• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

דברי הגה"צ הרב מוצפי בענין בגדד ואשכנזים שהשפיעו על הלכותיה

מחילה! אל תדון את האדם עד שתגיע למקומו, וכשאני החו"מ מדבר עם הגר"מ מיה שליט"א ואמר לי שלא היו דברים מעולם לא מינה ולא מקצתה, ושקר הם בפיהם, אז בכ"ז לפטור בלא כלום אי אפשר, אבל אך דע עקא, שקטונתי והנלע"ד שאוריתא קא מרתח ליה.
וכמו שאני דן אותם לזכות שהם שיקרו כי מותר לשקר ע"ד שיקבלו הדברים כדרכה של תור...
כך גם ידונו אותי שכתבתי בבחינת מרתח ליה כדרכה של תורה
צא ולמד מהלל הבבלי.
מ''מ אין ראוי לכתוב כן על רבי עמרם חסידא.
 
בלי להיכנס כלל לגופם של דברים
יש למחות על זלזול בכבודם של הרב נתיבי עם והגאון הנאמ"ן
זה ממש נפלא אתה תמשיך למחות על כבוד הנאמ"ן והנתיבי עם, ואני ימשיך בעוז ובגאון למחות על כל בזיונם וחרפתם של פוסקי חכמי בבל לדורתיהם זיע"א, הרב זבחי צדק הרב כה"ח הרב בא"ח הרב קול יהודה צדקה הרב הגר"א מני הרב באתי לגני הרב שו"ת קול אליהו טופיק הרב שו"ת וישב הים הלל הרב מרדכי אליהו הרב תפארת יעקב מוצפי הרב הקד' היע"ר הרב שו"ת יין הטוב הרב נחלת אבות ששון הרב תפארת (יחזקאל) הלוי, כט"ס.
 
@יעקב הבבלי
נניח שלא היה חכם אשכנזי בבבל כלל ועיקר.
האם הדבר משנה לעצם המציאות שבדורות האחרונים מוצאים ריבוי מנהגי אשכנז בבבל מה שלא מצאנו בשום קהלה ספרדית ומזרחית אחרת??
למשל כלי זכוכית בפסח - איזו קהלה ספרדית נהגה להחמיר בזה?
ברכת נר יום הכיפורים - איזו קהלת ספרדית נהגה לברך?
הבדלה מעומד - איזו קהלה ספרדית נהגה לעמוד?
ועוד מנהגים רבים כאשר יראה המעיין.

אני חושב שהנקודה של הנתיבי עם ומרן הגר"י שליט"א היא שבגדאד בדורות האחרונים לא משקפת את מסורת הספרדים אלא הרבה מנהגים הם מהאשכנזים, ולא משנה 'בדיוק' מה היה שם. ניסו לומר שהיה חכם אשכנזי. אם זה לא אמת - אז סתם מסיבה לא ברורה החליטו לאמץ כמה מנהגי אשכנזים.
השורה התחתונה היא שאין להביא ראיה ממנהגיהם לספרדים כולם.
 
זה ממש נפלא אתה תמשיך למחות על כבוד הנאמ"ן והנתיבי עם, ואני ימשיך בעוז ובגאון למחות על כל בזיונם וחרפתם של פוסקי חכמי בבל לדורתיהם זיע"א, הרב זבחי צדק הרב כה"ח הרב בא"ח הרב קול יהודה צדקה הרב הגר"א מני הרב באתי לגני הרב שו"ת קול אליהו טופיק הרב שו"ת וישב הים הלל הרב מרדכי אליהו הרב תפארת יעקב מוצפי הרב הקד' היע"ר הרב שו"ת יין הטוב הרב נחלת אבות ששון הרב תפארת (יחזקאל) הלוי, כט"ס.
במקום לגבב סיסמאות
תביא לנו מה כתב הר' מזוז, ואז נדע מה הוא קשור לנושא.
למיטב ידיעתי רק הנתיבי עם דיבר מזה, ואיך ערבת וערבבת את הר' מזוז?.
 
@יעקב הבבלי
נניח שלא היה חכם אשכנזי בבבל כלל ועיקר.
האם הדבר משנה לעצם המציאות שבדורות האחרונים מוצאים ריבוי מנהגי אשכנז בבבל מה שלא מצאנו בשום קהלה ספרדית ומזרחית אחרת??
למשל כלי זכוכית בפסח - איזו קהלה ספרדית נהגה להחמיר בזה?
ברכת נר יום הכיפורים - איזו קהלת ספרדית נהגה לברך?
הבדלה מעומד - איזו קהלה ספרדית נהגה לעמוד?
ועוד מנהגים רבים כאשר יראה המעיין.

