ע מדוע לא כתב כן מרן בגליון יבי"א הנ"ל, שהוא חוזר בו ממה שכתב שם. וכן מדוע לא דיבר ע"ז בשיעורים וכד', בעוד שיהיו רבים בינתיים שימשיכו לנהוג כמשמעות היביע אומר הנ"ל להקל, ולא פרסם זאת אלא במכתבים. וגם בטהרת הבית הנ"ל מדוע לא כתב שצריך חצאית עד הקרסול (אלא שגם לא כתב להיפך, כדביארתי בפנים). והנה לעניין השאלה מדוע לא כתב כן בגליון, אינו שאלה כ"כ, כי נראה שהגליונות שמרן כתב, לא רשם זאת ע"מ שיודפס אח"כ וכד', אלא לעצמו, וכידוע שהרבה פעמים מגליונות צומח תשובות שלימות, דהיינו כשאדם רושם בגליון שלו באיזה תשובה איזה פוסק וכד', אז כל פעם שרואה עוד מי שדיבר בזה מוסיף לו לגליון ההוא, וכך לאחר תקופה מצטבר רשימת פוסקים שדיברו בזה, והוא תועלת עבורו לכשיכתוב עוד בנושא זה. וא"כ אין כ"כ תימה מדוע לא כתב כן בגליון שחוזר בו, כי כאמור הגליון לא נועד לצורך הציבור אלא לצורך עצמו. וגם בעניין שאר השאלות הנ"ל, אין זה יזיז את פסק ההלכה, דעכ"פ הרי ברור שכך היא דעתו למסקנא, שיש ללבוש עד הקרסול, כמו שכתב להדיא במכתבים, ומה שלא דיבר על זה בשיעורים וכו' זה שאלה, אך על כגון דא נאמר "מקושיא לא מתים". וכן השיב לי בפשיטות הג"ר יעקב ששון (מח"ס אביר הרועים ג"ח), והג"ר שאלתיאל עמר שליט"א. והם ודאי מבינים "קצת יותר" מאיתנו את סדר כתיבתו של מרן זיע"א. (וראה להלן בפנים סוד"ה ולענ"ד, שהבאנו שהראשל"צ הרה"ג יצחק יוסף שליט"א סיפר שמרן אכן דיבר על כך עם בנות המשפחה). ובאמת שאפשר לתת בזה קצת השערות, ולומר שרצה קודם כל שישתרש מחאתו על הפאה נכרית, ואח"כ יוכיח על החצאיות הקצרות. כעין מה דאיתא בסוטה (מח.) "לבטולי הא מקמי הא", דהיינו שאם יש שני איסורים שהעולם עובר עליהם רח"ל, ואם תמחה בשניהם יחד לא יקבלו, יש להקדים למחות בחמור יותר, ולא למחות בשניהם יחד, כי אם תמחה בשתיהם ביחד לא יקבלו. ולאחר שתמחה בחמור יותר תעבור למחות בפחות חמור (כן מבואר ברש"י שם ד"ה לבטולי). [וכיו"ב כתב הרשב"א בתשובה (ח"ה סי' רלח), הראני ידידי הרה"ג גבריאל מנחם יצחקי שליט"א. וכבר האריך בזה חמיו הגר"א ארבל שליט"א בספרו באתי לגני (עמ' מח). ע"ש]. ומה שלא כתב כן בטהרת הבית, מלבד הטעם האמור, אפשר לומר גם שהוא משום שכדי לכתוב דבר זה בספר רצה לעיין בסוגיא היטב ולכתוב תשובה מקיפה על זה כדרכו בקודש של מרן, (א"נ הרי טה"ב קעסיק ותני בדיני טהרה, אלא שהסתעף לדיני שוק באשה ערוה בגלל הסתכלות הבעל במקומות המכוסים, ולכן לא רצה להסתעף שם יותר מידאי לברר האי מילתא), וקיים בעצמו "עוד חזון למועד", אך לצערנו לא זכינו למועד זה, עקב טרדותיו בתשובות אחרות (שכנראה יותר ישמעו לו בהן) [או שהוא פשוט מעשה שטן שהשכיח מהרב לטפל בתשובה בעניין זה וכד', שמספיק "הפריע לו" מרן ביוצאו כנגד הפאות], ולכן לא נחת שם עדיין לבאר איזה כיסוי כן צריך, דהיינו אם צריך חצאית או סגי בגרביים אטומות שחורות. ורק כששואלים אותו למעשה במכתב וכד' (שאין מדרך המכתבים לכתוב תשובה מקיפה וכד' וכמובן), השיב בקצרה שצריך עד הקרסול (וכבר כתבנו לעיל בסמוך [ד"ה ונראה] שאין "להוכיח" מהטהרת הבית דמהני גרביים, אלא רק אולי לדייק מזה שלא כתב שם מה כן צריך, וע"ז השבנו כאן מדוע באמת לא כתב זאת שם). ועכ"פ כל זה השערות, ולו יהי אלא ספק - אין ספק מוציא מידי ודאי, כשניצב ועומד מול עינינו מכתבים מפורשים שכותב שחוזר בו ומצריך עד הקרסול. ואטו כשכותב מרן לאדם שחוזר בו ממה שכתב ביביע אומר, הוא לא חזר בו באמת? אתמהה. וכששלחתי את השאלה הנ"ל בפנים [שיש לכאורה סתירה בדברי מרן זיע"א האם סגי ל'שוק' גרביים, או דבעינן חצאית], לכבוד הרה"ג דוד נקי שליט"א (מח"ס בהלכה ובאגדה) [ולא כתבתי לו עדיין את היישוב שנלע"ד שכתבתיו בפנים], כתב לי בזה"ל: צריך להתיישב בדברים, וכרגע מה שהלב חושק הפנאי עושק. אבל תדע שכלל בידינו, שבעניינים של צניעות אין מה לחפש כמו בהלכות שבת, שורה תחתונה זו המציאות שהחצאיות הקצרות יותר מושכות את העין ומכשילות את הרבים, אל תחפש להקשות ולפלפל ולהוכיח מה דעת מרן, כי גם לו יצוייר שהצלחת למצוא ישוב אמיתי ולהראות שלא צריך עד הקרסול, לא הרווחת כלום, ורק גרמת מכשול לעיניים והלב של הרבים. לכן אדרבה עצה טובה קמ"ל להראות את המכתבים של מרן, ואותם לפרסם כמה שיותר, כי אין מה לעשות זו מציאות שנכשלים רבים, ואת זה חייבים לעצור, והלוואי שתהיה גם אתה שותף בזיכוי הרבים הגדול הזה להציל רבים מעוון. תבורך מפי עליון. עכ"ל. ודפח"ח.