• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

דחוף!. האם יש צד להתיר לסבא שנמצא ביום השישי לאבלות להשתתף בעליה לתורה לנכד, בליווי כלי נגינה?

על אף שהיה ציוני, היה גברא רבה מאוד, וכמדומה שישב עם מו"ר הגר"ע זצ"ל יחדיו בבית הדין
יישר כוח. צלצל לי שמו, וחשבתי על כך שאולי ישבו יחד בבית הדין.
אני זוכר שיש נידון ביביע אומר לא פעם ולא פעמיים שמרן מזכירו, כמו כן בפסקי דינים. וראה בשו"ת יביע אומר חלק י (חלק יורה דעה סימן מא בהערות ד"ה: וכעת נדפס). וכן מוזכר שישב עם מרן זיע"א, בפסקי דין רבניים חלק ט עמ' 265 וחלק י עמ' 3
 
אולי לא הבנת אותי, הרב במראה הבזק היה תלמידו של הרב קוק.
הרב שרידי אש חיבר רבי יחיאל יעקב וינברג, נולד בשנת התרמ"ד, ונפטר בשנת התשכ"ו. עמד בראש בית המדרש לרבנים בברלין, וכתביו ששרדו את השואה, פרסם בשו"ת שרידי אש. היה ידידו של הגאון ר' יחזקאל סרנא, ראש ישיבת חברון.
הבנתי את כב' היטב. התכוונתי לרב במראה הבזק.
לא חשדתי בך חלילה במאומה
 
עוד רגע אדבר מענין חמור זה מתשובה שכ' הגה"צ רבי בן ציון מוצפי שליט"א:

שאלה - 245170
לכבוד הרב
האם מותר להתפלל בבית כנסת שמתפללים בו עם כלי נגינה בעיקר ראשי חודשים
וכן בימי חול כאשר חלק מהתפללים בשנת אבל
תודה כבוד הרב
תשובה
אל תתפלל שם, כי השכינה בורחת וצועקת מי ביקש זאת מידכם רמוס חצירי.

שאלה - 236180
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בסוכות האחרון צילמו כמה בתי כנסיות בהן ניגנו בכלי נגינה במהלך התפילה. על פניו נראה מרגש ונחמד, אך האם הדבר מותר על פי ההלכה?
תשובה
מרגש??? נחמד??? אוי לנו הרי זה מנהג נוצרים השם יצילנו.
שאלה - 146922
כבוד הרב שלום,
מה דעת כת"ר בעניין השמעת כלי זמר בבית הכנסת בכלל ובשעת התפילה בפרט כמובן שהמדובר בימות החול. כמו כן מה דעת הרב לעניין סליחות שעושים עם זמרים וכלי נגינה
תשובה
זה זילזול חמור בקדושת בית הכנסת זילזול חמור בשעת התפלה, בנוסף עובר שמעתיק מנהגי הגויים ימ״ש.
 
הוא ציוני, רבו של הרב דב ליאור ועוד, הוא קיבל תורה מהראי"ה.
על כל פנים, הוא מביא בספריו את מרן זיע"א.
ראיתי אצלו שכתב להתיר, והביא את שו"ת שרידי אש.
לא הסתמכתי עליו, אלא שהוא הביא לדבריו.
ברשותך, שני תיקוני טעויות: 1. את שו"ת במראה הבזק לא כתב הגר"ש ישראלי אלא אברכים בכולל ארץ חמדה, והוא עבר על הפסקים ואישר (כמדומני עד כרך ג, אז נפטר).
2. הרב דוב ליאור לא למד אצל הרב ישראלי אלא אצל רבנים אחרים. הרב ליאור החליף אותו ברבנות כפר הרוא"ה לאחר שהרב ישראלי התמנה לדיין בביה"ד הגדול.

אגב, בתשובת הגרע"י על טלפון גרמא בשבת לבתי חולים, הוא כותב שהתייעץ עם גדול אחד והסכים עמו. ולאחר שנים התגלה שאותו גדול היה הרב שאול ישראלי (מכתבו נדפס בתחומין לא).

(ולגבי כלי נגינה בבית הכנסת, סבא של אשתי סיפר לי שבילדותו בקזבלנקה היה בית כנסת אחד שהיו מנגנים בו בקבלת שבת לפני שקיעה)
 
חזור
חלק עליון