אני חושב שהנקודה של הנתיבי עם ומרן הגר"י שליט"א היא שבגדאד בדורות האחרונים לא משקפת את מסורת הספרדים אלא הרבה מנהגים הם מהאשכנזים, ולא משנה 'בדיוק' מה היה שם. ניסו לומר שהיה חכם אשכנזי. אם זה לא אמת - אז סתם מסיבה לא ברורה החליטו לאמץ כמה מנהגי אשכנזים.
השורה התחתונה היא שאין להביא ראיה ממנהגיהם לספרדים כולם.
אז בא נסכם זאת שבבגדאד לא קיבלו הוראות מרן ז''ל
 
אז בא נסכם זאת שבבגדאד לא קיבלו הוראות מרן ז''ל
לא צריך להגיע רק לבגדד
רוב ככל עדות הספרדים בהרבה דברים נהגו כמנהגי הרמ"א.
א. הדלקת נרות שבת, הדליקו ואחרי זה בירכו, כמובא בהרבה מספרי האחרונים הספרדים מהחיד"א והילך.
ב. כנ"ל גבי ברכת הטבילה נהגו לטבול ואח"כ לברך.
ג. גבי מצוות עשה שהז"ג, נהגו לברך גם נשים על לולב וכד'
וכן באיסור והיתר כמובא בחיד"א,
וכן בהל' פסח הרבה נהגו כאשכנזים ולא רק בבגדד
ועוד רבות מנהגים.

מרוקו, טוניס, בוכארה, וגם בגדד.
 
אז בא נסכם זאת שבבגדאד לא קיבלו הוראות מרן ז''ל
באמת שצ"ע להבין את מנהג באגדד.
א"א לומר שרק 'להחמיר' עשו כדעת הרמ"א, שהרי בעמידה בהבדלה - לדעת מרן יש לשבת בדוקא ואין זו חומרא לעמוד.
וכן בברכת הנר ביום הכפורים שהקלו כדעת הרמ"א לברך, מה שלא נהגו בשאר קהלות הספרדים.

ולומר שלא קיבלו 'כלל' הוראות מרן - זה גם לא יתכן, דהא חזינן בהרבה דברים שכן עושים כדעת מרן. וצ"ע.
 
באמת שצ"ע להבין את מנהג באגדד.
א"א לומר שרק 'להחמיר' עשו כדעת הרמ"א, שהרי בעמידה בהבדלה - לדעת מרן יש לשבת בדוקא ואין זו חומרא לעמוד.
וכן בברכת הנר ביום הכפורים שהקלו כדעת הרמ"א לברך, מה שלא נהגו בשאר קהלות הספרדים.

ולומר שלא קיבלו 'כלל' הוראות מרן - זה גם לא יתכן, דהא חזינן בהרבה דברים שכן עושים כדעת מרן. וצ"ע.
עיין בהקדמת ספר "רב ברכות" מהדורת סאלם, מש"כ המהדיר הגרי"ח מזרחי, ותרוה צמאונך,
וכן הביא הרב מזרחי הנ"ל בספר "שו"ת הרי"ח הטוב" לר' חגי אסרף, בסופו עיי"ש.
 
במקום לגבב סיסמאות
תביא לנו מה כתב הר' מזוז, ואז נדע מה הוא קשור לנושא.
למיטב ידיעתי רק הנתיבי עם דיבר מזה, ואיך ערבת וערבבת את הר' מזוז?.
תשאל את הרב הכותב ובשם "מים עמוקים" יכונה הנ"ל, ע"ז שמחה על כבודו של הנאמ"ן
 
באמת שצ"ע להבין את מנהג באגדד.
א"א לומר שרק 'להחמיר' עשו כדעת הרמ"א, שהרי בעמידה בהבדלה - לדעת מרן יש לשבת בדוקא ואין זו חומרא לעמוד.
וכן בברכת הנר ביום הכפורים שהקלו כדעת הרמ"א לברך, מה שלא נהגו בשאר קהלות הספרדים.

ולומר שלא קיבלו 'כלל' הוראות מרן - זה גם לא יתכן, דהא חזינן בהרבה דברים שכן עושים כדעת מרן. וצ"ע.
איני יודע איזה דפוס של שו"ע יש לך.
כי בשו"ע שלי סי' תר"י ס"ב- כתוב להדיא שמברך על נר יו"כ
 
שו"ע סי' תר"י ס"ב- יש מי שאומר שמברך על הדלקת נר יום הכפורים
זה נקרא 'להדיא'? מסתמא אתה יודע את כל הפולמוס שיש כשהשו"ע כותב 'יש מי שאומר' האם דעתו כך או לא.
עיין בדברי 'כל' האחרונים הספרדים עד הבא"ח שכתבו 'להדיא' שאין לברך על הנר ביוה"כ.
 
זה נקרא 'להדיא'? מסתמא אתה יודע את כל הפולמוס שיש כשהשו"ע כותב 'יש מי שאומר' האם דעתו כך או לא.
עיין בדברי 'כל' האחרונים הספרדים עד הבא"ח שכתבו 'להדיא' שאין לברך על הנר ביוה"כ.
אם זה מובא בראשון אחד ולא בהרבה ראשונים, השו"ע כותב יש מי שאומר,
ואין בזה שום פולמוס, בדבר הזה.
ואתה מערבב בין אם כתב יש ויש, או סתם ויש, על זה יש פולמוס.
אבל כשכותב יש מי שאומר בלא עוד דעה, לכו"ע פסק זאת להדיא
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון