אחר המחילה דברי רבינו הרשל''צ שליט''א לכאורה תמוהים, שהרי בתחילה הביא את השערתו של האדמו''ר מראדז'ין זצ''ל שדחו דבריו כל גדולי הדור, ובזה נכונים הדברים מאד כי הרב הרצוג זצ''ל בזמנו שלל את זה מבחינה מדעית. ולהלן קטע ממאמר מסכם שראיתי בענין:
בשל היותו חכם גדול בתורה וגם מדען, החליט
הרב הרצוג לבחון את הדברים. הרב השיג דגימות של פתילי תכלת ראדזין ושלח אותם לחברו, הכימאי פרופ' פאול פרידלאנדר מאוניברסיטת דרמשדט בגרמניה על מנת שיערוך בהם בדיקה. תוצאותיו של הכימאי היו מדהימות: "
. מבחינת תהליך הצביעה של ראדזין, חסר עיקר הדבר בקשר לחומר הצובע את חוטי הצמר, הצביעה היא בסך הכל צביעה מודרנית על בסיס זפת. המידע לגבי שימוש הדיונון sepia אינו אלא מטעה וגם בלתי אפשרי להשיג מהחומר צבע מסוג זה"
בשל הכבוד שרחש הרב הרצוג לאדמו"ר מראדזין, הוא החליט לבצע דגימה נוספת ושלח את הפתילות לניסוי שני במעבדה הלאומית בצרפת, אך המסקנות היו זהות:
"בחנתי את הדגימה של הצבע הכחול ששלחת לי. איני מכיר עוד צבע כחול טבעי מלבד האינדגו המסוגל לצבוע אריגים טקסטיליים.... הכחול של הדגימה ששלחת אלי מכיל את כל המאפיינים של כחול פרוסי המופק ממלחי ברזל וסידן".
תוצאות הניסויים הראו באופן משכנע למדי כי הצבע בו השתמש האדמו"ר לא היה אורגני, כלומר, לא הופק מאורגניזם חי אלא מיסודות כימיים אחרים. בכדי להבין תוצאות אלו, שלח הרב הרצוג לצבעי הראשי בראדזין וביקש את המתכון בו הם השתמשו להפקת הצבע. (בתקופה זו כבר הלך הראדזינער לעולמו, אך מסורת צביעת התכלת והטלתה בציצית נשתמרה בקרב חסידיו.) הוא נענה במכתב מפורט ובו תהליך הצביעה. התעלומה נפתרה -
לתהליך הצביעה של ראדזין דרוש הוספת ברזל לתערובת והעלאת הטמפרטורה. בטמפרטורה גבוהה כל כך, הפחמן והחנקן המצויים בתוך החומר האורגני (במקרה זה הדיו של הדיונון) מתערבבים עם הברזל ומפיקים ferric ferrocyanide , או כחול פרוסי. תהליך זה התגלה בתחילת המאה ה-18 והוא יכול להתבצע למעשה עם כל חומר אורגני המכיל פחמן וחנקן, למשל דם של פרה או עז. הרב הרצוג החליט ששיטת ראדזין אינה יכולה להיות השיטה המקורית ליצירת התכלת מכיוון שהגמרא מבהירה בצורה ברורה שהחליזון עצמו
הוא מקור הצבע. בתהליך הצביעה של ראדזין, הדיונון הוא רק חומר אקראי ומזדמן וניתן בעצם להחליפו בחומרים אחרים, לפיכך דחה הרב את תכלת ראדזין ואת זיהויו של הדיונון עם חלזון התכלת.
לגבי ארגמון קהה קוצים [מורקס או פורפרה בלע''ז] לא קבלו הרב הרצוג כחלזון התכלת משום שסבר שצבע התכלת הוא כצבע השמים בחצות היום, והצבע המופק מן המורקס הוא סגול. הוא התבסס על פסוקים ועל העובדה שהגמ' אומרת שקלא אילן הוא זיוף לתכלת ומכיון שקלא אילן הוא צמח האינדיגו [מקורו בסין] או האסטיס המצוי בארופא, צבעו כחול, א''כ גם התכלת צבעה כחול.
