• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הלכות בעלון הידברות - צ"ע

לא זכיתי להבין.
לשון מרן בסימן קס"ז סעיפים ג' וד' כך הוא: "אין לברך קודם שיתפוס הלחם. יתן שתי ידיו על הפת בשעת ברכה שיש בהן עשר אצבעות וכו'".ובדברי מרן אין זכר להגבהה.
ועיין כף החיים שם סקל"ב
אתה רואה בלשונו של מרן שצריך דוקא שלא יחזיקנו בשעת הברכה, אלא מניחים אותו על הצלחת או על המגש??
 
יתכן שהמקור של הגאון הרב אברהם שליט'א
הוא מדברי האחרונים שיש להגביה הלחם בשם ה' בברכת המוציא ולכה'ח ובאח במלה המוציא
קסז לב בכה''ח
ואם כן הרב הבין שמשמע שמונח על השלחן כי אם הוא בידיו באויר ההגבהה אולי לא ניכרת מה שא'כ אם על השלחן
 
נערך לאחרונה:
יתכן שהמקור של הגאון הרב אברהם שליט'א
הוא מדברי המקובלים שיש להגביה הלחם בשם ה' בברכת המוציא
קסז לב בכה''ח
ואם כן הרב הבין שמשמע שמונח על השלחן כי אם הוא בידיו באויר ההגבהה אולי לא ניכרת מה שא'כ אם על השלחן
גם את זה דחה השואל למעלה, כי הרב לא הזכיר שצריך להגביה בשם ה'..
 
הרי הרב דרכו לקצר בהלכה זו ועוד הלכות כי זה לציבור הרחב
והיות וזה רק מנהג ולא חובה
קיצר מה שאפשר אולי יש לו מגבלה של מילים
ולכן גם מה שפעם שאלו שהיה עדיף להחמיר לברך עץ קודם אדמה הרב לא ציין כי זו חומרא
וכמו שבפורום חומרות הביאו מהרב נקי שמרן בשיעוריו הורה עיקר הדין וגם כאן הרב עושה כן
 
אין זכר להגבהה וגם לא לצלחת או מגש ואפשר שיניחנו על השולחן, אבל לשון יתן ידיו משמע שאין צורך להגביה.

בין 'שאין צורך להגביה' ובין "לא מחזיקים בשעת הברכה, אלא מניחים אותו על הצלחת או על המגש" רב המרחק...
 
משנה ברורה סימן רעא ס"ק מא
כתב בא"ר ודה"ח כשמקדש על הפת יניח ידיו על המפה ועל הלחם משנה בשעת הקידוש וכשיגיע להמוציא יגלה הלחם משנה ויניח ידו עליהם ויברך המוציא וכשיגיע להשם יגביה שניהם למעלה עד שיגמור השם ואח"כ יניחם ואחר גמר המוציא יחזור ויכסה במפה ויניח ידו עליהם עד שיגמור הקידוש. ע"ש
אמנם הם פסקו כן רק כשמקדש על הפת.

כף החיים (פלאג'י) סימן ל אות מז
לפי מה שכתב בספר עמודי שמים, ובית מנוחה, הוא דגילוי הפת הוא תכף אחר הקידוש, ולא צדקו בזה, כי צריך בברכה של המוציא נמי שיהיה מכוסה במפה, ויניח ידו תחת המפה העליונה ויברך, ויאחז בשתי הככרות של הסגו"ל העליונים ויברך, ובעוד דהוא מושך הככרות בידו יסיר המסוה, וכן צריך להיות לפי הפשט ולפי הסוד, וכמו שכתב בקיצור של"ה דף פ"ג ע"א, אלא דלא כתב בכיוון לפי מה שאנו נוהגים, על כל פנים לכל הדברות ותכסהו בשמיכה, ובלא זה ראוי להיות מכוסה כדי שלא יפול עליהן מנטילת ידים, אלא דאפשר לקיים שתיהן לגלותו אחר הקידוש ולכסותו אחר כך.

מלשונות הראשונים משמע שיש לאחוז את הלחם ממש.
רק בכה"ח שכתב בתחילת הברכה להניח את ידיו על הפת, וכשאומר מלך העולם יגביה.
אבל עיינתי במקור דבריו, הלחם חמודות וכנה"ג, ולא משמע שיש רק להניח את ידיו. אלא הכנה"ג כתב שמלבד שאוחז את הפת בידיו, יש גם להניח עשר אצבעותיו על הפת (שאפשר לאחוז רק בכפות ידיו). והלחם חמודות ס"ל שמספיק רק לאחוז בשתי ידיו.
אבל להניח בלבד לא שמענו
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_כף החיים -מהדורה חדשה- - או-ח ג - סופר, יעקב חיים בן יצחק ברוך אליהו_99.pdf
    2 MB · צפיות: 1
  • אוצר החכמה_הלכה ברורה - טז - יוסף, דוד בן עובדיה_537.pdf
    2.2 MB · צפיות: 2
  • אוצר החכמה_ארחות ציון - ג - מוצפי, בן ציון בן סלמן_61_62.pdf
    3 MB · צפיות: 3
אולי כוונת הרב שהלחם לא יהיה מוגבה באויר, והיינו שצריך לאחזו כשהוא מונח על שולחן, ונפק''מ שאוכלים במקומות שאין שולחן שיאחזנו כשהוא מונח במגש.
 
יכול להיות שמה שהרב כתב מגש או צלחת זה משום כבוד שבת ולא בכל יום. (השאלה מנין הבין שהשאלה על שבת)
לפני השאלה מנין הבין ששואלים על שבת, השאלה עליו היא מנין הענין של להניח את הפת על הצלחת או המגש [בעת שמברך] משום כבוד שבת?
 
