• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הסוף לבעיית הסמינרים בירושלים?

(לדעתי אין משהו משמעותי) כבר כתב הרב אוחיון שליט''א שאכמ''ל..
כתבתי אכמ"ל על סגנון הדיבור והמנטליות.
מלפנים היה זועק ההבדל בין חניך ישיבה ליטאית לספרדית בכל המובנים הן בצורת הלימוד הן בהשקפה בחיים [הבחנות דקות גם בתחומי החולין.]
והן במנטליות צורת הדיבור הלבוש והמסתעף.
אתה יכול לומר שזה לא משמעותי אבל זאת המציאות במשפחתי המורחבת למדו בשני סוגי הישיבות וזעק ההבדל בכל תחומי החיים.
כיום הכל השתנה גם הליטאים פחות מתענינים בהשקפה וגם הספרים מתמקדים בזה יותר..
[אני אביא דוגמא שתציק לחלק מהחברים כאן מי שהתחנך במוסד ליטאי יראה לו הדבר מגוכך את המעמד העצום שיש לחבר כנסת חשוב ככל שיהיה
מספיד את גדולי עולם בלוויות יושב במזרח לצד גדולי עולם ונקרא בפי כל רבי אריה.]
 
אני אביא דוגמא שתציק לחלק מהחברים כאן מי שהתחנך במוסד ליטאי יראה לו הדבר מגוכך את המעמד העצום שיש לחבר כנסת חשוב ככל שיהיה
מספיד את גדולי עולם בלוויות יושב במזרח לצד גדולי עולם
לא חושב שזה קשור כלל למקום חינוכו של האדם, זה מציק ומביך בכל מצב, בין לאלו שהתחנכו במוסדות של בני אשכנז ובין לאלו שהתחנכו במוסדות שלנו הספרדים.
 
מלפנים היה זועק ההבדל בין חניך ישיבה ליטאית לספרדית בכל המובנים הן בצורת הלימוד הן בהשקפה בחיים [הבחנות דקות גם בתחומי החולין.]
והן במנטליות צורת הדיבור הלבוש והמסתעף.
אתה יכול לומר שזה לא משמעותי אבל זאת המציאות במשפחתי המורחבת למדו בשני סוגי הישיבות וזעק ההבדל בכל תחומי החיים.
זה מרתק מאוד! אם זה לא קשה לך אנא פרט יותר והבא עוד דוגמאות דוקא של הדברים הקטנים
 
לא חושב שזה קשור כלל למקום חינוכו של האדם, זה מציק ומביך בכל מצב, בין לאלו שהתחנכו במוסדות של בני אשכנז ובין לאלו שהתחנכו במוסדות שלנו הספרדים.
אבל מה לעשות שנותנים לדבר הזה לקרות.
גפני מקסימום נמצא בסימפוזיון של קמפים בישיבות או בעצרת בחירות.
לראות את רבי אריה נכנס לכנס שגדולי הרבנים נמצאים ולראות אלפי בחורי ישיבות שואגים בשירה בכניסתו לאולם זה אומר שעדיין ההבדל קיים.
 
זה מרתק מאוד! אם זה לא קשה לך אנא פרט יותר והבא עוד דוגמאות דוקא של הדברים הקטנים
שמיעת רדיו חרדי ברמקול בבית של אברך.
ליטאי גם הוא קצת פתוח יתבייש לעשות זאת בסגנון השני תמצא רבות את הסינגל של קול ברמה מושמע ברמה..
היחס לקרובי משפחה לא חרדים בישיבות שהתחנכו על התבדלות היחס יהיה התבדלות מה שלא קורה בסגנון האחר.. והתוצאות ברורות בפרט במושגים ובהתנהגות....
צורת הדיבור ממש זועק לא ארחיב..
 
