בית ההוראה מעין טהור
Active member
לא הבנתי מה כב' ענה והוסיף על מה שכתבתי כבר כנ"ל שמה מועיל גילוי מילתא וכנ"ל.
כבודו אמרלא הבנתי מה כב' ענה והוסיף על מה שכתבתי כבר כנ"ל שמה מועיל גילוי מילתא וכנ"ל.
ולפי מה שאמר הרב העונג הזה הוא לא מיוחד לעונג שבת אלא אף בחול אתה משתמש ממנו, ואדרבה עצם הדלקת הנר מתי שיש אור חשמל מוכיחה כי אין כוונתי באור החשמל לעונג אלא דווקא בנרות השבת וכי יש גילוי מלתא יותר גדול מזה? שהרי האשה באה ומברכת עליו אשר קדשנו במצותיו וצוונו על נר שבת ולא על החשמל אף שדלוק, האין גילוי מלתא גדול מזה?נכון הרב אברהם אמר גם את זה.
אבל כמ"ש אחה"ר אין בזה כל טענה שהרי מצות נר שבת משום כבוד ועונג שבת, וכשהעונג בפועל מגיע מאור החשמל החשמל ואור הנר לא מוסיף כלום מה יועיל לזה "גילוי מילתא"?.
יצא לי לעבור על רוב דברי הקונטרס, ואח״כ עיינתי מעט בחזו״ע, ואף שהרוב כתב הרב בעל הקונטרס על דרך העיון, התרבו לי מעט קושיות, אך אומר אחת מהן הואיל ולא ישבתי בעיון על הקונטרס (ועוד כי קשה לי מאד לעיין בקבצים דיגיטלים ועדיפא בספר), והוא למעשה מוזכר בדברי הרב דוד שמובא בהסכמה, מה שאמר כי קשה לבטל מנהג זה משני טעמים, אחד נקט בסוגריים לעניין יו״ט ואחד נקט בהדיא והוא שכבר נהגו כן רבים ואפילו העיד שמרן נהג כן, ובכ״ז לא מבטלינן למנהגא וכתב שמשום דברים הנשמעים וכו׳, ולכאורה היוצא מכל הקונטרס הנ״ל דאיכא איסור ברכה לבטלה ממש ולא רק ספק ברכה לבטלה ובאמת מה לי אם אנשים ישמעו אם לאו, והרי זהו מנהג שיש בו איסור ויש בו לבטלו.בבקשה.
אני מצרף גם את קונטרס ההתקנים בהלכה שמופץ עכשיו בבתי הוראה ברחבי אה"ק.
יעיין מר בדברי הרב שכתב כן ממש על דרך אגב והרב לא כתב כדרך חיוב, ואביא את דבריו הכא שכתב מיד אחרי הצ״ע:דרך אגב, מן התימה על הגר"א יוסף שאמר לגבי הדלקת נרות שבת במוצאי יו"ט וכד', שהרב דוד 'המציא פטנט' לערוך ע"י שעון שבת שיתכבה בשעה הרצויה. ואמר הגר"א שאין לנו להחמיר כולי האי, אבל בחזו"ע גופא כתב פתרון זה (ח"א עמ' רי"ז). וצ"ב.
ראה מש"כ בילקו"י יו"ט וחוה"מ סי' תקיד/ב סעיף כ"א. והובאו הדברים כאן"אבל באמת מעיקר ההלכה גם בע"ש אין צורך לכבות את החשמל לפני ההדלקה, ולכן מרן זצ"ל הגם שבספרו (חזו"ע שבת א') כתב שראוי מאוד להחמיר בזה. אבל אני מעיד שמעולם מרן לא אמר לבני ביתו להחמיר בזה. שהרי האור זרוע כתב: מנהג כשר הוא להדליק תחילה כל נרות שבבית, ואח"כ נרות שעל גבי השולחן. והלא האור זרוע עצמו סובר שאין לברך על תוספת אורה..."
ושם מאריך מרן שליט"א כיד ה' הטובה עליו להסביר בעניין עונג שבת וכבוד שבת, והדברים ידועים אצלי כבר כמה שנים, וכעת ראיתי שכבוד מעלתכם דנו בעניין, אז אמרתי אצרף זעיר מדבריו והמעיין יעיין בפנים.
ראיתי פעם אריכות הקובץ בית אהרן וישראל (קרלין) בדעתו.מלבד מש"כ מרן הגרש"ז שהמנהג להדליק בנר הוא מנהג חשוב (לא זוכר את הלשון המדוייק)