קראתי לאחרונה באחד העלונים התייחסות הלכתית לצום י' בטבת מאחד מבניו של מרן מלכא זצ"ל, והוא כותב שעשרה בטבת הוא הצום הקל ביותר מבין הצומות.
ומאד נפלאתי ואשמח למקור.
מבחינת קל - הרי ודאי שתענית אסתר קל הימנו.
ואם תאמר - מצומות החורבן - עדיין צום גדליה לכאורה קל הימנו, שלגביו יש אומרים שהוא דחוי וגדליה מת בר"ה.
בנוגע לי' בטבת - הרי כמפורסם מהאבודרהם [לא כולם אמנם מסכימים] שאם היה חל בשבת היו מתענין, כיון שנא' בו בעצם היום הזה, ונחשב לחמור מכיון שבו אתחלתא דפורענותא - החל המצור.
אשמח שיאירו עיני בזה.
ומאד נפלאתי ואשמח למקור.
מבחינת קל - הרי ודאי שתענית אסתר קל הימנו.
ואם תאמר - מצומות החורבן - עדיין צום גדליה לכאורה קל הימנו, שלגביו יש אומרים שהוא דחוי וגדליה מת בר"ה.
בנוגע לי' בטבת - הרי כמפורסם מהאבודרהם [לא כולם אמנם מסכימים] שאם היה חל בשבת היו מתענין, כיון שנא' בו בעצם היום הזה, ונחשב לחמור מכיון שבו אתחלתא דפורענותא - החל המצור.
אשמח שיאירו עיני בזה.