• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם דעת הרדב"ז שמצוות דרבנן אינן צריכות כונה?

ידועים דברי המג"א בסי' ס' שהעתיקום הרבה מהאחרונים בשם הרדב"ז שמצוות דרבנן אינן צריכות כונה.
והנה מקור דברי הרדב"ז לא ידוע, וכבר העירו בזה בספר מגן גבורים ועוד אחרונים וכפי שהביא מרן זצ"ל בכמה מקומות.
אולם, עצם הדבר הוא פלא גדול, שהרי מקור דברי המג"א הם מהכנה"ג בסי' תקפ"ט, ושם מבואר כונה אחרת לגמרי.
ז"ל הכנה"ג בסוף הסימן שם
וא"א הרא"ש ז"ל פסק דמצות צריכות כוונה וכו'. נ"ב: עיין בהרדב"ז חלק א' סימן כ' דוקא במצות דאורייתא, אבל במצות דרבנן סבירא ליה דמצות אין צריכות כוונה. משפט צדק חלק שני סימן ס"ב ע"כ.
הרי שהכנה"ג כתב בשם הרדב"ז והמשפט צדק רק בדעת הרא"ש שמחלק כן, ולא כתב כן למעשה.
ואכן, בשו"ת משפט צדק שם פלפל בדעת הרא"ש וכתב בדעתו כן. ואם הרדב"ז ג"כ כתב את מה שהביא הכנה"ג בשמו [למרות שלא נמצא לפנינו] כונתו היא בדעת הרא"ש, וכפי שמפורש במשפט צדק [מדנפשיה], והכנה"ג השוה אותם. אבל לא מצינו שיפסקו כן למעשה.
1646662436828.png


והמג"א הוא זה שהעתיק את דברי הרדב"ז והמשפט צדק לפסק הלכה ממש, ונמשכו אחריו האחרונים, ולפי הנ"ל הדבר צע"ג.
אמנם עצם החילוק הנ"ל כתבו הב"ח בסי' תע"ה, והפר"ח בסי' תפ"ט ג"כ כתב חילוק זה בדעת מרן כנודע, אולם נראה שהמשקל של הדברים משתנה אם אין לנו את הרדב"ז והמשפט צדק והכנה"ג למעשה.
 
חזור
חלק עליון