• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

דברי הגה"צ הרב מוצפי בענין בגדד ואשכנזים שהשפיעו על הלכותיה

בשיעורו האחרון ערש"ק אחרי מות דיבר הרב מוצפי במהלך השיעור ואמר 'שיש מדומיינים שמדמיינים שהיה חכמים אשכנזים שהגיעו לבגדד ולימוד הלכות וכו', (זו בערך לשונו) ותקף את הדברים האלו בצורה חריפה.

מישהו יודע האם הוא ראה את דברי מרן שליט"א בנושא עפ"י הנתיבי עם ועוד?
 
מבחינה מציאותית וטכנית אין הרב נתיבי עם יכול להעיד זאת כי נולד רק בשנת תרנ"ב, ואילו המעשה בבגדד הידוע שהיתה מגיפה וכו' היתה בשנת תק"ג, 50 שנה עוד לפני שנולד, ובכלל האיזור שהיה הרב נתיבי עם, זה היה כלל מרוקו וארץ ישראל וכלל לא קשור לבגדד
אלא כתב זאת מהשערה ולא מעדות כי אינו יכול להעיד על דבר שקרה 50 שנה לפני לידתו ובמדינה אחרת.
ואיפכא כל מי שהעיד את סיפור זה כתב להדיא, ששלחו לחלב לרב שלמה לניאדו שישלח להם רב ודיין ושלח להם את הרב צדקה חוצין שהיה אז בן 44 שנה והוא החזיר עטרה ליושנה בבגדד.
יעויין בשו"ת צדקה ומשפט בהקדמה שם של הרב ראובן דנגור, וכן יעויין בספר וזאת ליהודה על הרב צדקה ז"ל עמ' 4 או בעמ' 36 תלוי במהדורות.

א"כ הראת לדעת שאיפכא החכם שהחזיר עטרה ליושנה בבגדד אחרי מקרה ההוא, זה היה הגאון צדקה חוצין, כפי שכתוב בעדויות הנ"ל שהם היו מהמחוז שם, ולא כפי השערת החכם ממרוקו שכלל לא היה בדור ההוא
 
בשיעורו האחרון ערש"ק אחרי מות דיבר הרב מוצפי במהלך השיעור ואמר 'שיש מדומיינים שמדמיינים שהיה חכמים אשכנזים שהגיעו לבגדד ולימוד הלכות וכו', (זו בערך לשונו) ותקף את הדברים האלו בצורה חריפה.
אפשר לדעת מתי הוא אמר. איפה השיעור.
 
שאלה-231326
כבוד מורינו שליט"א.
שמעתי שמועה שהיה תקופה בעיראק הביאו רבנים אשכנזיים ששינו את הפסיקה, ולכן א"א לסמוך על מה שכתוב בבן איש חי שכך הוא מנהג בגדד.אכן כך?

תשובה
אוי לאותם מפיצי שמועות שוא ושקר. בשנת ת״ק פרצה מגיפה במזרח התיכון והיו הרבה אבידות השם ישמור, ובבבל נפטרו הדיינם בבית הדין ולא החכמים, והביאו את הגאון הרב צדקה חוצין מחלב שבסוריה.
 
שאלה-231510
לכבוד הרב שליט"א, מחילה ששאלתי שאלות שלא מתאים לשאול בנוגע למנהג בבל. וחלילה איני רוצה לעשות מחלוקת ומדון, רק רציתי לשאול איך לנהוג.מחילה וסליחה מכבוד רבינו שליט"א.

תשובה
לא על שאלתך הערתי, אלא על אינפורמציה מוטעית ושקרים שמישהו שתל בדברי תלמיד חכם כאילו רבני אשכנז באו לבבל והנהיגו את הקהילה, דבר שלא היה ולא נברא ואפילו משל לא היה. ומנהגי האשכנזים רחוקים ממנהגי בבל כרחוק מזרח ממערב, ולא קרב זה אל זה כלל.