נערך לאחרונה:
ויש גם כמדומני הסרטה עם חכם שלום שמחאו לו כפיים ואמר שהוא לא חתן בר מצווה..
אז מה העניין לא לחקות בעניינים אלו את האשכנזים???
אביא עוד דוגמא בולטת להבדל בין הסגנונות.
מעמד קבלת פני רבו שזה בעצם מופע גדולי הזמרים כמו חיים ישראל באוירה תורנית עם חכם שלום..
גם במודעות על קבלת פני רבו מתנוססות תמונותיהם של הזמרים כאומר שהזמרים הם חלק מהותי מהאירוע ולא רק לצורך לווי וכדו'
זה דבר שלא היה קורה מעולם בצד השני.
 
אביא עוד דוגמא בולטת להבדל בין הסגנונות.
מעמד קבלת פני רבו שזה בעצם מופע גדולי הזמרים כמו חיים ישראל באוירה תורנית עם חכם שלום..
גם במודעות על קבלת פני רבו מתנוססות תמונותיהם של הזמרים כאומר שהזמרים הם חלק מהותי מהאירוע ולא רק לצורך לווי וכדו'
זה דבר שלא היה קורה מעולם בצד השני.
זה בגלל המפיקים של האירועים האלה שהם לא מאנ''ש. ובתכל'ס הם גם קצת צודקים כי הרבה באים בגלל הזמר דווקא...
 
זו פרשנות שלך, שלאורך כל הפורום נכתבת בצורה כזזו או אחרת על כל עניין, חוששים מהאשכנזים או לא חוששים, כן כמוהם לא כמוהם.
אני הגבתי בשביל מי שמסתכל על הדברים בצורה בריאה.
זה מה שהם אומרים בפירוש, שהם לא רוצים להיות "ממותגים" כפרענקים. זה בכלל לא פרשנות.
 
זה פרשנות הבלעדית שלך.
העובדות נכונות.
כבר הסבירו לך שפאה זה סימן ולא סיבה.
אם רוב המוחלט של הספרדים בוגרי ישיבות ליטאיות הולכות בפא"נ והרב זעפרני רוצה להקים מוסדות לספרדים בסגנון הזה טבעי שיהיה רוב פאה.
אדרבה שיקים כאלה מוסדות, אבל מה שהוא מקים זה:
בסניף אחד שאני יודע בירושלים, רוב המורות בלא פאות, עם מטפחות.
ואמרה הרבנית שכל האמהות עם מטפחות באותו סניף, ובסניפים אחרים יש רק בודדות מאוד.
 
[אני אביא דוגמא שתציק לחלק מהחברים כאן מי שהתחנך במוסד ליטאי יראה לו הדבר מגוכך את המעמד העצום שיש לחבר כנסת חשוב ככל שיהיה
מספיד את גדולי עולם בלוויות יושב במזרח לצד גדולי עולם ונקרא בפי כל רבי אריה.]
מציק לי ולעוד הרבה שלמדו בישיבות ספרדיות למהדרין. (ולמי שיודע א' ממארגני הכנסים שלמד בישיבה ספרדית למהדרין, התעקש שלא ישבו חברי הכנס במזרח, למרות כל הצרות שהסבו לו הפוליטיקאים).
 
[פלוני, חָכָ֣ם בְּעֵינָֽיו, הודיע צערו בפניי על כך, כי נקטתי בהודעותיי - לפי דעתו - לְשׁ֣וֹן עִלְּגִ֔ים; ואולם, אף כי מֵרֹ֥ב שִׂיחִ֛י וְכַעְסִ֖י יָצָ֣א הַדָּבָ֑ר, אשחיז קמעא את קולמוסי, שהלא שנינו אשר הָעִזִּים יוֹצְאוֹת שְׁחוּזוֹ'ת].

עָבַ֥ר [חג ה]קָצִ֖יר, ונתפנה הקולמוס להציע בזה מעט גרגירים, אשר לא נטחנו אחר הפסח.

הבה נפנה את מבטינו, אל בני הפלשמורה, יוצאי ארץ חבש, אשר עיני הָֽעַמִּ֤ים וְהַשָּׂרִים֙ טָח֤וּ מֵרְא֣וֹת ”אֶת־יׇפְיָ֔הּ”.

