• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם יש מקור לאמירת עליהם השלום בחזרת הש"ץ

ידוע מנהג עדות המזרח להוסיף כל מיני הוספות בחזרת הש"ץ ??
והאם זה לא בעיה משום דיבור באמצע חזרה וידוע שהגר"א היה אוסר לומר אף ב"ה וב"ש ??
נשמח לתגובות הלומדים בענין
 
בבית הכנסת "חכם (שמש) צדקה" יכב"ץ בעיה"ק עוד מקדמא דנא דראב"ד מקודש ח"ר יעקב מוצפי ע"ה
היו מהציבור עונים (ככול העולה על רוחם) והרב לא העיר להם מהומה, מ"מ "אמן" בתוך הברכה כגון: ב"ברך עלינו"... לא ניחא ליה, ובשב"ק ויו"ט ב"אלוהנו וכו' קדשנו" וכו' היה מסכים בעדם והיה מטעים דבריו ע"פ מש"כ רשכבה"ג בבא"ח ש"ר פרשת מסעי הלכה ט"ו בסופו עיי"ש, כי היכן שאומרים באותה בקשה או תפילה "אלוהינו ואלוהי אבותינו", טוב עושים הם לענות "אמן", ע"כ ואכמ"ל.
 
שו"ת מענה לשון ח"ז לרבי אברהם חפוטא מרבני מרוקו:

ג מה שעונים בקרוב ו''עליהם השלום" וכו' צריך להמשיך לענות ואין שום סיבה להפסיק את זה וקהילות קדושות עובדי ה' ענו באימה וביראה וכל מי שמתנגד לזה אינו אלא מן המתמיהין וזה גובל עם 'עם ארצות'.
 
אשכנזי נכנס למניין ספרדי למנחה וערבית.
בחזרת השץ הוא התפלא על התוספות אלוקי אברהם וכו ....עליהם השלום
מוריד הטל.... לברכה וכו
החליט לזרום איתם .
בערבית החזן מסיים המעריב ערבים..
הוא צעק ימח שמם 😄
 
פלא יועץ – דיבור



מצוה על הכהנים לברך את ישראל ומה נואלו אותם הכהנים שיוצאים לעזרת בהכ"נ כדי שלא לברך ברכת כהנים ומאבדים טובה הרבה ג' עשין ולהיות מבורכים מפי הקדוש ברוך הוא כדכתיב ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם וטוב בעיני ה' שכל אדם יברך את ישראל וכל המברך מתברך כדכתיב ואברכה מברכך ומה גם לצדיקים שתכף שמזכירם חייב לברכם דכתיב זכר צדיק לברכה והנה כי כן צריך ליזהר כשמזכיר לאברהם אבינו או לשאר צדיקים וחסידים די בכל דר ודר שיאמר עליו השלום או ז"ל או זלה"ה ולמצוה תחשב ותמהני שלא ראיתי נוהגים ליזהר בהזכרת שם התנאים ואמוראים וגאונים הקדמונים. וכשמזכירים שמות הרבנים האחרונים בין בכתיבה בין באמירה נזהרים תכף לומר זלה"ה או זצוק"ל ולפי הנר' היה ראוי יותר ליזהר לקדושים הקדמונים אשר קטנם עבה ממתני האחרונים לקיים בהם קרא כדכתיב זצ"ל דהיינו לברכו או לספר בשבחו:
 
נראה מדבריו, של הפלא יועץ שהובא לעיל בסמוך- דקאי שמזכיר שמות הצדיקים באמירה של לימוד וכד' ולא גבי תפילה, דהא דיבר שם גבי האבות והתנאים ושאר צדיקים, וקבל על כך כשמזכיר אותם לא אומרים ע"ה וכד' כמו בכתיבה
וודאי דאיירי על דרך לימוד, וכשם שבכתיבה היינו שכותב דברי תורה ומזכיר צדיק כותב ז"ל וכד', הה"נ בהזכרתו.
דאי היה מדבר על התפילה, הרי בתפילה אנו מזכירים הרבה משמות הצדיקים הן בפסוקי דזמרה והן בקרבנות, [דוד המלך, משה רבינו, אהרן הכהן] ולא רק בחזרת הש"ץ, ומה החילוק, וכי שם מזכירים ע"ה וכד'? ודאי שלא.
על כרחך- עיקר טענתו על דרך לימוד שמאי שנא כתיבה מאמירה, אבל לא גבי תפילה
 
לא צריך מקור לזה, עצם זה שזה מנהג צפון אפריקה זה כבר קדש קדשים!!!! אף פעם לא היה שום פקפוק על זה, לא של כל רבנים דשם ולא של צרפת (שגם שם אומרים אותם אמירות באמצע עמידה)!!

יש דברים יותר חשובים לחטט, תורה, ירא''ש קדושה וכו'
 
לא צריך מקור לזה, עצם זה שזה מנהג צפון אפריקה זה כבר קדש קדשים!!!! אף פעם לא היה שום פקפוק על זה, לא של כל רבנים דשם ולא של צרפת (שגם שם אומרים אותם אמירות באמצע עמידה)!!

יש דברים יותר חשובים לחטט, תורה, ירא''ש קדושה וכו'
למה זה כל כל מפריע לך
כתבו כאן מאוד יפה
 
חזור
חלק עליון