• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

דעת מרן שליט"א בעניין גיוס

לא ראיתי זאת. ולא שמעתי כזאת.
תראה בעלון ש @בנימין לוריא העלה כאן, מרן מדבר במשך דף שלם כמה אסור לגייס את בני הישיבות ,ועל החשיבות האדירה של הגנת התורה - לא מדובר על מצד הבעיה הרוחנית בגיוס,לא מדובר במי שלא לומד
 
תראה בעלון ש @בנימין לוריא העלה כאן, מרן מדבר במשך דף שלם כמה אסור לגייס את בני הישיבות ,ועל החשיבות האדירה של הגנת התורה - לא מדובר על מצד הבעיה הרוחנית בגיוס,לא מדובר במי שלא לומד
חזק וברוך! לא מצאתי ולא ראיתי שכתב שמי שאין תורתו אומנותו מצווה או מחוייב להתגייס.
 
חזק וברוך! לא מצאתי ולא ראיתי שכתב שמי שאין תורתו אומנותו מצווה או מחוייב להתגייס.
שום,לא אמרתי שמרן אמר שהוא מצווה או מחוייב, גם ונאמר שלא אמר דבר - השאלה שלי היא (אני ממש חוזר על זה כל הדיון מקווה שסוף סוף אצליח להעביר את השאלה כראוי!) מדוע הטיעון העיקרי נגד גיוס הוא חשיבות לימוד התורה, ולא הסיבה שלכאורה אמיתית - הצבא איננו הלכתי ומוביל להדרדרות רוחנית(שכן בצבא הלכתי תורני מגייסים גם את הלומדים)
 
ראיתי את הסרטון השני,את הראשון אראה בהמשך ב"נ,אבל שוב,מהסרטון השני עולה שגם בצבא מתוקן מבחינה רוחנית,ת"ח ובני תורה לא יוצאים להלחם. ואם כן איך נסביר למשל את בניהו בן יהוידע,ראש סנהדרין שהוא רמטכל? איפה ראינו מקור בחזל שת"ח לא נלחמים במלחמה קיומית?
 
שום,לא אמרתי שמרן אמר שהוא מצווה או מחוייב, גם ונאמר שלא אמר דבר - השאלה שלי היא (אני ממש חוזר על זה כל הדיון מקווה שסוף סוף אצליח להעביר את השאלה כראוי!) מדוע הטיעון העיקרי נגד גיוס הוא חשיבות לימוד התורה, ולא הסיבה שלכאורה אמיתית - הצבא איננו הלכתי ומוביל להדרדרות רוחנית(שכן בצבא הלכתי תורני מגייסים גם את הלומדים)
כי כשם שמצוה לומר דבר הנשמע כך מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע.
 
כי כשם שמצוה לומר דבר הנשמע כך מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע.
באמת גם ת"ח חשוב שאני מכיר אמר שזו הסיבה
זה קצת קשה לי, כי מילא לא לומר את זה,אבל מרן שליטא כל הזמן חוזר על כך שלא יגייסו בני ישיבות,ושהתורה מגינה ומצילה - וגם זה לא ממש דבר הנשמע על ידי הציבור החילוני.
ועוד,שהרבה יותר ישכנע חילוני לומר "כמו שחילוני לא יתגייס לצבא שמכריח אותו להיות חרדי,כך אנחנו לא נעשה להפך"
ועוד,שאם מרן אומר שהתורה מגינה וכו' ולכן לא מתגייסים,אי אפשר לומר שהוא ח"ו "ממציא" תירוץ, כי מילא שלא יאמר את הסיבה האמיתית כי שלא לומר דבר שאינו נמצא,אבל ח"ו ח"ו לומר שמרן שליטא "ימציא" קו השקפתי-הלכתי חדש שבו ת"ח פטורים מלחימה,אע"פ שהם באמת לא פטורים לפי דיני התורה.
 
באמת גם ת"ח חשוב שאני מכיר אמר שזו הסיבה
זה קצת קשה לי, כי מילא לא לומר את זה,אבל מרן שליטא כל הזמן חוזר על כך שלא יגייסו בני ישיבות,ושהתורה מגינה ומצילה - וגם זה לא ממש דבר הנשמע על ידי הציבור החילוני.
ועוד,שהרבה יותר ישכנע חילוני לומר "כמו שחילוני לא יתגייס לצבא שמכריח אותו להיות חרדי,כך אנחנו לא נעשה להפך"
ועוד,שאם מרן אומר שהתורה מגינה וכו' ולכן לא מתגייסים,אי אפשר לומר שהוא ח"ו "ממציא" תירוץ, כי מילא שלא יאמר את הסיבה האמיתית כי שלא לומר דבר שאינו נמצא,אבל ח"ו ח"ו לומר שמרן שליטא "ימציא" קו השקפתי-הלכתי חדש שבו ת"ח פטורים מלחימה,אע"פ שהם באמת לא פטורים לפי דיני התורה.
א. מי שעוסק בתורה, פטור מגיוס, זו האמת! ותורה אגוני מגנא ואצולי מצלא. אם ראשי המדינה הבינו זאת עשרות שנים, גם הציבור החילוני בגדול יכול לשמוע זאת, אם הוא מסכים או לא זה לא הענין.
ב. גם מי שאינו זוכה לעסוק בתורה, במצב הנוכחי אינו יכול להתגייס לצבא בו לצערינו מעבירים על דת. את זה הציבור הכללי אינו יכול לשמוע, אשר על כן לא אומרים זאת כלפי חוץ כי כשם שמצוה לומר וכו'.
 
זה מה שאני אומר,שאם זו הסיבה למה לא אומרים אותה?במקום לומר שהתורה מגינה וכו' וכו'
אם כבודו לא הבין לפחות שלא יצאו דברי מהקשרם!
התורה מגנה ומצילה ובכ"ז בניהו יצא וברמב"ם כתוב לצאת למלחמת מצווה
רק צריך תנאים מתאימים וכו' כפי שהאריכו
 
הם מעולם לא הבינו זאת ולכן הגענו עד הלום...
זה מעולם לא עוגן בחקיקה מסודרת אלא בתקנות, וכשניסו ליצור חקיקות בשנות התשעים וראשית האלפיים בג"ץ הארורים פסלו זאת...
אם ראשי המדינה זה בגצ שר"י הינך צודק. אם אלו ראשי הממשלות למינם נראה שהבינו.
 
אם כבודו לא הבין לפחות שלא יצאו דברי מהקשרם!
התורה מגנה ומצילה ובכ"ז בניהו יצא וברמב"ם כתוב לצאת למלחמת מצווה
רק צריך תנאים מתאימים וכו' כפי שהאריכו
ח"ו, אין חולק שהתורה מגנה ומצילה.
ואין הכי נמי,זו בדיוק השאלה שלי אם גם המרבם כותב לצאת למלחמת מצווה, משמע שהתורה היא לא הפרטמר שקובע להתגייס או לא,אלא טהרת הקדוש של הצבא(וכך מסתבר, מאי שנא לימוד תורה שגם מרבה שלום בעולם(ת"ח מרבים שלום) ועדיין יש מצווה גדולה כמו אהרון הכל להשכין שלום בין אדם לחברו ואיש לאשתו?ולא יעלה על הדעת להגיד "תלמידי חכמים פטורים מהשכנת שלום כי התורה מרבה שלום"ודאי,אין חולק,אבל התורה עצמה מצווה בפועל גם לעשות מצוות-להשכין שלום,להציל ישראל מיד צד וכו')
אז מה התנאים בעצם?
ושוב,השאלה הקבועה שלי - אם הבעיה היא לא עצם לימוד התורה שבגללו לא מתגייסים,אלא טהרת הקודש/תנאים לצאת למלחמת מצווה,למה לא מדברים על אלו?למה כביכול הסיבה היא בגלל שלומדים תורה אז לא מתגייסים לצבא?
 
א. מי שעוסק בתורה, פטור מגיוס, זו האמת! ותורה אגוני מגנא ואצולי מצלא. אם ראשי המדינה הבינו זאת עשרות שנים, גם הציבור החילוני בגדול יכול לשמוע זאת, אם הוא מסכים או לא זה לא הענין.
ב. גם מי שאינו זוכה לעסוק בתורה, במצב הנוכחי אינו יכול להתגייס לצבא בו לצערינו מעבירים על דת. את זה הציבור הכללי אינו יכול לשמוע, אשר על כן לא אומרים זאת כלפי חוץ כי כשם שמצוה לומר וכו'.
לגבי א. מה המקור שמי שעוסק בתורה פטור מהצלת נפשות?איך יוסבר עניין בניהו וכו'? מאי שנא לימוד תורה שגם מרבה שלום בעולם(ת"ח מרבים שלום) ועדיין יש מצווה גדולה כמו אהרון הכל להשכין שלום בין אדם לחברו ואיש לאשתו?ולא יעלה על הדעת להגיד "תלמידי חכמים פטורים מהשכנת שלום כי התורה מרבה שלום"ודאי,אין חולק,אבל התורה עצמה מצווה בפועל גם לעשות מצוות-להשכין שלום,להציל ישראל מיד צד וכו'
אני שב ועומד על החילוק,אני לא מדבר על הצבא של ימינו,כי שם המצב מבחינה רוחנית לא מאפשר. אני שואל במצב אידיאלי,הצבא של דוד המלך וכיוצב,איפה ראינו שת"ח פטורים מלשרת?
 