בעלון של השבוע (שלח תשפ"ג) כתבו:
1686425981468.png
וכי כך הוא הדין? לי דווקא ידוע שאם הגוי עשה בשבילו (בלבד) אני כן יכול ליהנות מזה.
וגם במשנה בשבת שממנה הביא המקור, כתוב במפורש:
1686426094905.png
וגם בשו"ע הנ"ל שכתב במקור, כתוב:
1686426169790.png
א"כ, כתוב במפורש שאם גוי הדליק נר לצורכו מותר לישראל ליהנות ממנו. אז למה אם הגוי הדליק קומקום בשביל להכין לעצמו קפה, ו"על הדרך" רוצה להכין גם לחבירו כתב שאסור?

* אולי צ"ל שהרב המשיב הבין שהגוי הכין מראש את המים גם בשבילו וגם בעבור היהודי, וצ"ע...
 
בעלון של השבוע (שלח תשפ"ג) כתבו:
הצג קובץ מצורף 9758
וכי כך הוא הדין? לי דווקא ידוע שאם הגוי עשה בשבילו (בלבד) אני כן יכול ליהנות מזה.
וגם במשנה בשבת שממנה הביא המקור, כתוב במפורש:
הצג קובץ מצורף 9759
וגם בשו"ע הנ"ל שכתב במקור, כתוב:
הצג קובץ מצורף 9760
א"כ, כתוב במפורש שאם גוי הדליק נר לצורכו מותר לישראל ליהנות ממנו. אז למה אם הגוי הדליק קומקום בשביל להכין לעצמו קפה, ו"על הדרך" רוצה להכין גם לחבירו כתב שאסור?

* אולי צ"ל שהרב המשיב הבין שהגוי הכין מראש את המים גם בשבילו וגם בעבור היהודי, וצ"ע...
פיתרון פשוט. פשוט תקשיבו לר' בן ציון מוצפי שיודע מה הוא אומר ותפסיקו לקרוא את העלון הזה.
שאלה-178494
שלום לכבוד הרב
יש לנו חנות שביום שישי מלאה באנשים
לפני כחודש רפורמי מפיץ של העלון הידברות נותן לנו חבילה של 100 עלונים להפיץהאם להמשיך להפיץ אותם?

תשובה
עדיין לא הבנת, כל הארס והרעל שם, כל האיסורים ורפיון היהדות בתוכם,
רעל רעל רעל, חצבת, קדחת, גריפה, חולרה, גחלת, שחפת, טטנוס, ליסטריה, סלמולנה, כלמידיה, פנאומניה, מיקובלסמה, HIV, שחמת, פסוריאזיס, אסטמה, מארה, מהומה, מגרעת, מכלות לבב ודאבון נפש. מרימים יד בתורת משה, מנודים לשמים ולבריות, מחטיאי הרבים.
רחמנא ליצלן.

כמובן שאני לא בא לגרום למחלוקת ח"ו
 
נערך לאחרונה:
פיתרון פשוט. פשוט תקשיבו לר' בן ציון מוצפי שיודע מה הוא אומר ותפסיקו לקרוא את העלון הזה.
שאלה-178494
שלום לכבוד הרב
יש לנו חנות שביום שישי מלאה באנשים
לפני כחודש רפורמי מפיץ של העלון הידברות נותן לנו חבילה של 100 עלונים להפיץהאם להמשיך להפיץ אותם?

תשובה
עדיין לא הבנת, כל הארס והרעל שם, כל האיסורים ורפיון היהדות בתוכם,
רעל רעל רעל, חצבת, קדחת, גריפה, חולרה, גחלת, שחפת, טטנוס, ליסטריה, סלמולנה, כלמידיה, פנאומניה, מיקובלסמה, HIV, שחמת, פסוריאזיס, אסטמה, מארה, מהומה, מגרעת, מכלות לבב ודאבון נפש. מרימים יד בתורת משה, מנודים לשמים ולבריות, מחטיאי הרבים.
רחמנא ליצלן.
ודי בזה!
 
בעלון של השבוע (שלח תשפ"ג) כתבו:
הצג קובץ מצורף 9758
וכי כך הוא הדין? לי דווקא ידוע שאם הגוי עשה בשבילו (בלבד) אני כן יכול ליהנות מזה.
וגם במשנה בשבת שממנה הביא המקור, כתוב במפורש:
הצג קובץ מצורף 9759
וגם בשו"ע הנ"ל שכתב במקור, כתוב:
הצג קובץ מצורף 9760
א"כ, כתוב במפורש שאם גוי הדליק נר לצורכו מותר לישראל ליהנות ממנו. אז למה אם הגוי הדליק קומקום בשביל להכין לעצמו קפה, ו"על הדרך" רוצה להכין גם לחבירו כתב שאסור?

* אולי צ"ל שהרב המשיב הבין שהגוי הכין מראש את המים גם בשבילו וגם בעבור היהודי, וצ"ע..
ההבדל פשוט. מה שהתירו זה רק במקום שאין חשש שירבה בשיעור בשביל היהודי, כגון כבש או נר שנר לאחד נר למאה, אולם בבישול שיש חשש שהגוי ירבה בשיעורים בשביל היהודי, אז אם האינו יהודי מכיר את היהודי זה אסור. ולא קשה מידי.
עיין באו"ח שכ"ה י' ובמשנ"ב שם ותרוה נחת
 
חזור
חלק עליון