ראיות מדעיות
היה זה רק לאחר מותו של הרב הרצוג שתעלומת צבע תכלת מן הארגמון נפתרה.
פרופסור אוטו אלסנר ממכון שנקר גילה שאם התמיסה של הצבע נחשפת לאור שמש, [או יותר נכון קרני אולטרה סגול] בשלב מסוים בתהליך הצביעה, הצבע יפיק כחול שמיים נקי. כשהרב הרצוג ושאר כימאים ניסו לייצר את הצבע הם עשו זאת במעבדה סגורה וכך החסירו מהתמיסה את הרכיב עיקרי- אור השמש.
ברמה הכימית, החלזון מפיק תערובת של תכלת נקי (כחול שמים) שהיא מולקולת indigo. ביחד עם האינדיגו ישנה גם monobromoindigo ו- dibromoindigo שיותר נוטים לסגול-אדום. קרינת השמש מפרקת את הקשרים עם אטומי הברום והופכת את ה -dibromoindigo הסגול לאינדיגו שהוא כחול מוחלט, מה שמותיר את הצבע גוון תכלת שמימי.
בשנות-1947-1954 חקר הארכיאולוג ואנתרופולוג הרוסי, סרגיי רודנקו, אתרי קבורה בפאזיריק שבסיביר, הממצא מתוארך למאה ה4-5 לפני הספירה. זמן קצר לאחר הקבורה, האקלים השתנו והקבר התכסה בשכבת קרח הנקראת permafrost ששימר את הממצאים בתנאים טובים במיוחד. רודנקו חפר וגילה גוויות בני אדם ועורם המקועקע נותר ללא פגע. כך גם מצא סוסים קבורים, ואיתם אוכפים מבד, וגם שטיחי צמר ושאר חפצים מרהיבים שנשתמרו באיכות טובה מאוד ולא נפגעו עם הזמן.
בין הממצאים נמצא אוכף איראני עשוי צמר כבן 2,500 שנה (תקופת בית ראשון) בגודל 235X60 ס"מ. האריג היה בעל תבניות מרובעות על רקע סגול עם מסגרת של תבניות מלבניות על רקע כחול. ניתוח כימי מראה כי הכחול והסגול באו מחלזונות ארגמון (Murex). התרכובת הכימית של הסגול על הבד מורכבת מ-17% אינדיגו, 60% monobromoindigo , ו-23% dibromoindigo , והכחול מורכב מ-38% אינדיגו, 49% monobromoindigo , ו-13% .dibromoindigo. עכ''ל.
ראיות מהספרות הקדומה
תיאורים על החלזון נמצאים גם בספרי
אריסטו ואחרים. מי שהרחיב בזה מאד היה
פליניוס שחי כאמור בזמן המשנה בספרו "חקר הטבע" [ספר ט פרקים ס-סה] בין דבריו הוא מזכיר כי חלזונות הפורפור נחבאות באמצע הקיץ כשלושים יום, באביב הינן מתחככות אשה ברעותה ומפרישות [לצורך הטלת הביצים] מעין שעווה כמו כוורת הדבורים אך לא מסודרת כשלהם. באמצע גרונן נמצאת בלוטת הצבע, שם בתוך עורק לבן נמצא מעט מן הליחה היקרה. משתדלים לצודן בעודן חיות, שכן הן מקיאות עם נשמתן את הליחה [כעין זה בגמ' שבת עה. כל כמה דאית ביה [בחלזון] נשמה, טפי ניחא ליה [למוציא את הדם מן החלזון] כי היכי דליציל צבעיה] אורך לשונן הוא כשל אצבע, הן נוקבות ואוכלות חלזונות אחרים. ע''כ. כל הנתונים האלו מתקיימים בבירור בחלזונות אלו.
ראיות ארכיאולוגיות
ממצאים המצביעים על ייצור צבע מהארגמון בידי הפיניקים וה
כנענים נמצאו לאורך חופי
ארץ ישראל ולבנון, בין השאר ב
תל מור,
תל אבו הואם,
עכו,
צור ו
אפולוניה. בחלק מהמקומות הקונכיות נחתכו באזור בלוטת הצבע ובחלק הם רוסקו.