וכך היה המעשה בשנים תק"א,, - תק"ג פרץ דבר כבד בארצות המזרח בו נספו רבים וטובים, ובכללם בארץ ישראל רבנו חיים אבן עטר זיע"א, ובעיר בגדד דייני בית הדין. חכמי בבל הידועים בצניעותם ובריחתם מהכבוד וממשרות רבניות לא ניאותו למלאת את החלל, ונאלצו לפנות לעיר ארם צובא היא חלב ולהזמין משם דיינים מומחים.
הללו שמו עיניהם על הגאון הרב צדקה בן רב סעדיה חוצין גאון בתורה איש חיל ובעל יוזמה. נולד בחלב היא ארם צובא הקדומה בשנת תנ"ט [1699 למספרם] הגיע לעיר עם בני משפחתו והוא בן מ"ד שנים, ייסד תלמודי תורה, בנה בתי כנסת, יסד מקוואות וכל צרכי הקהילה. הקים בית דען טענד בראשו, הציבור כולו סר למשמעתו, תיקן תקנות רבות בעיר והעמידה על תילה.
חיבר חיבורים שונים ועמוקים בהלכה, כשבראשם הספר שו"ת צדקה ומשפט. ועוד ספרים שבחלקם נדפסו לראשונה בשנים האחרונות ובחלקם אבדו.
אלא שלא שפרה נחלתו בבבל, ולאחר שהעמיד שושלת של רבנים ידועי שם בציבור, והם משפחות חוצין, בכור, ומשפחת צדקה. בשנת תקל"ב פרצה שוב מגיפת החולירע בארצות המזרח ועל יהודי בגדד לא פסחה, בה נפטרו שלשה מתוך חמשת בניו, ולדאבון לב הוא נספה במגיפה ביום ו בתשרי תקל"ג, כשהוא בן ס"ד שנים. שושלת רבנים השאיר אחריו למשפחת חוצין, בכור, צדקה ועוד.
 
מבחינה מציאותית וטכנית אין הרב נתיבי עם יכול להעיד זאת כי נולד רק בשנת תרנ"ב, ואילו המעשה בבגדד הידוע שהיתה מגיפה וכו' היתה בשנת תק"ג, 50 שנה עוד לפני שנולד, ובכלל האיזור שהיה הרב נתיבי עם, זה היה כלל מרוקו וארץ ישראל וכלל לא קשור לבגדד
אלא כתב זאת מהשערה ולא מעדות כי אינו יכול להעיד על דבר שקרה 50 שנה לפני לידתו ובמדינה אחרת.
ואיפכא כל מי שהעיד את סיפור זה כתב להדיא, ששלחו לחלב לרב שלמה לניאדו שישלח להם רב ודיין ושלח להם את הרב צדקה חוצין שהיה אז בן 44 שנה והוא החזיר עטרה ליושנה בבגדד.
יעויין בשו"ת צדקה ומשפט בהקדמה שם של הרב ראובן דנגור, וכן יעויין בספר וזאת ליהודה על הרב צדקה ז"ל עמ' 4 או בעמ' 36 תלוי במהדורות.

א"כ הראת לדעת שאיפכא החכם שהחזיר עטרה ליושנה בבגדד אחרי מקרה ההוא, זה היה הגאון צדקה חוצין, כפי שכתוב בעדויות הנ"ל שהם היו מהמחוז שם, ולא כפי השערת החכם ממרוקו שכלל לא היה בדור ההוא
כל דבריך אמת וצדק, וכבר כתבתי באתרא הדין על השיבוש הנ"ל.
 
ידוע שבבגדאד חזרו המגפות הלוך וחזור, וכמה פעמים שנפטרו הרבנים, ולא רק פעם אחת. כך שאין הוכחה ממעשה אחד שהיה, שלא היו עוד מעשים.
ואני שמעתי את זה מעוד מחכמי פורת יוסף הוותיקים, וכנראה יש דברים בגו.
 
ידוע שבבגדאד חזרו המגפות הלוך וחזור, וכמה פעמים שנפטרו הרבנים, ולא רק פעם אחת. כך שאין הוכחה ממעשה אחד שהיה, שלא היו עוד מעשים.
ואני שמעתי את זה מעוד מחכמי פורת יוסף הוותיקים, וכנראה יש דברים בגו.
זה טבעו של עולם שאומרים "ידוע" ואחר כך הופך לנחלת הכלל ...
כבר בדקו זאת החכמים ההיסטוריונים יודעי העיתים, ומנו רשימת הרבנים אחד לאחד במאות השנים האחרונים, ואין בהם שמץ של חכמי אשכנז.

ומה ששמעת זאת מחכמי פורת יוסף הוותיקים כולם מקור שמועתם הוא מרבי עמרם חסידא ז"ל, אבל כאמור אין למקור שמועה משונה זו לא שורש ולא ענף...
 
נראה לי שראיתי בדברי מרן שליט"א, שהתפלא איך יתכן שעשו נגד מרן בכמה דברים, ומשום חומר הקושיא סמך על דברי הרב נתיבי עם שבהם מתיישב הענין, כנלענ"ד.
אבל אם דברי הנתיבי עם לא היו ולא נבראו אז מה מתיישב בזה?
 
 
חזור
חלק עליון