מרפסן איגרי
Well-known member
בעלון הידברות (וישלח) כתב הרה"ג ירון אשכנזי שמותר לברך שהחיינו משום שהעץ שעשו בו את ההרכבה כבר איננו.
אמנם יש להעיר שהמציאות אינה כך כלל. דברתי עם מגדל פירות הדר ואמר לי שבאופן ברור כל העצים שקונים הם מורכבים כל עץ בפני עצמו. משום שזה מחזק את העץ ומאריך ימיו. (שמעתי שיש משתלות עם הכשר שאפשר לקנות שם עצים ללא הרכבה אך הם מתי מספר)
מרן ביבי"א ח"א ס' יט כתב בסוף טעם לנכון שמותר לברך על פירות הדר שהחיינו מכיוון שכל פירות ההדר דומים לזה ויש דעות שאין בהם איסור הרכבה. אך מרן כתב שתחילת הרכבתם נעשית ע"י גוי, אך כאמור כיום המשתלות מרכיבות בעצים עצמם ולא נראה שכולם שם גוים.
וחוץ מזה נראה ממרן בחזו"ע ברכות (עמוד תמב) שעיקר הסיבה שמברכים שהחיינו כי כן פשט המנהג.
ומש"כ בהמשך בשם מעין אומר שאם בירך על תפוח אחד יכול לברך על תפוח אנה כי טעמם שונה
אני אינני מבין מה כ"כ שונה תפוח חרמון מאנה, הרי שניהם תפוחים עם טעם תפוח אבל מעט שונה. מה שונים התפוחים מתאנים שחורות ולבנות, וכן תמרים שונים המוזכר בבא"ח (פ' ראה הלכה יג).
אמנם יש להעיר שהמציאות אינה כך כלל. דברתי עם מגדל פירות הדר ואמר לי שבאופן ברור כל העצים שקונים הם מורכבים כל עץ בפני עצמו. משום שזה מחזק את העץ ומאריך ימיו. (שמעתי שיש משתלות עם הכשר שאפשר לקנות שם עצים ללא הרכבה אך הם מתי מספר)
מרן ביבי"א ח"א ס' יט כתב בסוף טעם לנכון שמותר לברך על פירות הדר שהחיינו מכיוון שכל פירות ההדר דומים לזה ויש דעות שאין בהם איסור הרכבה. אך מרן כתב שתחילת הרכבתם נעשית ע"י גוי, אך כאמור כיום המשתלות מרכיבות בעצים עצמם ולא נראה שכולם שם גוים.
וחוץ מזה נראה ממרן בחזו"ע ברכות (עמוד תמב) שעיקר הסיבה שמברכים שהחיינו כי כן פשט המנהג.
ומש"כ בהמשך בשם מעין אומר שאם בירך על תפוח אחד יכול לברך על תפוח אנה כי טעמם שונה
אני אינני מבין מה כ"כ שונה תפוח חרמון מאנה, הרי שניהם תפוחים עם טעם תפוח אבל מעט שונה. מה שונים התפוחים מתאנים שחורות ולבנות, וכן תמרים שונים המוזכר בבא"ח (פ' ראה הלכה יג).