• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

דעת מרן שליט"א בעניין גיוס

כמו שכל חילוני לא ירצה לשלוח את הבנים שלו למקום ''שחס ושלום'' יחזרו משם בתשובה ..........
קל וחומר להבדיל אלפי הבדלות כל חרדי לא רוצה לשלוח את בניו למקום שבניו יכולים להתקלקל שם
היום ראיתי את הטענה הזו, וזו תשובה הכי טובה לענות לחילוני שלא מתכוון לשמוע שיעור תורה על הנושא
 
כשקראתי את התשובה של הגר"י יוסף זצ"ל הרגשתי שחסר בהסבר למה לומדי תורה פטורים משירות בצבא.

בגמרא סוטה מד ע"ב איתא שבמלחמת המצוה הכל יוצאים אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה. וכתב בערוך (ערך אנגרון) פירש וכל שכן תלמידי חכמים.

אמנם מהרמב"ם מוכח שתלמידי חכמים פטורים דלא כהערוך. בהלכות שמיטה ויובל פרק יג הלכה יב פסק הרמב"ם ששבט לוי הובדלו מדרכי העולם לא עורכין מלחמה כשאר ישראל. ובהלכה יג כתב הרמב"ם שלא רק שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו וכו'. ע"ש. ומוכח שכמו ששבט לוי לא עורכים מלחמה ה"ה לכל עמלי התורה שפרקו מעל צווארם עול החשבונות הרבים.

וכן כתב הגרח"ק בדרך אמונה שם ס"ק סא - משמע דגם ת"ח אין יוצאין למלחמה כמו שבט לוי. וע"ש בביאור הלכה שהביא כמה ראיות לזה.

וכיון שהרמב"ם פסק כן להלכה נראה שיש לפסוק כדבריו, שפסקיו נתקבלו יותר מהערוך.
 
על כל פנים מה שמרן שליט''א אמר או כתבו בשמו יותר נכון שמי שלא לומד צריך לעשות צבא המדובר זה דווקא בצבא ששומר על כל כללי ההלכה קלה כחמורה מה שכיום עדין אין כזה דבר
מחילה, אין כתוב פה שנוער נושר ב"מ מחויב להתגייס לצבא, אלא שאסור לו לפטור עצמו בטענת "תורתו אומנותו"... ודו"ק.
 
במחילה מכל הכותבים ואחר הנושאים ההלכתיים החשובים שהעלו פה.
הדברים ידועים ומפורסמים לכל מי שלמד בעולם הישיבות כי עיקר הבעיה בצבא היא לא האם הוא ע"פ תורה אלא מה מטרתו הסופית.
והנה מטרת צה"ל כידוע היא להוות 'כור היתוך' לישראלי החדש ה'לא גלותי' כלשון הוזי המדינה לדורותיהם, והדברים מתבטאים החל מהשם הכפרני (לדעת בני תורה ולא לדעת בעלי בתים שבוודאי אוהבים את השם ה'יפה' הזה) וכלה בצורת ההתנהלות שם.
צאו ושאלו את אנשי הציונות הדתית לדורותיה אשר משלחים את טובי בניהם (ופעמים גם בנותיהם...) לצבא מתוך תום לב ושיקולים עניינים של מלחמת מצווה וכדו' ולבסוף עינינו הרואות באיזה לעג המדינה מתייחסת אליהם, בניהם טובים לקרב אך אסורים בהנהגה, וכמעט מעולם (!) לא הגיעו מבניהם למטכ"ל וכ"ש לדרגת רמטכ"ל, ואת עלית על כולנה פרשית תא"ל עופר וינטר שריחה עדיין לא נמר, זו לא טעות אלא צורת עבודה מכוונת בכדי לשמר את הצבא ככור היתוך חילוני למרות הגידול האמוני בעם.
וממילא כשמבינים ורואים את זה אין שום שאלות של נתונים ועניינים הלכתיים, כי גם אם יקימו יחידות צבאיות גלאט, ומקוואות טהרה בכל יחידה, מבצעי הנחת תפילין והכשרת מטבחים כללית, כל זמן שרוח המטכ"ל והנהגת המדינה כפרנית ועל פיה ישק כל דבר, אין מקומו של בן-תורה (גם שנשר, מההיבט הזה, ואיני נכנס לנושאים בהם עסקו מרנן ורבנן הספרדים כלל) שם, כי בחור שנושר בזמננו זה מתאוות, אך לא מתוך איזה אידיאל, משא"כ בצבא רוח ה'ישראליות' (המדומה) היא האידיאל היחיד השורר שם.
לסיכום: אנו ציבור אידיאליסט עם השקפה ודעה מכוונת וברורה, גם הננו יכולים לסבול (אולי) איזה שהם עיגולי פינות, איננו יכולים לדור עם שינוי דרך מהותי אפילו לא במקצת. הצבא הינו שינוי אידיאל וכיוון, שמעתה אין התורה והמצוות מעל הכל אלא הנשק והמדינה, המטכ"ל וחבר מרעיהם... ועם זה אסור לנו להסכים גם במקרה וזהו בחור שנשר.
 
מחילה, אין כתוב פה שנוער נושר ב"מ מחויב להתגייס לצבא,
אין חולק על כך רק אמרתי שמה שמרן אמר שמי שלא לומד צריך להתגייס זה רק בצבא ששומר על כללי ההלכה שבזה אין שום סיבה לפוטרם מגיוס וגם על זה אין אף אחד שחולק
 
לא צריך להגיד זה פשוט וברור לכל בר דעת
כל הסיבה שכל גדולי ישראל נגד גיוס משום שהצבא הוא אינו שומר על גדרי ההלכה אחרת מה הסיבה לפטור אחד שאין תורתו אמונתו
מחילה, כבודו אינו מבינני. לעיל כתבו שהגר"י יוסף שליט"א אומר שמי שאין תורתו אומנותו צריך להתגייס. ועל זה כתבתי, שלא ראיתי כזאת, אלא שכתב שמי שאינו לומד, אין לו להשתמש בטענת תורתו אומנותו. אבל היכן כתב/אמר שנוער נושר ל"ע צריך להתגייס?
 
על כל פנים מה שמרן שליט''א אמר או כתבו בשמו יותר נכון שמי שלא לומד צריך לעשות צבא המדובר זה דווקא בצבא ששומר על כל כללי ההלכה קלה כחמורה מה שכיום עדין אין כזה דבר
אכן כך מסתבר, ולכן שאלתי - כי בדברי מרן לא נאמר שום דבר כזה בפירוש, ומן הסתם כשהרב אומר שמי שלא לומד יכול/צריך/מצווה שיעשה צבא, רוב האנשים לא יעשו את ה"חסורי מחסרא" ויבינו שמדובר בצבא הלכתי תורני
עריכה: חשבתי על זה,והאמת שקשה לעשות אוקימתא כזו בדברי מרן, כי אם המשפט נאמר בהקשר של צבא הלכתי,במקרה כזה למה שגם ת"ח לא יתגייסו? כמו בניהו בן יהוידע וכו'
 
נערך לאחרונה:
אמרו לי שלפי הרמב"ם זה לא נקרא מלחמת מצוה
ולכן מה שאומרים אלף למטה אלף למטה לא נכון לפי הרמב"ם כי זה לא מלחמת מצוה
אני הקטן מי אני בכלל שאחווה דעתי,אבל לדעתי פשוט שבמצב כמו השביעי באוקטובר שהערבים באים לתוך יישובים וטובחים יהודים בין אם זה מלחמת מצווה ובין אם מלחמה שהיא מצווה(הכוונה לא מצד מלחמת מצווה,אלא מצווה להציל יהודים כמו לראות יהודי שטובע בנהר ולא לנסות להצילו) ודאי שזה מצווה שאין כדוגמתה להציל את אחינו ולהילחם. רק מה, במצב שבו הגיוס לצבא מוביל בהרבה מאוד מקרים להתפקרות רוחנית, אכן גם פיקוח נפש נדחה - בדיוק כמו שלא נאמר ליהודי לעבוד עבודה זרה ובתמורה ישחררו יהודים שעומדים להוצאה להורג ח"ו לחופשי.
אמנם אני מכיר שיטות בזרם הדת"ל שמה שחזל אמרו יהרג ואל יעבור זה על 3 עברות חמורות בלבד, וגם אם מישהו מתפקר זה לא אומר שהוא משתחווה לפסל או יוצא לרצוח או יבוא על העריות שהן ביהרג ובל יעבור(טוב זה תלוי במחלוקת נידה זה יהרג ואל יעבור) ולכן על אף הסיכון הגדול להיות חילוני פיקוח נפש גובר והוא צריך להכנס לצבא.
וכמובן שאצלנו דוחים את זה בתוקף ומבחינתנו המקרה של להפוך לחילוני ח"ו זה ממש מה שחזל אמרו יהרג ואל יעבור
 
