• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מותר לשמוע שירים של זמרים שאינם שומרי תורה ומצוות? | גליון 8 אות ג

שאלה: האם מותר לשמוע שירים בזמן הזה. ומהם השירים שעפ"י ההלכה מותר לשמוע. כי יש שירים ששרים אותם חילוניים, מחללי שבת, וכן יש שירים של קונצרט המעורב בגברים ונשים יחד, וכדומה, אשמח לקבל תשובה מכת"ר, כיון שלפחות פה במקסיקו, הענין פוגע בהרבה בחורים, ולפעמים הם שרים לידי שירים?

תשובה: מרן זצ"ל פסק ביחוה דעת ח"א (סי' מה), וכן מרן הראש"ל שליט"א הרחיב בזה בספרו ילקוט יוסף (ארבע תעניות), שבימינו מותר לשמוע שירים עפ"י כמה טעמים , א. הסיבה העיקרית מבוארת בכמה ראשונים, שעיקר האיסור הוא כאשר השירים באים עם שתית יין, ואם אין שתית יין אז אין איסור. ב. האיסור הוא כאשר הולכים לישון וקמים עם שירים, אבל בסתמא אין איסור. ג. האיסור הוא כאשר זה מושמע מכלי שיר ממש. ואם זה מושמע ע"י הקלטה, לא ניתן לאסור כי "אין לדמות גזירות חכמים זו לזו", וזה לא כלי שיר אלא כלי השמעה, פעמים משמיע שיעור תורה פעמים שירים, מה ששמים בו משמיע. ולכן המקילים לשמוע שירים דרך טייפ, מחשב, וכדומה, יש להם על מה שיסמכו, עפ"י הטעמים הנזכרים לעיל.

כמובן שמלכתחילה היה מקום להחמיר בדבר, אבל צריך לחשוב ולשער הפסד כנגד תועלת, כי אנו צריכים שמחה ומצב רוח טוב בעבודת ה', וכן כתוב "עבדו את ד' בשמחה", ולכן ההוראה בדורינו להקל בזה, ויחמיר בעמל ויגיעת התורה.

ההלכה אוסרת שירי עגבים, כלומר דברי אהבה בין איש לאישה, דברים שמביאים הרהור עבירה. או אישה ששרה והוא יודע איך היא נראית, זה אסור מן הדין, קול באשה ערוה, זה יכול לגרום לו הרהור. לכן הרחק מן הכיעור ומן הדומה לכיעור. וישמע רק שירים טובים המבוצעים ע"י זמרים חרדים, והפיטנים והחזנים שלנו.

ואם זה שירים המבוצעים ע"י זמרים חילונים שמחללים שבת או שרים אותם בצורה מעורבת. פעמים שעפ"י דין אין איסור, כל עוד המילים טובות ואין שם דברים הגורמים להרהור, או דברי כפירה וכדומה. אבל צריך לדעת, שדברים אלה גורמים נזק גדול לנפש האדם, וזה משפיע על האדם מאוד[1].

וכן יש שירים של זמרים דתיים, אבל הסגנון שלהם הורס את הנפש, כמו שירים של רעש ובלגן, או מילים בוטות מידי, צריך שתהיה רגישות מסוימת, להבחין איזה שירים צריך לשיר ואיזה לא, באיזה אופן לשיר ואיזה לא, לשמור על העדינות שלנו, על הצלם אלקים, ושלוות הנפש[2].

למסקנה: צריך לשמוע דוקא שירים עם מילים טובים, ובסגנון טוב, ושמבוצעים ע"י שומרי מצוות. ואם יש שאלות לגבי שירים מסוימים וכדומה, אז צריך להתייעץ עם הרב על כל דבר ודבר.



[1] כי זמר ששר, אז מקור היניקה של נפשו משפיעה על מי ששומע את השיר, ולכן אפילו מילים בסדר, אבל שר בהוואי שנטמע בנפשו, של תערובת ופריצות, חילולי שבת, נבלות וטרפות, הנפש שלו יונקת ממקורות טמאים, ומתערובת מקורות אלו נוצרת גם היצירה והשירה שלו, והשומע, נפשו 'מתחברת' לשירים הללו וקולטת מהזוהמה שיש שם, וזה משפיע על נפשו הרבה דברים לא טובים שהוא אפילו לא מודע אליהם ולא מקשר בכלל.
אמנם כתוב בליקוטי מוהר"ן (קמא, סי' ג), אדם שעוסק בתורה שבע"פ בלילה, כל לילה כמה שעות עמל ויגע בש"ס ופוסקים, אז חוט של חסד משוך עליו ביום, ולכן יכול לשמוע נגינה מאדם שאינו כשר ולא ישפיע עליו לרעה, כי נפשו יודעת להבחין ולהפריד בין טוב לרע ובין אור לחושך. וכך אפשר להסביר את מה שהיה מרן זצ"ל שומע את השירים של הערבים באותם הזמנים, ולא השפיעו עליו לרעה, כי כל הלילות שלו היו עמל התורה בש"ס ופוסקים. אבל אנחנו לא במדרגה הזאת, ולכן צריכים לשמוע רק את הזמרים שלנו, וכך נתחזק בעבודת ה'.
[2] אם יש בחור צעיר או בחורה צעירה שרוצים לשמוע שירים כמו שכל החברים שומעים, ואם נעצור אותם, המצב יהיה גרוע יותר, צריך להתייעץ עם אנשי חינוך, ואח"כ עם הרב שמלווה את המשפחה, אבל בדרך כלל, יש לנהוג כמו שביארנו.
 
חזור
חלק עליון