• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הדלקת נר חנוכה לפני ערבית בפלג המנחה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
ידוע מה שכתב בילקו"י (סי' תרע"א {הדלקת נ"ח בביהכנ"ס} ס"ב, עמ' רי"ב), שאם מתפללים ערבית מפלג המנחה, יכולים להדליק ולברך קודם ערבית כשהגיע זמן פלג המנחה.
(וכן מזכיר זאת כל פעם בשיעורים, ואת הסיפור עם הגרב"צ אבא שאול, ובסוף גם כתב כן באור לציון ח"ד סי' מ"ב סעיף י"ב עמ' רמ"ט).
אך בשיעור שמסר מרן שליט"א שמעתי דבר חידוש מעניין בעניין זה, וז"ל:
"וכן בית כנסת, עושים מנחה וערבית, גמרו מנחה, וערבית עוד מבעוד יום עושים, מדליקים נר חנוכה בין מנחה לערבית אפי' שזה לפני השקיעה, למה? פלג המנחה - שעת הדחק. אם אפשר ישאירו את זה אחרי קדיש תתקבל של ערבית לפני שיר למעלות, שמה ידליקו נר חנוכה זה יותר עדיף".
והיינו שאע"פ שאנחנו מתירים להדליק לפני ערבית אע"פ שזה רק אחרי פלג ולפני השקיעה וצאה"כ, מ"מ יש עדיפות לדחות את ההדלקה ולהדליק לפני שיר למעלות.
ניתן לשמוע את ההקלטה כאן בדקה 29.
 
אני מכיר משהו אחר מילקו"י מועדים חנוכה ששם כתב לא לברך, ורק לאחר מכן במהד' תש"פ כתב שאפשר לברך:

המדליקים נרות בבית הכנסת קודם השקיעה לא יברכו על ההדלקה (ילקו"י חנוכה רטו, שהדלקה זו אינה חובה כ"כ, ושמרן הש"ע דיבר על פלג המנחה לפי זמן ר"ת. והוסיף בעמ' רטז שכ"כ בשם מרן הגרע"י זצ"ל. ועוד הובא שם שלא יענו 'אמן' על ברכת 'להדליק נר חנוכה' אם מדליקים קודם השקיעה. וכ"מ בחזו"ע סט). ולכן טוב שלאחר מנחה יעשו קודם את הדרשה ורק לאחר מכן כשיגיע צאת הכוכבים או לכל הפחות השקיעה ידליקו את החנוכיה בברכה ואז יתפללו ערבית (בית מרן וישב תשע"ט).
ויש אומרים שיכולים להדליק בברכה אף קודם השקיעה
(ילקו"י מהד' תשפ עמ' רטו ע"פ יחו"ד ז,קג . אך אינו מובן שהרי ביחו"ד הנ"ל קאי לענין הדלקה בביתו. וי"ל כדלעיל דבביהכנ"ס לא יברך כיון שאין הדלקה זו חובה כ"כ. ופלא שבילקו"י הנ"ל בעמ' תשנט כתב בשם המאור ישראל ג,של שהמנהג פשוט אצלנו להדליק בביהכנ"ס "גם קודם השקיעה" בין מנחה לערבית, אך במאור ישראל לא כתב התיבות "גם קודם השקיעה").
 
אם אפשר ישאירו את זה אחרי קדיש תתקבל של ערבית לפני שיר למעלות, שמה ידליקו נר חנוכה זה יותר עדיף".
אבל אם מתפללים מנחה סמוך לפלג ומיד אח"כ ערבית (בשעה 4) אין נפק"מ להדליק אחר תתקבל. כי גם אז ההדלקה תהיה קודם השקיעה.
וכנראה מרן שליט"א מיירי שסיום תפלת ערבית הוא אחר השקיעה, ולכך אמר שידליקו אחר תתקבל.
 
אבל אם מתפללים מנחה סמוך לפלג ומיד אח"כ ערבית (בשעה 4) אין נפק"מ להדליק אחר תתקבל. כי גם אז ההדלקה תהיה קודם השקיעה.
וכנראה מרן שליט"א מיירי שסיום תפלת ערבית הוא אחר השקיעה, ולכך אמר שידליקו אחר תתקבל.
בד"כ מתפללים ערבית סמוך לשקיעה ומסיימים ערבית כמה דקות לפני או אחרי השקיעה, ופשוט שמדבר כשמסיימים כמה דקות אחרי השקיעה.
 
חזור
חלק עליון