• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מותר להדיח כלים במים שהוחמו בשבת בבוילר חשמלי ע"י שעון שבת? | גליון 8 אות ד

שאלה: מים שהוחמו ע"י בוילר חשמלי בשבת בהיתר, כגון ע"י שעון שבת שהוכן לפני השבת, או שהפעילו אותו בשבת לצורך חולה שיש בו סכנה. האם מותר להשתמש במים הללו לצורך שטיפת כלים?

תשובה: התשובה מתחלקת ל-2 חלקים: א. מים שהוחמו ע"י שעון שבת: ז"א מערב שבת האדם מכוון את השעון, שידלק בשבת לזמן מסוים, ואז המים מתחממים בשבת בהיתר. מעיקר הדין זה מותר, כי זו פעולה שהתחילה מערב שבת. אבל אין ראוי לעשות כן, כי זה לא נראה טוב שפתאום בשבת נדלק הבוילר ויש מים חמים. ורק אם יש צורך בדבר, אז זה מותר לכתחילה. ואז מותר גם לשטוף את הכלים במים האלה מעיקר הדין, אלא שנכון להחמיר, כמבואר בחזון עובדיה (שבת ח"ד).

ב. אם הוחמו ע"י הדלקה בידיים לצורך חולה שיש בו סכנה, יהיה אסור להשתמש במים הללו אפילו לשטיפת כלים. כי יש גזירה "שמא ירבה בשבילו".

זאת אומרת יש לנו כלל, השוחט בשבת לחולה, מותר לבריא לאכול מזה, כי בלאו הכי הוא היה צריך לשחוט את כל הבהמה, אי אפשר לשחוט רק חתיכה מהבהמה. אבל המבשל בשבת לחולה, אסור לבריא לאכול מזה. כי בבישול יש חשש שמא ירבה בשביל הבריא. כגון, אדם שם בסיר 2 חתיכות בשביל החולה, והוא רוצה להוסיף עוד חתיכות גם בשביל הבריא, זה אסור. כי כל שיעור של איסור (גרוגרת כזית וכדו') זה איסור נוסף, אפילו שזה פעולה אחת שמניח את הקדרה. ולכן אסור לבריא לאכול ממה שבשלו לחולה בשבת, שמא ישימו יותר בקדרה בשביל הבריא. אבל השוחט לחולה בשבת, הוא בלאו הכי שוחט בהמה שלמה, אפילו שצריך רק כזית אחד, ולכן אין חשש שמא ירבה בשבילו וזה מותר.

חימום מים בבוילר לא דומה לשוחט, דומה יותר למבשל, יש חשש שמא ירבה בשבילו. כי יש הלכה, כאשר יש 2 אופנים לחמם מים לחולה בשבת, או בקומקום חשמלי או בבוילר, לפעמים ניתן להשתמש בקומקום חשמלי וזה יספיק בשביל החולה, לשטוף לו ידיים רגליים פנים או צורך אחר, לכן אסור להפעיל בשבילו את הבוילר, כי יש שם כמות גדולה יותר של מים, וכן גופי החימום שם גדולים יותר. ולכן צריך להדליק את הקומקום החשמלי[1]. לכן כיון שבחימום מים אפשר לעשות כמות קטנה של מים או גוף חימום קטן, ואפשר בכמות או גוף חימום גדולים, לכן שייכת בהם הגזירה שלא ישתמש בהם הבריא, שמא מלכתחילה ירבה בשבילו. ולכן מים שנשארו מהמים שחיממו בבוילר בשבת לצורך החולה, אין לשטוף בהם כלים.

למסקנה: אם הדליק בוילר בשבת לצורך חולה שיש בו סכנה, אסור לבריא להשתמש במים שנשארו לשטיפת ידיים וכדומה. אבל אם זה היה דלוק ע"י שעון שבת, לכתחילה נכון להחמיר, אבל במקום צורך אפשר להקל ולהשתמש בהם.



[1] על מצב כזה, מרן זצ"ל כתב בהליכות עולם ח"ד (עמ' רכג), כאשר רוצים להדליק אור בשביל חולה, ויש או מנורה עם חוט להט קטן או מנורה עם חוט להט גדול, צריך להדליק דווקא את המנורה שיש בה חוט להט קטן, כאשר זה מספיק לחולה.
 
חזור
חלק עליון