• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

הבדלה לפני ערבית

שאלה: האם מותר להבדיל לכתחילה על הכוס במוצ"ש קודם תפילת ערבית, ואם הבדיל, האם יאמר 'אתה חוננתנו'?
תשובה:
כתב במ"ב (סי' רצד ס"ק א) ואפי' אם נזדמן שהבדיל על הכוס קודם תפילת ערבית מ"מ צריך להבדיל בתפילה גם כן, ע"ש. ומקורו מד' הגמ' בברכות (לג.). ובש"ע הרב (שם ס"ב) כתב להסביר דהאי טעמא שמזכיר 'אתה חוננתנו' משום שעיקר תקנת ההבדלה שתיקנו אנשי כנסת הגדולה כשעלו מן הגולה היתה להבדיל בתפילה, ע"ש. וראה במעשה הגאונים (סדר קידוש והבדלה לרבותינו הראשונים, עמ' פג) [ובסי' רצט (ס"ק לה) כתב המ"ב שאף אם אמר קודם תפילת ערבית 'ברוך המבדיל בין קודש חול' עליו להבדיל בתפילה, ע"ש]. ומכאן לכאורה למדנו ב' דברים. א. מזה שכתב 'ואפי' אם נזדמן' וכו', משמע רק בדיעבד ב. גם אם הבדיל על הכוס לפני התפילה בכל זאת בתפילה יאמר 'אתה חוננתנו'. שו"ר בש"ע הרב (סי' רצג ס"א) שכתב אבל מיד שנראים ג' כוכבים רצופים מותר להבדיל ולעשות מלאכה אע"פ שעדיין לא התפלל ערבית, ע"ש. ולכאורה מוכח דשרי לכתחילה להבדיל על הכוס לפני התפילה. וכ"מ מד' ערוך השלחן (סי' רצט ס"ח), דשרי לכתחילה, יעו"ש. ולכאורה מד' המ"א (סי' רצג ס"ק ג) מבואר דלא שרי לכתחילה לעשות כן. וכ"מ ממש"כ בסי' רצט (ס"ק ט). וצ"ל דהיינו טעמא שאין לשנות את הסדר שקבעו חכמים להתפלל ואח"כ להבדיל על הכוס. וכן מבואר בספר תהילה לדוד (סי' רצג ס"ק א). וכן מבואר בד' הרב כה"ח (סי' רצט ס"ק יט) והוא כדי שיהיה על סדר קודם תפילה ולאחר מכן הבדלה, יעו"ש. איברא דמד' המ"א (סי' תפט ס"ק ז) מבואר דשרי להבדיל לכתחילה קודם התפילה, יעו"ש. ואין לחוש בזה לדין תדיר ושאינו תדיר שהרי עתה אינו מעוניין להתפלל ואינו בגדר שני המצוות לפניו וכהאי גוונא מצינו כמה פעמים בפוסקים. וכן יש ענין ע"פ ד' הזוהר הק' (הקדמה יד:) שלא להדליק נר קודם שסיימו קדושא דסידרא דתפילת ערבית וכמו שכתב בכה"ח (סי' רצג ס"ק ז). וכן אם שותה יין ממש ולא מיץ ענבים (תירוש) צריך להיזהר דהמ"א (סי' רלב ס"ק יז) ס"ל דבמשקה המשכר איכא חשש שמא ימשך ואין לשתות לפני התפילה, ע"ש. והעתיקו במ"ב (שם ס"ק לה) [אולם אי משום הא, לא איריא, שיכול להעמיד שומר ושפיר דמי]. וכן אם ישתה שיעור רביעית יין (וכך יש לנהוג לכתחילה בהבדלה דאם ישתה רוב רביעית יכנס לפלוגתא אם יברך ברכה אחרונה עי' ש"ע סי' רי ס"א, ואכמ"ל). דעת הברכ"י (סי' צט ס"ק א) דאף אם רגיל לשתות הרבה ואינו שיכור כלל ברביעית, אפי' הכי לא יתפלל לכתחילה אם שתה רביעית. והביאו המ"ב (שם ס"ק ד) [וכל זה גם נפקא מינא לצאת יום הכיפורים שעיני המורה תיחיזנה משרים שפעמים צריך לעשות הבדלה לפני ערבית לנשים וחולים, ויפסוק לפי המצב, דאם נצרך, שרי לעשות כן. עי' בזה בספר קדוש יעקב עמ' 95].
לכן להלכה, לכתחילה אין לעשות הבדלה על הכוס לפני שמתפללים ערבית דמוצ"ש. אבל במקום הדחק כגון שיש הכרח לעשות כן, מותר להבדיל לפני התפילה. וקודם לכן יאמרו 'ברוך המבדיל בין קודש לחול' כדי להדליק הנר (ומי שמקפיד על צאת השבת כדעת ר"ת יוכל לבקש ממי שאינו מקפיד להדליק או ילד פחות מבר מצוה, כמובן, גם הם לפני שידליקו יאמרו 'ברוך המבדיל בין קודש לחול') וכן ישתו שיעור רביעית ממיץ ענבים (תירוש) ולא יין. ואע"פ שהבדיל קודם התפילה, יוסיף לומר 'אתה חוננתנו' בתפילת ערבית.
 