כמו שכל חילוני לא ירצה לשלוח את הבנים שלו למקום ''שחס ושלום'' יחזרו משם בתשובה ..........
קל וחומר להבדיל אלפי הבדלות כל חרדי לא רוצה לשלוח את בניו למקום שבניו יכולים להתקלקל שם
כמו שעניתי ל 99% מהמגיבים - כבודו צודק 100%,רק שזה תשובה שמתאימה לשאלה "למה חרדים לא מתגייסים"
זו לא השאלה. ברור לי למה חרדים לא מתגייסים היום
השאלה היא האם לדעת מרן שליטא ,גם במצב הלכתי תורני 100% לומדי תורה לא מתגייסים כמשדובר במלחמה קיומית
ואם אכן לא מתגייסים לדעתו,מה המקור?
ואם כן מתגייסים,אז למה לא פשוט אומרים שאנחנו מתנגדים לגיוס כי הצבא לא מתאים לחרדים,אלא אומרים שלא מתגיסיים כי אנחנו לומדי תורה וכמו שחיל המודיעין לוקח חלק במלחמה כך חיל התורה לוקח חלק מבלחמה וכו'
 
אם כבודו לא הבין לפחות שלא יצאו דברי מהקשרם!
התורה מגנה ומצילה ובכ"ז בניהו יצא וברמב"ם כתוב לצאת למלחמת מצווה
רק צריך תנאים מתאימים וכו' כפי שהאריכו
אז מה התנאים?
ומה המקור לכך שת"ח פטורים ממלחמה אם הכל על טהרת הקודש?
האם הרמבם המדובר עוסק גם במלחמה קיומית?שבה מקיפים את ישראל אויבים ובאים לטבוח פשוטו כמשמעו,האם גם אז אין שום מצווה להלחם גם על ת"ח?
איך יוסבר ענין בניהו,דוד המלך,"הירא מעבירות שבידו" וכל המקורות שמראים שגם ת"ח עצמם מתגייסים ואדרבא מצווה בהם?

מאי שנא לימוד תורה שגם מרבה שלום בעולם(ת"ח מרבים שלום) ועדיין יש מצווה גדולה כמו אהרון הכל להשכין שלום בין אדם לחברו ואיש לאשתו?ולא יעלה על הדעת להגיד "תלמידי חכמים פטורים מהשכנת שלום כי התורה מרבה שלום"ודאי,אין חולק,אבל התורה עצמה מצווה בפועל גם לעשות מצוות-להשכין שלום,להציל ישראל מיד צד וכו'
 
אז מה התנאים?
ומה המקור לכך שת"ח פטורים ממלחמה אם הכל על טהרת הקודש?
האם הרמבם המדובר עוסק גם במלחמה קיומית?שבה מקיפים את ישראל אויבים ובאים לטבוח פשוטו כמשמעו,האם גם אז אין שום מצווה להלחם גם על ת"ח?
איך יוסבר ענין בניהו,דוד המלך,"הירא מעבירות שבידו" וכל המקורות שמראים שגם ת"ח עצמם מתגייסים ואדרבא מצווה בהם?

מאי שנא לימוד תורה שגם מרבה שלום בעולם(ת"ח מרבים שלום) ועדיין יש מצווה גדולה כמו אהרון הכל להשכין שלום בין אדם לחברו ואיש לאשתו?ולא יעלה על הדעת להגיד "תלמידי חכמים פטורים מהשכנת שלום כי התורה מרבה שלום"ודאי,אין חולק,אבל התורה עצמה מצווה בפועל גם לעשות מצוות-להשכין שלום,להציל ישראל מיד צד וכו'
כמו כל נושא יש הגדרות ברמב"ם מהי מלחמת מצווה
וכמובן שצריך רק דבר אחד נוסף - שגדולי ישראל יורו לצאת למלחמה כולם יעשו זאת
אם תרצה יש ישעור יפה של הרב אהרון לוי - ערכים בעניין אין לו אותו תחתי
 
כמו כל נושא יש הגדרות ברמב"ם מהי מלחמת מצווה
וכמובן שצריך רק דבר אחד נוסף - שגדולי ישראל יורו לצאת למלחמה כולם יעשו זאת
אם תרצה יש ישעור יפה של הרב אהרון לוי - ערכים בעניין אין לו אותו תחתי
אשמח לשמוע
ואכן, זו עוד שאלה - מה הגדר של מלחמת מצווה שבה גדולי ישראל יורו לצאת למלחמה?
ושוב,כמו בכל תגובה שהגבתי בפוסט הזה - השאלה שצפה ועולה , מדוע מרן שליטא טוען שאי הגיוס הוא בגלל שהתורה מגינה ומצילה,ולא אומר מה שאמרתם - שאי הגיוס נובע מכך שהצבא לא הלכתי וכו'
 
בכל השיעורים מרן מדבר על כך שכל ראשי השלטון ושאר אחינו החילונים, צריכים לדעת להעריך את לומדי התורה שהם העיקר להצלחה בכל דבר!
לגבי שאלתך מתי ייצאו בני התורה לצבא,, כרגע אין זה עניין כלל, כי צריך שגדולי ישראל יראו שזה עונה להגדרה גם מלחמת מצווה וגם שהצבא ברוחניות יתאים לצביון החרדי ע"פ התורה
ולכן פשוט וברור שגם מי שלא לומד חל עליו איסור ע"פ גדולי התורה ללכת לצבא,
ולכן כשהרב מגדל ומחזק את לומדי התורה ואת פועלם הוא מתייחס רק לאלו שלומדים, ולא לאלו שיצאו מהישיבות או עובדים חלקית
 
חזור
חלק עליון