• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכת השניצל שהכל - האם זה רק ליישב דעת מרן זיע"א

אם זה כ"כ פשוט אז מה זה כל הפולמוס החדש הזה?
אודות ברכת השניצל,
אני באופן אישי במשך שנים שהייתי אצל מו"ר מרן שליט"א ושמעתי מה שהשיב לשואלים וגם לי באופן אישי אמר כו"כ פעמים שברכת השניצל מזונות כדעת רוב ככל פוסקי דורנו, ואכמ"ל במקורות.
ובאותו שבוע שמסר את השיעור הנזכר ובו ביאר לברך שהכל הייתי שוב בביתו ושאלתי לדעתו הלכה למעשה ואמר לי בבירור בזה"ל "כל מה שאמרתי בשיעור היה רק ליישב את מנהג העולם, אבל ברכת השניצל מזונות", וכן כתב הג"ר יצחק לוי שליט"א בהערת העורך בעלון, ואף דיברתי עימו בעל פה לאחר מכן בנדון זה.
ומה שפורסם סרטון ששאלו למרן עט"ר זיע"א והשיב לברך שהכל, הנה מלבד מה שלא ברור כמה דברים שם, בלאו הכי אמר לי באופן אישי מי ששאל את מרן באותו סרטון הלא הוא הגאון ר' ישראל יונה שליט"א שאף שבדידו הוה עובדא, מאז השתנתה לחלוטין המציאות כידוע לכל [וכמ"ש מרן הראשל"צ בשו"ת אודות השינוי מהילקו"י שלפני 30 שנה, ע"ש.] והוסיף לי שברור לו בתכלית, שלו מרן זיע"א היה בזמן הזה היה מורה ובא לברך מזונות.
והן אמת שאף לדעת מו"ר מרן הראשל"צ שליט"א הרוצה לברך שהכל רשאי, אך דעתו עיקר לברך לכתחילה מזונות, ופוק חזי מאי עמא דבר שפותחים היום 'שניצליות' לרוב עם עשרות סוגי פירורים בטעמים שונים ומשונים, ומי יאכלנו ללא הציפוי, ומ"מ אין בידי כאן להאריך במו"מ בהלכה, ובמק"א נאריך בזה אי"ה.
ופשוט שבעת שנזכה בעז"ה בקרוב לאורו הבהיר של ילקוט יוסף ברכות מהדו"ח, ניווכח לדעת הוראתו הברורה לרבים למעשה ומי יבוא אחר המלך, אך לעת עתה זה מה ששמעתי.
אכן הבאנו כאן מכתב חדש בנושא מהשנה, ממרן שליט"א וכן העתק כיו"ב מהילקו"י ברכות החדש שיצא בעזה"י בקרוב. ושם האריך הרחיב בזה בנדון אם ברכתו שהכל או מזונות.
 
אני פתחתי את הדיון. אך ב"ה לאחר שהוברר היטב דעתו של מרן שליט"א כפי שהבאנו כאן מכתב מהתקופה האחרונה שכתב בנושא. וכן הביאו העתק מהילקו"י החדש שכתב כיו"ב כמו המכתב.
לכן אין עוד טעם להאריך בנושא.


1662375771250.png
 
ודרך אגב התשובה שכתב מרן שליט"א במכתב החדש בעניין השניצל, נדפסה גם הא' מהקבצים התורניים שיצ"ל לפני כמה חודשים. [רק ששם הוא שלח את אותה תשובה לאדם אחר].
 
אני פתחתי את הדיון. אך ב"ה לאחר שהוברר היטב דעתו של מרן שליט"א כפי שהבאנו כאן מכתב מהתקופה האחרונה שכתב בנושא. וכן הביאו העתק מהילקו"י החדש שכתב כיו"ב כמו המכתב.
לכן אין עוד טעם להאריך בנושא.


הצג קובץ מצורף 4945
רק יש להדגיש שמבואר מלשונו באר היטב שבא ליישב מנהג העולם. וכמבואר כ"ז במקורות דבריו, שדחה את כל הטעמים לברך שהכל והביא כמה ראיות לברך מזונות, ורק כת שלפי השמועה בשם החזו"א יש מקום ליישב מנהג העולם.
 
רק יש להדגיש שמבואר מלשונו באר היטב שבא ליישב מנהג העולם. וכמבואר כ"ז במקורות דבריו, שדחה את כל הטעמים לברך שהכל והביא כמה ראיות לברך מזונות, ורק כת שלפי השמועה בשם החזו"א יש מקום ליישב מנהג העולם.
בשורה התחתונה:
"זה עתה ישבנו על מדוכה זו שנית, ומצאנו בס"ד דברים חדשים שלא הובררו לנו בשעתו, ולכן העלנו כי יש לברך על השניצל ברכת שהכל, שהיא ברכה יותר מבוררת".
ולסיכום כתב:
"הבא לישאל מה לברך על השניצל, יש להשיב לו שימשיך כמנהג העולם לברך שהכל".
 
מצויין אצלי שהרב אופיר מלכא בהליכות ברכות סי' רח עמ' קל כותב שברכת השניצל כשפירורי הלחם ניתנו לרכך את העוף, היא מזונות, כיון שהוא בכלל להכשירו ולהטעימו שכתב הרשב"א.
וכעת ראיתי בהליכות ברכות שאין הדברים כתובים, ומכיון ששמעתי שיש ב' מהדורות של ספרו (ובשניהם כתוב בשער טבת תש"פ) אשמח אם מישהו שמהדו"ק נמצאת תחת ידו יוכל להעלות את צילומה לכאן.
ומצורף בזה צילום המהדורה המפורסמת:
 

קבצים מצורפים

  • הליכות ברכות סימן רח עמוד קל.jpg
    הליכות ברכות סימן רח עמוד קל.jpg
    632.9 KB · צפיות: 6
חזור
חלק עליון