שאלה: האם מותר להבדיל לכתחילה על הכוס במוצ"ש קודם תפילת ערבית, ואם הבדיל, האם יאמר 'אתה חוננתנו'?
תשובה:
כתב במ"ב (סי' רצד ס"ק א) ואפי' אם נזדמן שהבדיל על הכוס קודם תפילת ערבית מ"מ צריך להבדיל בתפילה גם כן, ע"ש. ומקורו מד' הגמ' בברכות (לג.). ובש"ע הרב (שם ס"ב) כתב להסביר דהאי טעמא שמזכיר 'אתה חוננתנו' משום שעיקר תקנת ההבדלה שתיקנו אנשי כנסת הגדולה כשעלו מן הגולה היתה להבדיל בתפילה, ע"ש. וראה במעשה הגאונים (סדר קידוש והבדלה לרבותינו הראשונים, עמ' פג) [ובסי' רצט (ס"ק לה) כתב המ"ב שאף אם אמר קודם תפילת ערבית 'ברוך המבדיל בין קודש חול' עליו להבדיל בתפילה, ע"ש]. ומכאן לכאורה למדנו ב' דברים. א. מזה שכתב 'ואפי' אם נזדמן' וכו', משמע רק בדיעבד ב. גם אם הבדיל על הכוס לפני התפילה בכל זאת בתפילה יאמר 'אתה חוננתנו'. שו"ר בש"ע הרב (סי' רצג ס"א) שכתב אבל מיד שנראים ג' כוכבים רצופים מותר להבדיל ולעשות מלאכה אע"פ שעדיין לא התפלל ערבית, ע"ש. ולכאורה מוכח דשרי לכתחילה להבדיל על הכוס לפני התפילה. וכ"מ מד' ערוך השלחן (סי' רצט ס"ח), דשרי לכתחילה, יעו"ש. ולכאורה מד' המ"א (סי' רצג ס"ק ג) מבואר דלא שרי לכתחילה לעשות כן. וכ"מ ממש"כ בסי' רצט (ס"ק ט). וצ"ל דהיינו טעמא שאין לשנות את הסדר שקבעו חכמים להתפלל ואח"כ להבדיל על הכוס. וכן מבואר בספר תהילה לדוד (סי' רצג ס"ק א). וכן מבואר בד' הרב כה"ח (סי' רצט ס"ק יט) והוא כדי שיהיה על סדר קודם תפילה ולאחר מכן הבדלה, יעו"ש. איברא דמד' המ"א (סי' תפט ס"ק ז) מבואר דשרי להבדיל לכתחילה קודם התפילה, יעו"ש. ואין לחוש בזה לדין תדיר ושאינו תדיר שהרי עתה אינו מעוניין להתפלל ואינו בגדר שני המצוות לפניו וכהאי גוונא מצינו כמה פעמים בפוסקים. וכן יש ענין ע"פ ד' הזוהר הק' (הקדמה יד:) שלא להדליק נר קודם שסיימו קדושא דסידרא דתפילת ערבית וכמו שכתב בכה"ח (סי' רצג ס"ק ז). וכן אם שותה יין ממש ולא מיץ ענבים (תירוש) צריך להיזהר דהמ"א (סי' רלב ס"ק יז) ס"ל דבמשקה המשכר איכא חשש שמא ימשך ואין לשתות לפני התפילה, ע"ש. והעתיקו במ"ב (שם ס"ק לה) [אולם אי משום הא, לא איריא, שיכול להעמיד שומר ושפיר דמי]. וכן אם ישתה שיעור רביעית יין (וכך יש לנהוג לכתחילה בהבדלה דאם ישתה רוב רביעית יכנס לפלוגתא אם יברך ברכה אחרונה עי' ש"ע סי' רי ס"א, ואכמ"ל). דעת הברכ"י (סי' צט ס"ק א) דאף אם רגיל לשתות הרבה ואינו שיכור כלל ברביעית, אפי' הכי לא יתפלל לכתחילה אם שתה רביעית. והביאו המ"ב (שם ס"ק ד) [וכל זה גם נפקא מינא לצאת יום הכיפורים שעיני המורה תיחיזנה משרים שפעמים צריך לעשות הבדלה לפני ערבית לנשים וחולים, ויפסוק לפי המצב, דאם נצרך, שרי לעשות כן. עי' בזה בספר קדוש יעקב עמ' 95].
לכן להלכה, לכתחילה אין לעשות הבדלה על הכוס לפני שמתפללים ערבית דמוצ"ש. אבל במקום הדחק כגון שיש הכרח לעשות כן, מותר להבדיל לפני התפילה. וקודם לכן יאמרו 'ברוך המבדיל בין קודש לחול' כדי להדליק הנר (ומי שמקפיד על צאת השבת כדעת ר"ת יוכל לבקש ממי שאינו מקפיד להדליק או ילד פחות מבר מצוה, כמובן, גם הם לפני שידליקו יאמרו 'ברוך המבדיל בין קודש לחול') וכן ישתו שיעור רביעית ממיץ ענבים (תירוש) ולא יין. ואע"פ שהבדיל קודם התפילה, יוסיף לומר 'אתה חוננתנו' בתפילת ערבית.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון