• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

השקפה עקומה! היתר מכירה וחשמל בשבת יותר גרועים מפאה נכרית

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
הספרדים התחילו לנהוג כזה רק בעשרות שנים האחרונות. לפני שהגיעו לארץ לא היית מוצא ספרדייה אחת שמה פא״נ

לא ברור למה אתה כותב דברים חסרי שחר בביטחון כה רב.

המנהג החל בזמן השלטי גיבורים, לפני כ500 שנה, מפני שאז היה נפוץ אצל הגויים והגויות ללבוש פאה כאופנה, ומזה התפשט לקהילה הספרדית (ממגורשי ספרד) באיטליה, ורבם - השלטי גיבורים שהיה ספרדי טהור - התיר להם. לאחר מכן התפשט המנהג בכל איטליה, כאשר מעיד בספר אפי זוטרי.

גם בארם צובא, העיד הפני יצחק על מנהג קדום של לבישת פאה, בערך מזמנו של השלטי גיבורים, לפני כחמש מאות שנה. וגם אז נחלקו בזה, אחד אסר ואחד התיר. לאחר מכן, לפני כמאה וחמישים שנה, התפשט המנהג שם בשנית, והפני יצחק (ועמו עוד רבנים) נכנס לעובי הקורה והתיר.

במאה השנים האחרונות היתה בכל העולם תופעה של נשים שהורידו את כיסוי הראש. הצדקניות שרצו להמשיך לכסות את הראש, כיסו בפאה נכרית. לכן מצוי בספרי הפוסקים ש"נשים צדקניות" חבשו פאה (ויש לזה סמך בגמ' סנהדרין קי"ב, פאה נכרית של נשים צדקניות...) כמו לדוגמא בשנת תרצ"ו בספר "דברי חיים" (אב"ד אייזפוטע): "וכמו בזמנינו דידוע דנשים צדקניות נושאות על ראשן פאה נכרית". תופעה זו היתה גם באירופה וגם במרוקו, ומרן הגר"ש משאש זצוק"ל תיאר את השתלשלות המנהג:

"ואני זוכר בימי חרפי זה ששים שנה ויותר, שכל הנשים היה להן כתר קטן עשוי מקרטון ומכוסה בבגד על ראשן, ותחתיו יוצאין איזה חוטין שחורים דקין על מצחן באלכסון מכאן ומכאן עד אחורי האזניים ומפשילין אותן לאחוריהן, והיה זה ג"כ להן לתכשיט, ואגב מכסין שערות מן הצד שלפני האזניים, והיה להם רדיד גדול שמכסה ראשן ורוב גופן וגם הכתר בכלל. אחרי זה התחילו להוריד הרדיד מעל ראשן, ונשאר רק על כתפיהן וגופן. ושוב הסירו את הכתר ולבשו מטפחות מרוקמות על ראשן, ונשאר מעט שערן גלוי על מצחן ובצדדין, ושוב הסירו גם הרדיד לגמרי ונשארו כך זמן רב עד שבאו הצרפתים, והריחו ריח החופש, ויצאו מהגלות, וגם מסווה הבושה לא נשאר כ"כ, ואז פרצו גדר לגמרי והתחילו לגלות ראשן לגמרי כמו הנוצריות. וחשובות שבהן, כדי לעשות בהיתר ויהיו לרוח הזמן, לבשו פאה נכרית ממה שהביאו הנוצרים עמהם להתייפות, ומעט מעט השתרבב המנהג אצל החשובות לצאת בפאה נכרית, ואשה מתקנאת מחברתה, ועוף לא צווח, צפור לא צפצף מן הרבנים להוכיח ע"ז, כי מלבד שוודאי ידעו שיש להן על מי לסמוך, הם הפוסקים האדירים אשר בית ישראל נשען עליהם".
 
הספרדים התחילו לנהוג כזה רק בעשרות שנים האחרונות. לפני שהגיעו לארץ לא היית מוצא ספרדייה אחת שמה פא״נ.
אולי.
אבל כמה ספרדיות ואפילו נשות רבנים היו הולכות עם ראשם מגולה לגמרי?
ואיני רוצה להאריך...

וכעת אני רואה שכבר קדמוני.
 
דבריך הם לא מה שמציק לי, מחילה.
מציקה לי התופעה הזו
אז איך זה קשור לכך שהתחלת את השרשור מדבריי?

אני נוהג מאד לדקדק בדבריי כשאני כותב.

וליתר ביאור, @אברהם אוחיון לכאורה ניסה לומר שמותר לספרדים פא״נ משום המשנ״ב בשם הפמ״ג ולא כמרן, וע״ז עניתי שהמשנ״ב זה לא הלכה פסוקה לנו. ועובדה שמרן בעצמו אסר ולא חש למשנ״ב הנ״ל.
 
אז באים ואומרים, המשנ"ב לא צודק כי הוא אשכנזי ורק אנחנו מבינים נכון כי אנחנו ספרדים
לא זכיתי להבין את זה
זו לא אמרה אדם מעולם, וממילא אין מה לזכות להבין את זה.
אבל באמת יש פעמים שהלומד משנה ברורה לבד לא ידע את דעת הב"י בכל מקום, משום שהוא לא תמיד נחת לזה, כי הוא לא מחויב להוראותיו כמו הספרדים.
רוב חברי בוגרי הישיבות הליטאיות ורובם המוחלט הולכות בפא"נ... אני מדבר מבחינת הלכה פוסקים כמו הפוסקים הספרדים [בדר"כ לא כמרן זיע"א]
הרישא שטויות, בפרט מה שהגזים וכתב "רובם המוחלט".
והסיפא, נכון שיש כאלה שפוסקים "בדרך כלל לא כמרן זיע"א", היינו שיש להם כלל כזה, ומי הם ומה הם שנזכיר אותם בכלל כראיה למשהו.
מזכיר מה שכתב הגרב"צ מוצפי בתשובה:
שאלה - 163661: לכבוד הרב. היום שמעתי בבית הכנסת שמי שעונה אמן על התרת נדרים ששומע באינטרנט או בקול הלשון זו אמן יתומה כי זה לא מועבר באותו זמן זה נכון???
תשובה: מקורו מאנשים העויינים את מרן הרב עובדיה שכתב שהדבר מועיל. וכל מה שיאמר יגידו להיפך.
 
שטויות של ממש.
אני לא משתכנז וכמוני רוב חברי בוגרי הישיבות הליטאיות ורובם המוחלט הולכות בפא"נ.
אלא א"כ בעינך משתכנז זה בסגנון או בצורת הלימוד.
אני מדבר מבחינת הלכה פוסקים כמו הפוסקים הספרדים [בדר"כ לא כמרן זיע"א]
בעיני כל מי ששינה פיפס ממנהג הספרדים נחשב משתכנז. החל מאם הוא לא אוכל קטניות או הוגה ׳נוי באדנות. גם במנהגים שאין בהם איסור.
אין שום סיבה לספרדי לשנות ממנהג הספרדים שקיבלנו מירושה מדורי דורות, אלא״כ הוא מתבייש בזה.והוא הנותן שיקרא ״משתכנז״
 
אז איך זה קשור לכך שהתחלת את השרשור מדבריי?

אני נוהג מאד לדקדק בדבריי כשאני כותב.

וליתר ביאור, @אברהם אוחיון לכאורה ניסה לומר שמותר לספרדים פא״נ משום המשנ״ב בשם הפמ״ג ולא כמרן, וע״ז עניתי שהמשנ״ב זה לא הלכה פסוקה לנו. ועובדה שמרן בעצמו אסר ולא חש למשנ״ב הנ״ל.
אני צופה בדברים ומדי פעם משחיל הערה כשזה מרגיש לי נצרך.
אתה ממש לא מציק, אתה עוד טוקבקיסט שאינני מכיר אבל אני מכבד אותך כאדם ולכן אני מנסה לדבר ענינית.
 
המ"ב הביא את הפרימ"ג להלכה שתלוי במקום שנהגו [כיוון שהבעיה הוא משום מראית העין] וכיום שנהגו בפא"נ רוב בני התורה הליטאים וגם רבים מבני התורה הספרדים ליכא חשש של מראית העין.
לא ברור שהמשנ"ב הכריע אלא להיפך הביא שיש חולקים על הרמ"א ואוסרים, ובסוף העתיק את דברי הפמ"ג שבמקום שנהגו להחמיר ברור שעיקר לאסור.

הנה לך ציטוט:
(טו) שער נכרית קרי נכרית להשער שנחתך ואינו דבוק לבשרה וס"ל דע"ז לא אחז"ל שער באשה ערוה וגם מותר לגלותה ואין בה משום פריעת הראש ויש חולקין ואומרים דאף בפיאה נכרית שייך שער באשה ערוה ואיסור פריעת ראש וכתב הפמ"ג דבמדינות שיוצאין הנשים בפיאה נכרית מגולה יש להם לסמוך על השו"ע ומשמע מיניה שם דאפילו שער של עצמה שנחתך ואח"כ חברה לראשה ג"כ יש להקל ובספר מגן גבורים החמיר בזה עי"ש. וכתב עוד שם דאם אין מנהג המקום שילכו הנשים בפאה נכרית בודאי הדין עם המחמירין בזה משום מראית העין עי"ש:
 
המשנ"ב אינו מתיר פא"נ.
הפמ"ג כתב שבמדינות שיוצאין בפאה נכרית מגולה, יש להם לסמוך על הרמ"א, והעתיק דבריו ביבי"א.
היבי"א ציין במפורש שהמגן אברהם התיר, והעתיק את לשונו.

אין דבר מגוחך מזה, שכתבת מאמר שלם על מנת להגן על תשובתו של מרן, ואין לך מושג מה כתב בתשובתו, עד כדי שאתה מצהיר בביטחון "המשנה ברורה אינו מתיר פאה נכרית".

אלו דבריו ביביע אומר ח"ד:

"נראה שיש מקום להתיר לאלמנה וגרושה ללכת עם פאה נכרית ברה"ר, כי הנה ידועים דברי הש"ג סוף פרק במה אשה (סד:) שנראה לו להתיר לנשים לצאת בפאה נכרית וכדמוכח ממתני'... וכן כתב הרמ"א בדרכי משה או"ח ככל דברי הש"ג הנ"ל בשמו, ע"ש. והמשנה ברורה שם (ס"ק ט"ו) כתב בשם הפמ"ג, שבמדינות שהנשים יוצאות בפאה נכרית מגולה יש להם לסמוך על השו"ע... [ומסיק] עכ"פ כאן שגם בנשואות יש מקילים גם ברה"ר, בגרושה או אלמנה מיהא יש להקל".

זאת מלבד העובדה הפשוטה שכל מעיין יראה שהמשנ"ב מתיר (ואוסר רק במקום שלא נהגו בזה), וכן הביאו בשמו כל הפוסקים (יש מהם שהסתמכו על המשנה ברורה בלבד).
 
כולנו טוקבקיסטים. משועממים במידה כזו או אחרת...
יושבים כאן אחרי אחת בלילה ומתווכחים לשם הויכוח.
מישהו כאן יושב וכותב בתחושה שהוא יצליח לשכנע? או 'להחזיר בתשובה' את זה שמולו?!
כדאי להכיר במציאות
 
אין דבר מגוחך מזה, שכתבת מאמר שלם על מנת להגן על תשובתו של מרן, ואין לך מושג מה כתב בתשובתו, עד כדי שאתה מצהיר בביטחון "המשנה ברורה אינו מתיר פאה נכרית".

אלו דבריו ביביע אומר ח"ד:

"נראה שיש מקום להתיר לאלמנה וגרושה ללכת עם פאה נכרית ברה"ר, כי הנה ידועים דברי הש"ג סוף פרק במה אשה (סד:) שנראה לו להתיר לנשים לצאת בפאה נכרית וכדמוכח ממתני'... וכן כתב הרמ"א בדרכי משה או"ח ככל דברי הש"ג הנ"ל בשמו, ע"ש. והמשנה ברורה שם (ס"ק ט"ו) כתב בשם הפמ"ג, שבמדינות שהנשים יוצאות בפאה נכרית מגולה יש להם לסמוך על השו"ע... [ומסיק] עכ"פ כאן שגם בנשואות יש מקילים גם ברה"ר, בגרושה או אלמנה מיהא יש להקל".

זאת מלבד העובדה הפשוטה שכל מעיין יראה שהמשנ"ב מתיר (ואוסר רק במקום שלא נהגו בזה), וכן הביאו בשמו כל הפוסקים (יש מהם שהסתמכו על המשנה ברורה בלבד).
כמו שכתבתי יש ע"מ לסמוך במקום שנהגו. ומ"מ אזלא קושייתו גם לדבריך שהרי מרן כן הביאו
 
מישהו כאן יושב וכותב בתחושה שהוא יצליח לשכנע? או 'להחזיר בתשובה' את זה שמולו?!
מחילה שאני תמים כזה.
מה שאני כאן אחרי אחת בלילה הוא כי כיף להניח את הראש בפורום תורני אחרי יום עמוס. כשאני מכיר בעצמי שאני לא ארדם כרגע. (יש לי בעיות שינה חמורות)
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון