הנה מקור מנהג ה"ברית יצחק" הוא בזוה"ק (פרשת לך לך דף צג ע"א), במעשה דר"ר ורבי יעקב בנו שהתאכסנו אצל בעה"ב מכפר טרשא, ובחצות לילה קמו
לעסוק בתורה, וראו את בעה"ב עם שני בניו עוסקים בתורה עד אור הבוקר, ולמחרת ביקש בעה"ב מרבי אבא שישאר גם לליל המחרת מפני שלמחר מכניס
את בנו למילה ואליהו הנביא עתיד לבוא לביתו. הסכים ר"א ונשאר בביתו כל היום. ובלילה אסף הכפרי אל ביתו שבעה מחבריו שהיו חכמים וקדושים, ולמדו
כולם עם ר"א ור"י בנו עד אור הבוקר, ובאותו הלילה נתחדשו להם חידושים נפלאים בענייני מילה וכו'.
ובמעשה הנ"ל חזי' דהיו עשרה (בעה"ב, רבי אבא ובנו רבי יעקב, ושבעת חברי הכפרי). ומקורו יהי ברוך!
(ומאידך לא ראינו בדברי הפוסקים דגש על כך שיהיו עשרה בדווקא, והעיקר שמו על הלימוד וסדרו.)