עי' בעלון השיעור השבועי פקודי תשפ"ד, ועיין מה שנאמר בשיעור עצמו!
אכן שם רואים מה שאמרתי,שכל השיח של מרן הוא על בני הישיבות,וחשיבות התורה וכו' וכו'. אבל לכאורה מהעולה כאן בדיון בדעת שאר גדולי הדור, ומהדוגמאות שנתתי על דוד המלך,בניהו וכו' שגם מי שלומד תורה צריך להלחם,ואפילו כדאי שדווקא הוא יצא להלחם! והסיבה שגדולי הדור אמרו שלא להצטרף לצבא,כי מדובר בצבא שמוביל להתפקרות רוחנית. ולכן נשאלת השאלה שלי, מאי שנא ת"ח ומאי שנא אדם כשר שאין תורתו אומנותו?
 
אם יש לך אוצר החכמה תראה שם ספר שלם של הרב שלמה בניזרי בכל הנושא הזה
חוץ מזה מבלי להכנס לכל הנידון, פוק חזי כמה חיילים דתיים וחרדים נכנסים לצבא ויוצאים חילונים או דתי לפי דעתי בקושי שומר שבת ומניח תפילין
אלו דברים ידועים. לא מזמן שמעתי את הרב גלזר שאמר שראה איזו מכתב או משהו כזה של רב מהציונות הדתית שכתב שהוא כועס על הרב יצחק יוסף למה אמר שלא יתגייסו ואם יכריחו יעזבו את הארץ. ומצד שני כתב אות 'רב' שכועס על הצבא למה כל התלמידים שלו שהלכו לצבא יוצאים חילונים....
הוא שאמרתי!!
שהסיבה היא שנכנסים דתיים ויוצאים חילונים רח"ל
והשאלה היא מדוע מרן שליטא וכן שאר גדולי הדור מציגים את העניין מצד חשיבות והגנת לימוד התורה,וכמו שיש חיל מודיעין כך יש חיל רוחני וכו', ולכאורה הסיבה היא באמת בגלל ההתפקרות הרוחנית.
 
כשקראתי את התשובה של הגר"י יוסף זצ"ל הרגשתי שחסר בהסבר למה לומדי תורה פטורים משירות בצבא.

בגמרא סוטה מד ע"ב איתא שבמלחמת המצוה הכל יוצאים אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה. וכתב בערוך (ערך אנגרון) פירש וכל שכן תלמידי חכמים.

אמנם מהרמב"ם מוכח שתלמידי חכמים פטורים דלא כהערוך. בהלכות שמיטה ויובל פרק יג הלכה יב פסק הרמב"ם ששבט לוי הובדלו מדרכי העולם לא עורכין מלחמה כשאר ישראל. ובהלכה יג כתב הרמב"ם שלא רק שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו וכו'. ע"ש. ומוכח שכמו ששבט לוי לא עורכים מלחמה ה"ה לכל עמלי התורה שפרקו מעל צווארם עול החשבונות הרבים.

וכן כתב הגרח"ק בדרך אמונה שם ס"ק סא - משמע דגם ת"ח אין יוצאין למלחמה כמו שבט לוי. וע"ש בביאור הלכה שהביא כמה ראיות לזה.

וכיון שהרמב"ם פסק כן להלכה נראה שיש לפסוק כדבריו, שפסקיו נתקבלו יותר מהערוך.
השאלה היא האם שבט לוי לא עורך מלחמות רשות וכן כיבוש הארץ בזמן יהושע, או שאם מדובר במלחמת חירום שבאים אויבים ואם לא יהיה צבא מולם תהיה שואה גמורה ח"ו,גם שם נאמר ששבט לוי לא יקחו חלק??
 
במחילה מכל הכותבים ואחר הנושאים ההלכתיים החשובים שהעלו פה.
הדברים ידועים ומפורסמים לכל מי שלמד בעולם הישיבות כי עיקר הבעיה בצבא היא לא האם הוא ע"פ תורה אלא מה מטרתו הסופית.
והנה מטרת צה"ל כידוע היא להוות 'כור היתוך' לישראלי החדש ה'לא גלותי' כלשון הוזי המדינה לדורותיהם, והדברים מתבטאים החל מהשם הכפרני (לדעת בני תורה ולא לדעת בעלי בתים שבוודאי אוהבים את השם ה'יפה' הזה) וכלה בצורת ההתנהלות שם.
צאו ושאלו את אנשי הציונות הדתית לדורותיה אשר משלחים את טובי בניהם (ופעמים גם בנותיהם...) לצבא מתוך תום לב ושיקולים עניינים של מלחמת מצווה וכדו' ולבסוף עינינו הרואות באיזה לעג המדינה מתייחסת אליהם, בניהם טובים לקרב אך אסורים בהנהגה, וכמעט מעולם (!) לא הגיעו מבניהם למטכ"ל וכ"ש לדרגת רמטכ"ל, ואת עלית על כולנה פרשית תא"ל עופר וינטר שריחה עדיין לא נמר, זו לא טעות אלא צורת עבודה מכוונת בכדי לשמר את הצבא ככור היתוך חילוני למרות הגידול האמוני בעם.
וממילא כשמבינים ורואים את זה אין שום שאלות של נתונים ועניינים הלכתיים, כי גם אם יקימו יחידות צבאיות גלאט, ומקוואות טהרה בכל יחידה, מבצעי הנחת תפילין והכשרת מטבחים כללית, כל זמן שרוח המטכ"ל והנהגת המדינה כפרנית ועל פיה ישק כל דבר, אין מקומו של בן-תורה (גם שנשר, מההיבט הזה, ואיני נכנס לנושאים בהם עסקו מרנן ורבנן הספרדים כלל) שם, כי בחור שנושר בזמננו זה מתאוות, אך לא מתוך איזה אידיאל, משא"כ בצבא רוח ה'ישראליות' (המדומה) היא האידיאל היחיד השורר שם.
לסיכום: אנו ציבור אידיאליסט עם השקפה ודעה מכוונת וברורה, גם הננו יכולים לסבול (אולי) איזה שהם עיגולי פינות, איננו יכולים לדור עם שינוי דרך מהותי אפילו לא במקצת. הצבא הינו שינוי אידיאל וכיוון, שמעתה אין התורה והמצוות מעל הכל אלא הנשק והמדינה, המטכ"ל וחבר מרעיהם... ועם זה אסור לנו להסכים גם במקרה וזהו בחור שנשר.
כל מילה בסלע!!
אני רואה שאני מגיב את אותו דבר לכמעט כל העונים אז אני מדייק:
השאלה היא לא למה גדולי הדור הורו שלא להתגייס. הדברים ברורים ופשוטים שמדובר בשמד רוחני ולכן פיקוח נפש גשמי לא דוחה פיקוח נפש רוחני , וגדול המחטיאו יותר מן ההורגו וכו'.


השאלה שלי היא,מדוע מרן שליטא,וכן להבדיל בין החיים לחיים הרב מרדכי אליהו זצוקל ומסתמא עוד גדולים עושים את 1 מ 2 הדברים הבאים:
1. מחלקים לעניין איסור גיוס בין הלומדים ללא לומדים
2. מציגים בשיעורים או בשיחות או ראיונות לתקשורת קו שנוקט שהסיבה לאי הגיוס היא מעלת והגנת התורה,בעוד שכל המקורות מחז"ל כמעט(אולי למעט אברהם שהשתמש בת"ח במלחמה) מראים שדווקא הת"ח והצדיקים יוצאים להלחם(כשמדובר בצבא תורני) כמו משה רבנו,דוד המלך,בניהו וכו'
 
מחילה, כבודו אינו מבינני. לעיל כתבו שהגר"י יוסף שליט"א אומר שמי שאין תורתו אומנותו צריך להתגייס. ועל זה כתבתי, שלא ראיתי כזאת, אלא שכתב שמי שאינו לומד, אין לו להשתמש בטענת תורתו אומנותו. אבל היכן כתב/אמר שנוער נושר ל"ע צריך להתגייס?
כמדומני באחד מההערות הראשונות בעלון מאז שהתחיל סערת הגיוס מרן שליטא אמר שמי שלא לומד יכול או מצווה שיתגייס והוא מדבר רק על בני הישיבות. כמדומני זה היה אחר שהיה סערה תקשורתית על דבריו בשיעור בשבוע שלפני
 
כמדומני באחד מההערות הראשונות בעלון מאז שהתחיל סערת הגיוס מרן שליטא אמר שמי שלא לומד יכול או מצווה שיתגייס והוא מדבר רק על בני הישיבות. כמדומני זה היה אחר שהיה סערה תקשורתית על דבריו בשיעור בשבוע שלפני
לא ראיתי זאת. ולא שמעתי כזאת.
 
חזור
חלק עליון