בס"ד
מצורף תגובה לדברי הרב לשמור ולעשות
האירני מי שאינו יכול להגיב באשכול זה -
מ"ש החקרי לב (דק"פ ע"ג) שכוונת החיד"א דווקא להחמיר לעצמו ולא להורות לרבים, ע"ש.
דברי החק"ל צריכים תלמוד טובא, כי החק"ל איירי ע"ד החיד"א בברכ"י (חו"מ סי' כה אות ו) שכתב בזה"ל: ואנן בני א"י בתר מרן גרירנא, אם לא שהיה לחומרא, דראוי לחוש להחמיר, ומ"מ אין למחות ח"ו בעושה כפסק מרן, ע"כ.
ודוק היטב בלשונו, "אין למחות" במי שעושה כפסק מרן ז"ל, וכיצד אפשר לפרנס לשון זו לומר שכל כוונת החיד"א להורות לעצמו בביתו ולא לאחרים, ודברי החק"ל צע"ג.
ובאמת שכבר הכף החיים (סי' תסח אות נח) אחר שהביא דברי החק"ל הנ"ל, כתב לדחות דבריו בזה"ל, "משאר דברי החיד"א הנז"ל משמע דבאיסור והיתר יש להחמיר לכתחילה אף להורות, וכ"ש אם גם האחרונים מסכימים להחמיר או לאסור" וע"ש עוד.
גם בספר ארץ חיים בקו' הכללים כלל יב, כ' להשיג ע"ד החק"ל הנ"ל, כי מדברי החיד"א בשו"ת חיי"ש ח"ב סט"ו מבואר להיפך, ועוד הביא מכ"ד מד' החיד"א שמבואר היפך מה שפירש בכוונתו החק"ל, ע"ש.
עוד -
ומ"ש בשם מהר"י פראג'י על קבלת הוראות מרן - לצטט דבריו
ז"א, דברי מהר"י פראג'י (סי' נט) איירי על קבלת הוראות הרמב"ם, שלימדם תורה, וע"ש החילוק בין רב שלימד תורה בפועל למי שלא, ע"ש. וק"ל.
ועל כולנה, מהר"י פראג'י גופיה חולק על מרן במקומות אחרים, ראה למשל סי' ג וסי' שחולק על מרן ז"ל.
ובספר עדות ביהוסף הביא דברי העין יצחק (עמוד קה ד,ה והנה) שהודה שאין כוונת מהר"י פראג'י על מרן אלא על הרמב"ם, אלא שכתב דאין חילוק, ושם בספר הנ"ל האריך להעתיק כל לשונות מהר"י פראג'י (וגם לרבות סי' נו) שיש חילוק גדול לדעתו (של מהר"י פראג'י) בין קבלת הוראות הרמב"ם להוראות מרן, ועוד הביא בספר הנ"ל מקומות אחרים שמהר"י פראג'י חולק על מרן ז"ל.
והנה אחרי הנ"ל כל הההודעות האמורות של הרב לשמור ולעשות יש לעמוד על דבריו, כמו שיראה הרואה, וקיצרתי