לצערי זו פעם שניה שאני נאלץ לכתוב הודעה מסוג זה -
שוב בעלון מפורסם לשבת כותב אחד מבני מרן מלכא תשובה הלכתית מטעה והפעם בנוגע לשאלה -
"על מה מברכים קודם - על תמר, שהוא מז' המינים, או על יין?"
והתשובה של הרב:
"כל סוגי המזון שברכותיהם שונות - אין בהם דין קדימה. וכמו הדוגמא שכותב מרן בשו"ע זית וצנון - שא' הוא מז' המינים והשני ירק פשוט, ויברך על איזה מהם שירצה. והמחמירים מברכים תחילה על התמר ואח"כ על היין. סוף ציטוט.
ההלכה הזו מטעה בכמה נקודות:
א. "כל סוגי המזון שברכותיהם שונות - אין בהם דין קדימה".
לא נכון.
וז"ל השולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן ריא סעיף ג:
"הביאו לפניו דבר שברכתו בפה"ע ודבר שברכתו שהכל, בפה"ע קודמת שהיא חשובה שאינה פוטרת אלא דבר אחד; וכן בפה"א ושהכל, בפה"א קודמת; ואם הביאו לפניו בפה"ע ובפה"א, איזה מהם שירצה יקדים; וי"א שבורא פרי העץ קודם". עכ"ל.
הרי לך שלא בכל סוגי המזון שברכותיהם שונות אין דין קדימה, ודברי מרן השו"ע נסובים על אדמה ועץ בלבד!
בכל הברכות לעומת שהכל - הן קודמות. וכן הדין שהמוציא ומזונות קודמין לעץ ואדמה.
וגם בנוגע לעץ ואדמה - הכריע הילקו"י "ומכל מקום נכון להקדים פרי העץ לפרי האדמה, אלא אם כן פרי האדמה חביב עליו יותר, שאז יקדים החביב תחלה". [ילקוט יוסף ח"ג דיני ברהמ"ז וברכות עמוד תקכז]. וכך נוהגים העולם, ובפרט שכך נוקט האריז"ל [ובוודאי פוסקים האשכנזים].
ב. "ויברך על איזה מהם שירצה. והמחמירים מברכים תחילה כו'"
הלשון מטעה לחשוב שהרב ממשיך לצטט את השו"ע, ולא היא. זו הכרעתו שלו.
ג. "והמחמירים מברכים תחילה על התמר ואח"כ על היין".
ההיפך הוא הנכון.
שהגם שמרן מלכא כתב בחזו"ע הל' טו בשבט שלדעת מרן השו"ע מן הדין מה שירצה יקדים [ולא התייחס למחמיר], אולם אם כבר רוצה להחמיר - ודאי שיחמיר לברך על היין,
וז"ל הגר"ד יוסף ב'הלכה ברורה' [סימן רי"א סע' יא ע"ש במקורות]:
"הביאו לפניו יין ופירות שבעת המינים ראוי להקדים לברך על היין קודם לכל פירות שבעת המינים ואפילו היו הפירות זיתים או תמרים. ולמנהג האשכנזים צריך מן הדין להקדים לברך על היין קודם לכל פירות שבעת המינים".
דבר ראשון - העלון שם נקרא על ידי כל העדות - ועליו להדגיש שהאשכנזים צריכים מן הדין להקדים את היין, ולא כפי שכתב - את התמר.
דבר שני - גם לספרדים ראוי להחמיר לברך תחילה על היין, ולא כמו שכתב להקדים לברך תחילה על פירות ז' המינים.
אולי כדאי לעורר את מי שעורך את העלון להעביר את פסקי ההלכה לפוסקים מובהקים לפני שהם מפרסמים אותם בעלון. זו אחריות גדולה.
ואולי כדאי לעורר את הרב שיתקן את התשובה בעלון הבא.