• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

דברי הגה"צ הרב מוצפי בענין בגדד ואשכנזים שהשפיעו על הלכותיה

בשיעורו האחרון ערש"ק אחרי מות דיבר הרב מוצפי במהלך השיעור ואמר 'שיש מדומיינים שמדמיינים שהיה חכמים אשכנזים שהגיעו לבגדד ולימוד הלכות וכו', (זו בערך לשונו) ותקף את הדברים האלו בצורה חריפה.
 
ראיתי למרן ראש הישיבה הגר"מ מאזוז שכתב באיזה הערה בספר בנושא: "מעולם לא היה רב אשכנזי בבבל ולא הורה הלכות, חוץ מפעם אחת ויחידה שלימד אותם איך לעשות תפילין מרובעות כמ"ש ברב פעלים ח"ב".​
 
נערך לאחרונה:
ראיתי לראש הישיבה הגר"מ מאזוז שכתב באיזה הערה בספר בנושא: "מעולם לא היה רב אשכנזי בבבל ולא הורה הלכות, חוץ מפעם אחת ויחידה שלימד אותם איך לעשות תפילין מרובעות כמ"ש ברב פעלים ח"ב".​
קשה לי להאמין שכך כתב הגאון הנאמ"ן שליט"א.
 
בשיעורו האחרון ערש"ק אחרי מות דיבר הרב מוצפי במהלך השיעור ואמר 'שיש מדומיינים שמדמיינים שהיה חכמים אשכנזים שהגיעו לבגדד ולימוד הלכות וכו', (זו בערך לשונו) ותקף את הדברים האלו בצורה חריפה.

מישהו יודע האם הוא ראה את דברי מרן שליט"א בנושא עפ"י הנתיבי עם ועוד?
לציבור היקר!
ראשית אם זה נכון לאמיתה של תורה דברי הראשל"צ שליט"א משם הרב "נתיבי עם" למה אביו מופה"ד לא הזכיר מהומה מדברי הנתיבי עם הנ"ל,
הן בהקדמת ספרו "הליכות עולם" ועוד כהנה מקומות והעיקר בהלכות של טהרת המשפחה בספרו "טהרת הבית", וד"ל ואכמ"ל,
כי ודאי גם הרב עובדיה ידע שזה לא נכון בעליל, (לך נא ראה ונוכח בהיסטוריה על העיר ואם בישראל בג'דאד ואגפיה, בספר ישיבות בג'דאד ד"ח).
אך דע עקא שגם אם הרב "נתיבי עם" חשב או שמע או חלם דבר חשוב זה, וכי הוא לא היה יכול לכתוב מי הוא ומה שמו של אותו חכם, דבר כזה 'עוצמתי' בהשפעת תורת ראש ממשלת התורה מאור העולם רבנו יוסף חיים על תלמידיו ושומעי לקחיו די בכל אתר ואתר.
אלא כי גם הוא בעצמו ונרנח"י דאבי"ע שלו עצמו ידוע ידע באמת ובאמונה שזה הבל ורעות רוח.
ואת עלית על כולנה שאם הרב "נתיבי עם" רצה וחפץ והאמין בשמועה רעה ונעלבת זו הוא בעצמו ובכבודו היה כותב את זה בספרו שהוא בעצמו ובכבודו שלח לדפוס, ולא שאח"כ לאחר פטירתו המשפחה תוסיף את זה לספר של החכם.
ואתמ"ל שלא היה לחכם עובדיה את המהדורה השניה, ורק הראשונה שהיא יצאה בחיי הרב המחבר "נתיבי עם", וכי חכם עובדיה לא היה בר סמכה ובר פלוגתא לכתוב או לומר זאת ע"ד עצמו, בראיות טובות כדרכו ובחוכמתו בקודש.
וחוץ מזה עוד דבר לא פחות חשוב, שכזה דבר חשוב, על כל דרכו בפסיקת ההלכה של מרן מלכה רבנו הרי"ח הטוב, רק הרב נתיבי עם שמע או ראה או חלם, וחכמים אחרים לא זכו לגילוי קדוש ונעלה זה.
ואחרון הכביד על אותם החכמים הבבלים, והראשון בקודש הוא הרב "מעשה ניסים" ח"ר ניסים כד'ורי כגון: שמותר לברך ברכת האילנות בשב"ק ויו"ט, שאין לומר ביו"ט י"ג מידות, ואכמ"ל, וחלקו כדרכה של תורה על הרב בא"ח, ובכ"ז לא זכרו על לשונם ולא העלו בדעתם ולא כתבו זאת בזיכרונם את דברי הבר "נתיבי עם", כי ודאי הוא אינו נכון ואמת וישר וקיים דבר זה.
בברכה: אמת קנה ואל תמכור, וקבל האמת ממי שאמרה, וכט"ס.
 
ראיתי לראש הישיבה הגר"מ מאזוז שכתב באיזה הערה בספר בנושא: "מעולם לא היה רב אשכנזי בבבל ולא הורה הלכות, חוץ מפעם אחת ויחידה שלימד אותם איך לעשות תפילין מרובעות כמ"ש ברב פעלים ח"ב".​
זה גם לא מדוייק! א'- הוא בשו"ת ר"פ ח"ד חאו"ח סי' ב', ולא כנזכר בדברך בח"ב, ב'- אך דע עקא שהחכם שנזכר שם משפחתו הוא אשכנזי, ולא חכם שהוא ממוצא אשכנזי, וע"ז צ"ל בקינות של ט"ב, חסרה חסרה גם בתוניס עיון תורה.
 
ומה עם דברי הגר"מ מאיה שכך היה פשוט להרבה מחכמי פורת יוסף?
אם אתה באמת מחפש את האמת, בבקשה ותחנונים אני לפניך כעבד הנרצע לפני כת"ר, רק תרשה לי קמיה מור הי"ו יצ"ו נר"ו, לדעת ולהבין ולהשכיל מי הם הרבה מחכמי פור"י, האם בזה הם נכללים גם הגאון חכם יעקב טופיק אביעזרי, מראשי ישיבת פור"י ורב העיר ביתר יכב"ץ תובב"א, האם גם כוונתך על חכם אברהם טופיק ומראשי ישיבת "מדרש פור"י" גאולה, גיסו של מזכה הרבים חכם הגרב"ץ מוצפי, ועל עלית על כולנה הכהן הגדול חכם שלום הכהן ע"ה ראש ישיבת "מדרש פור"י" בהעיר העתיקה, וכו' וכו' ועוד.
 
נראה לי שבאחד הדיונים שהיו כאן על זה בעבר, כתב מישהו, ששמע מאביו הזקן שבבגדאד אין קברות של אשכנזים... וק"ו לא איזה קבר של רב גדול כל כך עד שהצליח לשנות לבגדאדים מנהגים...
חמיו של הרב דניאל המזכיר האישי של הראשל"צ שליט"א, קראו אותו ר' אברהם שבתאי ע"ה, היה גר ברחוב תחכמוני
(בשכנות לחכם שלום הכהן (לפני שעבר לגור אצל הבת ברחוב שטראוס, בעשור האחרון לאחר פטירת רעיתו ע"ה) מחכמי ישיבת פור"י גאולה מחותן לר' לוי חזקיה מתלמידי חכם עובדיה הראשונים בביהכ"ס "שאול צדקה")
ולאחר פטירת אישתו ע"ה עבר לגור ברחוב יוסף בן מתתיהו פינת רחוב מיוחס (בסמוך לישיבת גור) ממתפללי בהכנ"ס "אוהל רחל" ברחוב דויד ילין בעיה"ק, והוא היה עובד תקופה בחברה קדישא בעיר בג'דאד, וסיפר הוא כך בפשטות כך.
 