ראויים לציון מיוחד הממצאים באזור צור שהייתה מובילת תעשיית התכלת בעולם העתיק- ערימה ענקית (100 מ' אורך, 2.5 רוחב ו- 2-3 מ' גובה) של קונכיות ארגמונים חתוכות באזור בלוטת הצבע ומופרדות משאר סוגי הקונכיות, כמו כן נמצאו באזור בתי צביעה רבים. נמצאו עדויות לצביעה גם במספר מקומות נוספים במזרח התיכון, בין השאר באי
ג'רבה.
הסיבה להעלמות התכלת
מבואר בחז''ל ובספרי אומות העולם שגזרו המלכויות לא ללבוש תכלת כי אם אנשי המלכות והאצולה. וכן איתא
בסנהדרין [יב.] שלחו ליה לרבא, זוג בא מרקת [טבריה], ותפשו נשר [חיל רומאים], ובידם דברים הנעשה בלוז, ומאי ניהו, תכלת, בזכות הרחמים ובזכותם יצאו בשלום. וכן מבואר בספר חוקים רומי
"קודקס יסטיניאנוס" משנת 383 לסה''נ וז''ל: אין רשות לשום אדם פרטי לפרק את הפורפרה הפורה הן בתוך משי הן בתוך צמר הנקרא בלאטה [ארגמן], אוקסיבלאטה [ארגמן נקי] וגם יקינטינא
[1] [תכלת]. אם מישהו ימכור את הגיזה של המורקס הנ''ל שידע שממונו וראשו יעמדו לדין. ע''כ. ולפ''ז מובן מדוע פסקה התכלת מישראל. ודבר זה נרמז
ברמב''ן [שמות כח ב] וז''ל: והתכלת, גם היום לא ירים איש את ידו ללבוש חוץ ממלך גוים.
ומעתה מה מאד יש לתמוה על רבינו הרשל''צ שליט''א שאף שבהמשך דבריו הביא את ההשערה שאמרו על חלזון הארגמון, בכל זאת לא קבלה מחמת שגדולי הדור לא עשו כן, והלא חלק מגדולי הדור כגון החזו''א וכדו' לא דברו על הארגמון אלא על הדיונון של האדמו''ר מראדז'ין ובזה באמת צדקו דבריהם, אך לגבי הארגמון שיש לנו ראיות מכריעות למה לא נקבל. כמו כן יש לדעת שאין לצפות מגדולי ישראל שיכתבו על נושא זה כי זוהי סוגיא יותר מחקרית מאשר עיונית תורנית, וכדי לזהות את התכלת יש לקחת מקל ותרמיל ולצאת לנדוד בעולם, לצלול בימים ולבקר באתרים ארכיאולוגיים ולקרוא ספרות חיצונית, וזו לא מלאכתם של גדולי הדור.
בעבר נכתבו ע''ז הרבה מאמרים בעד ונגד, ולענ''ד כל מחפש אמת ישר יחזו פנימו שדברי המצדדים בעד נכונים יותר, ולכן לא הבנתי מדוע הרשל''צ שליט''א לא דן בדבריהם ובכל ראיותיהם שכתבנו לעיל.
עוד יש לדעת שתכלת אינה חומרא או הידור אלא חיוב גמור, ולכן מי שנחלט אצלו שזכינו לגילויה חייב ללכת עם תכלת.
[1] תרגום השבעים וגם יוסיפון וגם פילון תרגמו תיבת תכלת בכל מקום יקינטינא וכ''כ הערוך ערך איירינון וערך טיינון בשם תרגום עקילס. יש להוסיף כי התרגום שבעים יצא במקום אחד מן הכלל הזה ותרגם את ה'תכלת' כ'הולופורפור [כולו פורפור]. כתב העת והיה לכם לציצית מאמרו של הרב ישעיהו הלוי שליט''א 'צביעת התכלת וחידושה' עמ' 376 הערה 25.