• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

האם אמרתם תחנון/ הלל היום (ה' באייר)

האם היום יום העצמאות אמרת תחנון/ הלל?

  • חס ושלום! כן לתחנון לא להלל!

    קולות: 57 60.6%
  • לא תחנון לא הלל כמו בן גוריון (אבל אני להבדיל כן התפללתי...)

    קולות: 25 26.6%
  • אמרתי גם תחנון גם הלל (למה?!)

    קולות: 2 2.1%
  • לא תחנון כן הלל (והיידה למנגל...)

    קולות: 10 10.6%

  • סה"כ בוחרים
    94
אני קצת יודע מה קרה שם בפנים, ומדוע מרן זצ"ל לא אמר תחנון?, ואפילו כתב את זה! (ללא קשר לויכוח אם הוא אמר הלל), וכי מרן הראשון לציון אינו נוהג כמו מרן זצ"ל?
זה כבר נידון בארוכה, ובפורום בפרט... ודיו רב נשפך על זה.
מידי שנה מרן שליט"א היה נוהג להתפלל במקום אחר בלי ידיעת אף אחד, ולומר תחנון, ולא היה מגיע לאור חביב. או שהיו מארגנים איזה מוהל וכדו' (כדי להימנע מעליהום של עיתונאים שהיו רגילים להגיע ולבדוק אם אומר תחנון).
השנה זו הפעם הראשונה שהיה במקום ואמר להגיד תחנון.
תחנון זה לא יהרג ואל יעבור, ואין בזה שחור ולבן.
בעיקרון צריכים להגיד תחנון, רק שיש אנשים שלא יבינו את זה וזה יגרום להם להתרחק מהרבנים או כל חששות אחרים, ולכן מקלים להם. ולכן מרן זיע"א לא היה אומר (באופן כללי מידי יום כמעט היו אצלו בריתות - כך שזו אינה ראיה), וכן אמר מרן הראש"ל במנחה ביום שכולו תורה לא להגיד, כי הציבור באותו מקום לא בנוי להוראות אחרות.
וכן הורה מרן זיע"א למרן שליט"א לומר תחנון בישיבת חזון עובדיה.
ובזה בין תבין מדוע מתעלם מרן שליט"א במכתבים לענות על השאלה הזאת. כי אין בזה הוראה כללית.
והמכתב של מרן מוען לישיבת מעיין חיים ושלום, וכמו שהסביר למעלה הרב @פשוט יצ"ו.
 
זה כבר נידון בארוכה, ובפורום בפרט... ודיו רב נשפך על זה.
מידי שנה מרן שליט"א היה נוהג להתפלל במקום אחר בלי ידיעת אף אחד, ולומר תחנון, ולא היה מגיע לאור חביב. או שהיו מארגנים איזה מוהל וכדו' (כדי להימנע מעליהום של עיתונאים שהיו רגילים להגיע ולבדוק אם אומר תחנון).
השנה זו הפעם הראשונה שהיה במקום ואמר להגיד תחנון.
תחנון זה לא יהרג ואל יעבור, ואין בזה שחור ולבן.
בעיקרון צריכים להגיד תחנון, רק שיש אנשים שלא יבינו את זה וזה יגרום להם להתרחק מהרבנים או כל חששות אחרים, ולכן מקלים להם. ולכן מרן זיע"א לא היה אומר (באופן כללי מידי יום כמעט היו אצלו בריתות - כך שזו אינה ראיה), וכן אמר מרן הראש"ל במנחה ביום שכולו תורה לא להגיד, כי הציבור באותו מקום לא בנוי להוראות אחרות.
וכן הורה מרן זיע"א למרן שליט"א לומר תחנון בישיבת חזון עובדיה.
ובזה בין תבין מדוע מתעלם מרן שליט"א במכתבים לענות על השאלה הזאת. כי אין בזה הוראה כללית.
והמכתב של מרן מוען לישיבת מעיין חיים ושלום, וכמו שהסביר למעלה הרב @פשוט יצ"ו.
זה נפסק ביחווה דעת שלא לומר תחנון. ולטענת כב', מדוע מרן זצ"ל כתב את המכתב הזה, הרי לכל אדם הוראה אחרת?
 
זה נפסק ביחווה דעת שלא לומר תחנון. ולטענת כב', מדוע מרן זצ"ל כתב את המכתב הזה, הרי לכל אדם הוראה אחרת?
כתב להם בגלל סגנון המשפחות.
וכמובן שדעתו של מרן שכל הנדון סביב זה אינו עניין.
שימו לב שהוא לא דיבר על זה כל החיים שלו, רק פעמים בודדות, תמיד דיבר על דברים מסביב...
וכך נוהג מרן הראש"ל.
בקיצור, זה לא ממניע אידאולוגי כמו אצל ישיבות ההסדר. הכל לפי העניין.
ביחוה דעת איפה נכתב?
במהדורה החדשה ציטטו את הלשון של המכתב ששלח למעיין חיים ושלום...
וכפי שכתבו בשרשור הזה לעיל...
 
כתב להם בגלל סגנון המשפחות.
וכמובן שדעתו של מרן שכל הנדון סביב זה אינו עניין.
שימו לב שהוא לא דיבר על זה כל החיים שלו, רק פעמים בודדות, תמיד דיבר על דברים מסביב...
וכך נוהג מרן הראש"ל.
בקיצור, זה לא ממניע אידאולוגי כמו אצל ישיבות ההסדר. הכל לפי העניין.
ביחוה דעת איפה נכתב?
במהדורה החדשה ציטטו את הלשון של המכתב ששלח למעיין חיים ושלום...
וכפי שכתבו בשרשור הזה לעיל...
התכוונתי מהמהדורה החדשה...
לדעתי צריך לסגור את הדיון הזה - בהודעה זו, שלא יגרום ח"ו מחלוקת, וזה בזבוז זמן של ויכוח מיותר, כל אחד יעשה כמנהגו, בין אם אומר הלל, ובין אם אומר תחנון.
יישר כח!
 
כאן הובא שהם חרדים.
אכן חרדים.
אבל ישיבה ששולחת שאלה כזו למרן זיע"א, זה אומר שזה משהו שמאוד מפריע להורים של הבחורים.
וכשמונח על השולחן צד של ספק אולי ושמא הורים של בחור אחד יוציאוהו, או לא ישלחו את הבן הבא שלהם לישיבה וכד', אז ודאי שצריך לבטל בשביל זה אמירת תחנון (ולא משנה באיזה יום זה).
 
נראה לי שסיכום הדברים הם כך, מעיקר הדין זה יום רגיל, ואפשר לומר פסוקי הודאה או פסוקי ההלל בלא ברכה, אחרי התפילה.
מי שמפריע לו לומר ביום זה תחנון, שלא יאמר. ובמקום שיש כאלו שמפריע להם לומר ג"כ לא יאמרו בכדי להמנע מהמח' (אא"כ זה יגרום מח' מצד כאלו שרוצים לומר).
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון