• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

האם מנהגי בגדד הושפעו מהאשכנזים כטענת הרב נתיבי עם?

אל תסתור דברי מרן שליט"א.
ובפרט שכבר קדמו בנתיבי עם.
חס וחלילה, ומורנו ורבנו הוא, אור העולם ואור עינינו ומימיו אנו שותים ובאמת, שלא היה צריך לכתוב זאת, אלא שראיתי שכבודו שליט"א דימה שאני... ואין לך טעות גדולה מזו, וכל כוונתי לדון בעיקרי הענינים כדרכה של תורה, ואדברה ואדרבה מו"ר שליט"א הוא היסוד הגדול והיתד העצום שממנו באים ואליו הולכים, והשם יודע לב איש

ולא סתרתי דבריו חס וחלילה, אלא בסה"כ כתבתי דרך לימוד, דלכאורה אם יש כמה קושיות באותו הענין, ויש שני תירוצים: אחד שגם לדברי מרן שליט"א מיישב רק את אחת הקושיות, ואחד שמיישב את כולן, הרי לכאורה הוא עדיף​
 
חס וחלילה, ומורנו ורבנו הוא, אור העולם ואור עינינו ומימיו אנו שותים ובאמת, שלא היה צריך לכתוב זאת, אלא שראיתי שכבודו שליט"א דימה שאני... ואין לך טעות גדולה מזו, וכל כוונתי לדון בעיקרי הענינים כדרכה של תורה, ואדברה ואדרבה מו"ר שליט"א הוא היסוד הגדול והיתד העצום שממנו באים ואליו הולכים, והשם יודע לב איש

ולא סתרתי דבריו חס וחלילה, אלא בסה"כ כתבתי דרך לימוד, דלכאורה אם יש כמה קושיות באותו הענין, ויש שני תירוצים: אחד שגם לדברי מרן שליט"א מיישב רק את אחת הקושיות, ואחד שמיישב את כולן, הרי לכאורה הוא עדיף​
בתורת קושיה אפשר לשאול וכמבואר בתקנון, אם זה קויה ע"מ לברר מקחו של הרב.
 
לא זו בלבד

אלא, שכמעט כל הפוסקים שכתבו שקבלנו הוראות מרן, אעפ"כ כתבו בכל מיני מקומות דלא כמרן, ומכל מיני סיבות שונות (ואפילו יש שכתבו כן בעיקר הענין שם, ולמשל שכתבו קבלנו הוראות מרן ב... או לא ב... רוצה לומר, ולא בצורה מוחלטת

ולכאורה כש"כ מר, מכיון שכ"ה בצורה רווחת מאוד, הרי בהכרח שהתשובה אחת היא לכולם, ולא שהיה חכם אשכנזי, שגם לדברי מרן שליט"א לכאורה אין זה מיישב אלא בבבל, ואלא למשל דס"ל שזה מתורת ספק, ועוד הרבה תירוצים אפשריים

ואף ברשימה שכתב מרן שליט"א בעין יצחק של הקל"ט פוסקים וכו', מ"מ הרי מלבד עצם הענין של קבלת הוראות מרן, לכאורה אין שם שום הסכמה מעבר לכך, כי כמעט כל אחד שם כתב איזה משהו חריג או יותר ממשהו, שבו על אף קבלת הוראות מרן מ"מ... ולכאורה כוונת מרן שליט"א שם זה בעיקר לעצם הענין, דעכ"פ מיהא כ"ע מודו שקבלנו הוראות מרן, וצ"ב
קשה עתיקתא מחדתא.
אך יד המרבה למשמש בספרי רבותינו הפוסקים נ"ע תמצא כזאת רבות, שכותבים שקיבלנו הוראות מרן ומאידך חולקים עליו בכו"כ מקומות.
ודבר זה חוצה ארצות ומדינות, לכן הטענה על השפעה אשכנזית על ידי רב אשכנזי בבגדד בעיני היא מופרעת לחלוטין ומעיקרא, וכמו שהביאו כבר בשם חכם משה צדקה שליט"א ועוד חכמים רבים.
 
בתורת קושיה אפשר לשאול
ודאי הכל אך ורק בתורת קושיא, ולענין מעשה אין לך (ועכ"פ לי) אלא דברי הגדול שבימיך
וכמבואר בתקנון, אם זה קושיה ע"מ לברר מקחו של הרב.
ישר כח למר

ואדרבה אם (י)מצא בדברי אי שם משמעות של ה"א של לא מספיק כבוד והערצה למו"ר מרן שליט"א יודיעני, ואתקן הדברים
 
קשה עתיקתא מחדתא.
אך יד המרבה למשמש בספרי רבותינו הפוסקים נ"ע תמצא כזאת רבות, שכותבים שקיבלנו הוראות מרן ומאידך חולקים עליו בכו"כ מקומות.
לו זו בלבד, אלא דלכאורה אף ביותר, דלא מצינו אי מי שכתב בצורה מוחלטת שקבלנו הוראות מרן ללא שום חריגה וכו', לבד אולי מכמה חכמים בודדים...
 
דע לך, כי יש חילוק בין חכמים הלומדים ע"מ לקנטר לחכמי האמת.
תעשה לי טובה ואל תיקח אותי למחוזות אלו.
וזה לא מעניין אותי.
יש חכמי ישראל שעסקו גם בסוגיה זו ודחו השערה זו מכל וכל.
ומי אני שאומר עליהם שחלילה לומדים וכו'.
 
מרן היה נגד המושג של 'התבטלות לרב' ועל דבר זה הוא מסר נפשו עוד מימי נעוריו. מיהו אין זה סותר שצריך לכתוב בכבוד הראוי.


המושג תלמידי מרן פירושו: אלו שהולכים בדרך שהתווה, דהיינו דרך הלימוד ופסיקת ההלכה שעיקרה ללכת אחר האמת ולא להיות צמוד או להתבטל לשום רב כאשר יש בידיך הוכחות וראיות. ההולכים בדרך זו להם יאה התואר "תלמידי מרן", אך המתבטלים למרן להם יאות התואר "אוהבי מרן". וכולם אהובים ורצויים.
כשתהיו גדולים תוכלו להביע דעה כנגדית אך כל עוד לא הגעתם לדרגה אין לכם זכותוחייבים להתבטל וכמו שמרן זיע"א התבטל לרה"י רבי עזרא עטיה ומה שלא הסכים עימו מחק והעביר עליהם פס בעפרונו ולא הדפיסם כי צריך קודם להתבטל לגדולים [כמובן שאפשר לשאול אך לא להחליט] ורק אחרי שתגיעו לקרסוליהם של אחד מהגדולים תוכלו להיע דעה נחרצת כמובן בעונה ובכבוד
 
כשתהיו גדולים תוכלו להביע דעה כנגדית אך כל עוד לא הגעתם לדרגה אין לכם זכותוחייבים להתבטל וכמו שמרן זיע"א התבטל לרה"י רבי עזרא עטיה ומה שלא הסכים עימו מחק והעביר עליהם פס בעפרונו ולא הדפיסם כי צריך קודם להתבטל לגדולים [כמובן שאפשר לשאול אך לא להחליט] ורק אחרי שתגיעו לקרסוליהם של אחד מהגדולים תוכלו להיע דעה נחרצת כמובן בעונה ובכבוד
אני ישמח שתעדכן אותי מתי אני כבר ׳גדול׳ או שעלי להמתין עד שהדרך או יתד ישימו אותי ברינה של תורה.
 
חזור
חלק עליון