ובכן, יבוא אותו אתיופי, יישא נא את עיניו, יבט נכחו אל רשם־הישיבה הספרדית המתלעלע, וישאלנו: 'הֲכִי־אָחִ֣י אַ֔תָּה, הַגִּֽידָה־נָּ֣א לִ֔י, עַ֣ל מֶ֥ה יַעֲשֶׂה־כָּ֖כָה? וְלָ֖מֶה גֵרְשׁ֣וּנִי הַיּ֗וֹם מֵהִסְתַּפֵּ֜חַ בְּנַחֲלַ֤ת יְ' לֵאמֹ֔ר: 'לֵ֥ךְ עֲבֹ֖ד'?



כל הקורא, יאמר: 'הלא ודאי וודאי הוא, כי אין האשמה בו, אלא נחות דרגא הוא מאיתנו, ומה ניתן אפוא לעשות'?



כן יאמר האשכנזי. איך שלא נסובב את העובדות, הֲל֧וֹא נׇכְרִיּ֛ים נֶחְשַׁ֥בְנוּ ל֖וֹ, ולא יאבה לקבל את בנינו אלא אם כן יֹּ֥אכַל גַּם־אָכ֖וֹל אֶת־כַּסְפֵּֽנוּ, כנהוג באותה ישיבה מפורסמת אשר שכנה לפנים בבית־וגן...

מדוע רק לנו, מותר להיות גזענים, ולהם, יחיו נצח, אסור?


וְכִֽי־יִשְׁאַ֥ל אִ֛ישׁ מֵעִ֥ם רֵעֵ֖הוּ: הלא ישיבת שערי תשובה וחיים, מִ[רְחֹ֖ב] גִּבֹּרֵ֖י יִשְׂרָאֵֽל, קיבלה לחיקה כמה וכמה יוצאי ארץ כוש? וַהֲשֵׁבֹתָ֮ אֶל־בַּעַל דְבָבֶ֒ךָ֒, תְּבִאֵ֗מוֹ וְתִטָּעֵ֙מוֹ֙ לדברי המשנ''ב בהלכות יוה''כ, כי אם לא מצא תרנגול לבן יכול בדיעבד ליקח תרנגולים שחורים, ודוק היטב היטב...



ממילא, לא הלבוש הוא הבעיה, לא הערצת ח''כ פלוני, ולא זמר אלמוני, זהו צבע, ולא רק טבע.



ואל תתמה, שכן מכנים בני אשכנז את ישיבת 'באר החכמה', של הגאון הרב ג'בריאל י'וסף ל'וי', בשם 'גי''ל השחרות', ואידך גי''ל גמור, וזמירתא תהא.
 
[פלוני, חָכָ֣ם בְּעֵינָֽיו, הודיע צערו בפניי על כך, כי נקטתי בהודעותיי - לפי דעתו - לְשׁ֣וֹן עִלְּגִ֔ים; ואולם, אף כי מֵרֹ֥ב שִׂיחִ֛י וְכַעְסִ֖י יָצָ֣א הַדָּבָ֑ר, אשחיז קמעא את קולמוסי, שהלא שנינו אשר הָעִזִּים יוֹצְאוֹת שְׁחוּזוֹ'ת].

עָבַ֥ר [חג ה]קָצִ֖יר, ונתפנה הקולמוס להציע בזה מעט גרגירים, אשר לא נטחנו אחר הפסח.

הבה נפנה את מבטינו, אל בני הפלשמורה, יוצאי ארץ חבש, אשר עיני הָֽעַמִּ֤ים וְהַשָּׂרִים֙ טָח֤וּ מֵרְא֣וֹת ”אֶת־יׇפְיָ֔הּ”.

