• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

חידה: איך יתכן שמטהרין מים על ידי 'השקה' למקוה, הגם שאינן נוגעין במי המקוה כלל?

dvidcohen

Well-known member
ניתן לטהר מים טמאים על ידי השקה למי המקוה, כיצד יתכן שמים ייטהרו מכח השקה, הגם שאינן נוגעים כלל במי המקוה?
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
תשובה:
אדם ששתה מים טמאים, וטבל במקוה, המים נטהרו מדין 'השקה' הגם שכלל לא נגעו במי המקוה!

מקורות:

משנה מסכת מקוואות פרק י משנה ח
"אכל אוכלים טמאים ושתה משקים טמאים טבל והקיאן טמאים מפני שאינן טהורים בגוף.
שתה מים טמאים טבל והקיאם טהורים מפני שהם טהורים בגוף".

כתב הברטנורא:
שתה מים טמאין וטבל - טהורים בגוף. שיש להן טהרה במקוה על ידי השקה:
אדם טובל בבור שיש בו 40 סאה בדיוק ויוצא ואח"כ נכנס אחר כל עוד האדם הראשון במקוה יש השקה
א. זה לא דין השקה לטהר המים. אלא רק שהמים מחוברים למקוה להחשב כמ' סאה.
ב. אני מחפש מצב בו אין המים נוגעים כלל במי המקוה. בדוגמא שנתת חייב שיהיה מגע של מי האדם במי המקוה.
 
תשובה:
אדם ששתה מים טמאים, וטבל במקוה, המים נטהרו מדין 'השקה' הגם שכלל לא נגעו במי המקוה!

מקורות:

משנה מסכת מקוואות פרק י משנה ח
"אכל אוכלים טמאים ושתה משקים טמאים טבל והקיאן טמאים מפני שאינן טהורים בגוף.
שתה מים טמאים טבל והקיאם טהורים מפני שהם טהורים בגוף".

כתב הברטנורא:
שתה מים טמאין וטבל - טהורים בגוף. שיש להן טהרה במקוה על ידי השקה:
 
פִּתָרוֹן
חזור
חלק עליון