לציבור היקר!
ראשית אם זה נכון לאמיתה של תורה דברי הראשל"צ שליט"א משם הרב "נתיבי עם" למה אביו מופה"ד לא הזכיר מהומה מדברי הנתיבי עם הנ"ל,
הן בהקדמת ספרו "הליכות עולם" ועוד כהנה מקומות והעיקר בהלכות של טהרת המשפחה בספרו "טהרת הבית", וד"ל ואכמ"ל,
כי ודאי גם הרב עובדיה ידע שזה לא נכון בעליל, (לך נא ראה ונוכח בהיסטוריה על העיר ואם בישראל בג'דאד ואגפיה, בספר ישיבות בג'דאד ד"ח).
אך דע עקא שגם אם הרב "נתיבי עם" חשב או שמע או חלם דבר חשוב זה, וכי הוא לא היה יכול לכתוב מי הוא ומה שמו של אותו חכם, דבר כזה 'עוצמתי' בהשפעת תורת ראש ממשלת התורה מאור העולם רבנו יוסף חיים על תלמידיו ושומעי לקחיו די בכל אתר ואתר.
אלא כי גם הוא בעצמו ונרנח"י דאבי"ע שלו עצמו ידוע ידע באמת ובאמונה שזה הבל ורעות רוח.
ואת עלית על כולנה שאם הרב "נתיבי עם" רצה וחפץ והאמין בשמועה רעה ונעלבת זו הוא בעצמו ובכבודו היה כותב את זה בספרו שהוא בעצמו ובכבודו שלח לדפוס, ולא שאח"כ לאחר פטירתו המשפחה תוסיף את זה לספר של החכם.
ואתמ"ל שלא היה לחכם עובדיה את המהדורה השניה, ורק הראשונה שהיא יצאה בחיי הרב המחבר "נתיבי עם", וכי חכם עובדיה לא היה בר סמכה ובר פלוגתא לכתוב או לומר זאת ע"ד עצמו, בראיות טובות כדרכו ובחוכמתו בקודש.
וחוץ מזה עוד דבר לא פחות חשוב, שכזה דבר חשוב, על כל דרכו בפסיקת ההלכה של מרן מלכה רבנו הרי"ח הטוב, רק הרב נתיבי עם שמע או ראה או חלם, וחכמים אחרים לא זכו לגילוי קדוש ונעלה זה.
ואחרון הכביד על אותם החכמים הבבלים, והראשון בקודש הוא הרב "מעשה ניסים" ח"ר ניסים כד'ורי כגון: שמותר לברך ברכת האילנות בשב"ק ויו"ט, שאין לומר ביו"ט י"ג מידות, ואכמ"ל, וחלקו כדרכה של תורה על הרב בא"ח, ובכ"ז לא זכרו על לשונם ולא העלו בדעתם ולא כתבו זאת בזיכרונם את דברי הבר "נתיבי עם", כי ודאי הוא אינו נכון ואמת וישר וקיים דבר זה.
בברכה: אמת קנה ואל תמכור, וקבל האמת ממי שאמרה, וכט"ס.
זה גם לא מדוייק! א'- הוא בשו"ת ר"פ ח"ד חאו"ח סי' ב', ולא כנזכר בדברך בח"ב, ב'- אך דע עקא שהחכם שנזכר שם משפחתו הוא אשכנזי, ולא חכם שהוא ממוצא אשכזני, וע"ז צ"ל בקינות של ט"ב, חסרה חסרה גם בתוניס עיון תורה.
אם אתה באמת מחפש את האמת, בבקשה ותחנונים אני לפניך כעבד הנרצע לפני כת"ר, רק תרשה לי קמיה מור הי"ו יצ"ו נר"ו, לדעת ולהבין ולהשכיל מי הם הרבה מחכמי פור"י, האם בזה הם נכללים גם הגאון חכם יעקב טופיק אביעזרי, מראשי ישיבת פור"י ורב העיר ביתר יכב"ץ תובב"א, האם גם כוונתך על חכם אברהם טופיק ומראשי ישיבת "מדרש פור"י" גאולה, גיסו של מזכה הרבים חכם הגרב"ץ מוצפי, ועל עלית על כולנה הכהן הגדול חכם שלום הכהן ע"ה ראש ישיבת "מדרש פור"י" בהעיר העתיקה, וכו' וכו' ועוד.
תוכן דבריך נכון. אבל צורת וניסוח כתיבתך אינו ראוי בעליל.
 
תוכן דבריך נכון. אבל צורת וניסוח כתיבתך אינו ראוי בעליל.
מחילה! אל תדון את האדם עד שתגיע למקומו, וכשאני החו"מ מדבר עם הגר"מ מיה שליט"א ואמר לי שלא היו דברים מעולם לא מינה ולא מקצתה, ושקר הם בפיהם, אז בכ"ז לפטור בלא כלום אי אפשר, אבל אך דע עקא, שקטונתי והנלע"ד שאוריתא קא מרתח ליה.
וכמו שאני דן אותם לזכות שהם שיקרו כי מותר לשקר ע"ד שיקבלו הדברים כדרכה של תור...
כך גם ידונו אותי שכתבתי בבחינת מרתח ליה כדרכה של תורה
 
חזור
חלק עליון