ישועה ורחמים
Well-known member
איפה אפשר לשמוע הקלטה?מרן הראש"ל שליט"א ידבר ע"ז בפינת ההלכה.
איפה אפשר לשמוע הקלטה?מרן הראש"ל שליט"א ידבר ע"ז בפינת ההלכה.
ניתן לשמוע בקו: 0799165000 בשלוחה 32איפה אפשר לשמוע הקלטה?
ל"ז להבין דב"ק, הרי כיון שהתקנה היתה שיקראו את כל התורה בציבור, ולא קראו את וזה"ב בשמח"ת, א"כ לא קראו עדיין את כה"ת, ומהו "שכבר הסתיימה הקריאה בשמח"ת, הרי אינה הסתיימה.ואף להחולקים שקוראים מחומש לחומש, שכן עיקר להלכה כדעת רוב הפוסקים, מכל מקום בב' ספרים לגמרי, נראה לצרף סברא נוספת, דהנה האור זרוע שהוא מקור הדין כתב, שהתקנה היתה שיסיימו בכל שנה את קריאת כל התורה בצבור, ובנידון דידן כבר הסתיימה קריאת השנה בשמחת תורה,
ועוד, מהו שנכתב, וכעת בפר' בראשית הינה שנה חדשה, לא ירדתי לעומק דע"ק, השנה לא מתחילה מפרשת בראשית, אלא בא' תשרי, מה תאמר שהיא תחילת שנה לענין סדר הקריאה, היא גופא טוענים החולקים שכיון שלא קראו וזה"ב, א"כ לא הסתיימה הקריאה של השנה.וכעת בפרשת בראשית הינה שנה חדשה, ואף האו"ז יודה שאין צריך להשלים כי עבר זמנו, בטל קורבנו.
כלל ישראל סיימו.ל"ז להבין דב"ק, הרי כיון שהתקנה היתה שיקראו את כל התורה בציבור, ולא קראו את וזה"ב בשמח"ת, א"כ לא קראו עדיין את כה"ת, ומהו "שכבר הסתיימה הקריאה בשמח"ת, הרי אינה הסתיימה.
שיביאו מקור לכך שזה לא נקרא שנה חדשה, לענין קריאת התורה. בלי ראיה א"א לחייב בברכה.ועוד, מהו שנכתב, וכעת בפר' בראשית הינה שנה חדשה, לא ירדתי לעומק דע"ק, השנה לא מתחילה מפרשת בראשית, אלא בא' תשרי, מה תאמר שהיא תחילת שנה לענין סדר הקריאה, היא גופא טוענים החולקים שכיון שלא קראו וזה"ב, א"כ לא הסתיימה הקריאה של השנה.
אשמח לבירור הענין בזה.
ל"בכלל ישראל סיימו
למה צריך מקור, אדרבה הפשטות שאפשר להשלים משבת לשבת כמבואר בחזו"ע שבת ב עמ' שכט ה"א וה"ג. והיכן מצינו סברא בפוסקים ששבת בראשית נקראת שנה חדשה, שנאמר שהסתיימה הקריאה של השנה הקודמת.שיביאו מקור לכך שזה לא נקרא שנה חדשה, לענין קריאת התורה. בלי ראיה א"א לחייב בברכה.
אפי' מחומש לחומש דנו הפוס' וכ"ש כאן.ל"ב
ותו, קריא"ת היא חובת כל ציבור וציבור, ולא רק של כלל ישראל.
למה צריך מקור, אדרבה הפשטות שאפשר להשלים משבת לשבת כמבואר בחזו"ע שבת ב עמ' שכט ה"א וה"ג. והיכן מצינו סברא בפוסקים ששבת בראשית נקראת שנה חדשה, שנאמר שהסתיימה הקריאה של השנה הקודמת.
ואין כאן חיוב של ברכה נוספת, אלא אותה ברכה של הכהן יקרא גם וזה"ב וגם ג' פסוקים מבראשית. אלא שבאמת בנד"ד אין ראיה ממרן זיע"א בגלל שכאן מיירי בב' ספרים ולא בס' אחד. ודו"ק.
מחומש לחומש מרן זיע"א העלה שם להתיר.אפי' מחומש לחומש דנו הפוס' וכ"ש כאן.
שמעתי את שיעורו של מרן, וראיתי גם את כתביו בזה, וודאי שלענין הלכה ולמעשה אין לנו אלא הוראות פיו, כי מה אנחנו ומה חיינו, פשוט ואינו צריך לפנים.וכדאי שתשמע את שיעורו של מרן הרש"ל שליט"א שבסופו דיבר בזה והעלה שלא יברכו, מהסברות שכתבתי.
גם בשתי ספרים , יש פעמים רבות שקוראים בשני ספרים, כגון שמחת תורה עצמה, שעל זה דנים כאן אם להשלים.מחומש לחומש מרן זיע"א העלה שם להתיר.
אולם כאן הנידון מספר לספר, וזה מש"כ בסוף דברי, שמצד שני ספרים אכן זה בעיה.
שמעתי את שיעורו של מרן, וראיתי גם את כתביו בזה, וודאי שלענין הלכה ולמעשה אין לנו אלא הוראות פיו, כי מה אנחנו ומה חיינו, פשוט ואינו צריך לפנים.
אולם תורה היא וללמוד אני צריך.
ואכן הטענות שהערתי מרן לא התייחס אליהם בשיעור כי אם במכתב הנ"ל, וע"ז כתבתי דלא זכיתי לרדת לעומק דע"ק.
אם כי בטענה האחרונה, דהכא מיירי בשני ספרים, וכמו שכבר הבאתי כן לעיל. ודוק היטב.
כוונתך למכתב שהובא לעיל?יש מכתב ע"ז שיצא בשבוע שעבר היכן הוא? הרב @בנימין לוריא
פעמים רבות קוראים בשני ספרים בשביל לצאת ידי חובת היום, וכגון בראש חודש שחל בחנוכה, וכן בחול המועד פסח.גם בשיעור השבועי מרן דיבר על זה לאסור בשני ספרים
א. שם כך היא התקנה.פעמים רבות קוראים בשני ספרים בשביל לצאת ידי חובת היום, וכגון בראש חודש שחל בחנוכה, וכן בחול המועד פסח.
א. משם אפשר ללמוד לנדון האשכול הזה.א. שם כך היא התקנה.
ב. שם אין אחד הקורא בב' ספרים, אלא בכל ספר קורא עולה אחר.
א-ב. שם היתה תקנה לעשות זאת, ואיך אפשר לחדש בלי תקנה? ולכן לא יועיל גם ע"י קורא אחר לחדש לו ברכה בפנ"ע, כל עוד ואין תקנה כזו.א. משם אפשר ללמוד לנדון האשכול הזה.
ב. אפשר לעשות כמו שכתב הרב פותח האשכול, שאחד יקרא וזאת הברכה. והבא יתחיל אחריו בבראשית.
לא מדוייק כלל, כי כתב שגם כשרוצים לעשות זאת יעשו זאת בלא ברכה, והוא מכיון דכל עוד אין לנו ראיה ברורה לברך, ודאי דחוששים שהוא ברכה לבטלה, וסב"ל.נראה קצת מתשובת מרן שרצה להרויח שלא להאריך התפילה בזמן מלחמה,
ואלוי במקרה אחר היה ס"ל אחרת.
אין שום תקנה בחז"ל לקרוא בשני ספרים, יש שתי קריאות שצריכים לקרוא בזמנים האלה, ולכן קוראים בשני ספרים. וכך אפשר גם לומר בהשלמה, שאם יש שני קריאות, יקראו בשני ספרים.א-ב. שם היתה תקנה לעשות זאת, ואיך אפשר לחדש בלי תקנה? ולכן לא יועיל גם ע"י קורא אחר לחדש לו ברכה בפנ"ע, כל עוד ואין תקנה כזו.
כתוב במשנה להדיא שקוראים בב' ספרים.אין שום תקנה בחז"ל לקרוא בשני ספרים, יש שתי קריאות שצריכים לקרוא בזמנים האלה, ולכן קוראים בשני ספרים. וכך אפשר גם לומר בהשלמה, שאם יש שני קריאות, יקראו בשני ספרים.