ובכן, יבוא אותו אתיופי, יישא נא את עיניו, יבט נכחו אל רשם־הישיבה הספרדית המתלעלע, וישאלנו: 'הֲכִי־אָחִ֣י אַ֔תָּה, הַגִּֽידָה־נָּ֣א לִ֔י, עַ֣ל מֶ֥ה יַעֲשֶׂה־כָּ֖כָה? וְלָ֖מֶה גֵרְשׁ֣וּנִי הַיּ֗וֹם מֵהִסְתַּפֵּ֜חַ בְּנַחֲלַ֤ת יְ' לֵאמֹ֔ר: 'לֵ֥ךְ עֲבֹ֖ד'?



כל הקורא, יאמר: 'הלא ודאי וודאי הוא, כי אין האשמה בו, אלא נחות דרגא הוא מאיתנו, ומה ניתן אפוא לעשות'?



כן יאמר האשכנזי. איך שלא נסובב את העובדות, הֲל֧וֹא נׇכְרִיּ֛ים נֶחְשַׁ֥בְנוּ ל֖וֹ, ולא יאבה לקבל את בנינו אלא אם כן יֹּ֥אכַל גַּם־אָכ֖וֹל אֶת־כַּסְפֵּֽנוּ, כנהוג באותה ישיבה מפורסמת אשר שכנה לפנים בבית־וגן...

מדוע רק לנו, מותר להיות גזענים, ולהם, יחיו נצח, אסור?


וְכִֽי־יִשְׁאַ֥ל אִ֛ישׁ מֵעִ֥ם רֵעֵ֖הוּ: הלא ישיבת שערי תשובה וחיים, מִ[רְחֹ֖ב] גִּבֹּרֵ֖י יִשְׂרָאֵֽל, קיבלה לחיקה כמה וכמה יוצאי ארץ כוש? וַהֲשֵׁבֹתָ֮ אֶל־בַּעַל דְבָבֶ֒ךָ֒, תְּבִאֵ֗מוֹ וְתִטָּעֵ֙מוֹ֙ לדברי המשנ''ב בהלכות יוה''כ, כי אם לא מצא תרנגול לבן יכול בדיעבד ליקח תרנגולים שחורים, ודוק היטב היטב...



ממילא, לא הלבוש הוא הבעיה, לא הערצת ח''כ פלוני, ולא זמר אלמוני, זהו צבע, ולא רק טבע.



ואל תתמה, שכן מכנים בני אשכנז את ישיבת 'באר החכמה', של הגאון הרב ג'בריאל י'וסף ל'וי', בשם 'גי''ל השחרות', ואידך גי''ל גמור, וזמירתא תהא.
כבר אמר לי חכם מפורסם מאוד לפני כמה וכמה שנים, שבזמנו היחס לספרדים אצל בני אשכנז היה בדיוק כיחסינו לבני האתיופים.
 
image
יו"ר שס הרב אריה דרעי ושר החינוך החרדי הרב חיים ביטון השתתפו בטקס קביעת מזוזה לשלוחת הסמינר הישן בירושלים בהנהלת הרב ישראל לוין, הרבנית יפה דרעי והגברת שפרה סננס.
את המעמד כיבדו הרבנים הגאונים חבר מועצת חכמי התורה הגאון הגדול הרב אברהם סלים שליט"א וראש ישיבת חברון הגאון הגדול הרב דוד כהן שליט"א, מ"מ ראש העיר הרב צביקה כהן, הצוות החינוכי.​
 
image

יו"ר שס הרב אריה דרעי ושר החינוך החרדי הרב חיים ביטון השתתפו בטקס קביעת מזוזה לשלוחת הסמינר הישן בירושלים בהנהלת הרב ישראל לוין, הרבנית יפה דרעי והגברת שפרה סננס.
את המעמד כיבדו הרבנים הגאונים חבר מועצת חכמי התורה הגאון הגדול הרב אברהם סלים שליט"א וראש ישיבת חברון הגאון הגדול הרב דוד כהן שליט"א, מ"מ ראש העיר הרב צביקה כהן, הצוות החינוכי.​
איזו שלוחה זו?
 
חזור
חלק עליון