• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: אסור לבשר לחבירו שזכה בלוטו

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
אין יתכן שנודע לי שחברי זכה בלוטו (כגון שראיתי את ההגרלה בשידור חי ואני יודע מה המספרים שמילא), ואני רוצה להודיעו על כך שזכה, אך הרב אומר לי שאני לא אודיע לו עכשיו אלא אחכה מספר דקות.
מדובר ביום חול רגיל.
אם אני אתקשר לחבר ברגע זה הוא יענה לי וישמח וכו', ואעפ"כ אני צריך לחכות מספר דקות.
איך יתכן?
 
אין יתכן שנודע לי שחברי זכה בלוטו (כגון שראיתי את ההגרלה בשידור חי ואני יודע מה המספרים שמילא), ואני רוצה להודיעו על כך שזכה, אך הרב אומר לי שאני לא אודיע לו עכשיו אלא אחכה מספר דקות.
מדובר ביום חול רגיל.
אם אני אתקשר לחבר ברגע זה הוא יענה לי וישמח וכו', ואעפ"כ אני צריך לחכות מספר דקות.
איך יתכן?
נו מה התשובה?
 
בעיקרון כדי למעט תשובות שקשורות לאבלות כתבתי:
ואכתי, וכי הוא לא ישמח? פוק חזי ממה דאבל טרי מברך "דיין האמת" בחדא מחתא עם "הטוב והמטיב", וכ"ש כאן.
אבל אם לא התכוונת לזה, צריך לחשוב על כיון אחר.
 
ואכתי, וכי הוא לא ישמח? פוק חזי ממה דאבל טרי מברך "דיין האמת" בחדא מחתא עם "הטוב והמטיב", וכ"ש כאן.
אבל אם לא התכוונת לזה, צריך לחשוב על כיון אחר.
אמת. נכון. צודק.
עכ"פ התכוונתי לכתוב שאין לו משהו שמעיב על שמחתו כרגע ומחמת זה אין לומר לו.
 
אולי כשהוא עני המתפרנס מן הצדקה וכעת אין לו מאתיים זוז ורוצים לתת לו מתנה עצומה, ואם יודיעו שזכה לא יוכל לקבל המתנה.
נחמד...
אבל למה שיהיה אסור לבשר לו?
 
נחמד...
אבל למה שיהיה אסור לבשר לו?
רשע ערום
סוטה כ"א ב'

היכי דמי רשע ערום? אמר רבי יוחנן זה המטעים דבריו לדיין קודם שיבא בעל דין חברו ר' אבהו אומר זה הנותן דינר לעני להשלים לו מאתים זוז דתנן מי שיש לו מאתים זוז לא יטול לקט שכחה ופאה ומעשר עני היה לו מאתים חסר דינר אפילו אלף נותנין לו כאחת הרי זה יטול
 
רשע ערום
סוטה כ"א ב'

היכי דמי רשע ערום? אמר רבי יוחנן זה המטעים דבריו לדיין קודם שיבא בעל דין חברו ר' אבהו אומר זה הנותן דינר לעני להשלים לו מאתים זוז דתנן מי שיש לו מאתים זוז לא יטול לקט שכחה ופאה ומעשר עני היה לו מאתים חסר דינר אפילו אלף נותנין לו כאחת הרי זה יטול
נכון, לזה כיוונתי.
רק החילוק הוא שבגמ' מדובר בדינר אחד, וכאן מודיעו שזכה בפרס הגדול בלוטו, שיכול להיות עשרות מיליונין.
 
נכון, לזה כיוונתי.
רק החילוק הוא שבגמ' מדובר בדינר אחד, וכאן מודיעו שזכה בפרס הגדול בלוטו, שיכול להיות עשרות מיליונין.
ולהיפך יש לומר, שבגמ' אמנם רק דינר אחד אבל נותן לו במתנה
משא"כ הכא רק מודיעו, וממילא אסור לו לקבל דבאמת הוא כבר עשיר.
 
רשע ערום
סוטה כ"א ב'

היכי דמי רשע ערום? אמר רבי יוחנן זה המטעים דבריו לדיין קודם שיבא בעל דין חברו ר' אבהו אומר זה הנותן דינר לעני להשלים לו מאתים זוז דתנן מי שיש לו מאתים זוז לא יטול לקט שכחה ופאה ומעשר עני היה לו מאתים חסר דינר אפילו אלף נותנין לו כאחת הרי זה יטול
אבל לכאו' אחרי שכבר זכה, מה מועיל מה שמספר לו לעניין זה? הרי הוא כבר זכה, והוא אינו מוסיף לו כלום אלא רק מגלה לו שזכה.
 
אבל לכאו' אחרי שכבר זכה, מה מועיל מה שמספר לו לעניין זה? הרי הוא כבר זכה, והוא אינו מוסיף לו כלום אלא רק מגלה לו שזכה.
באמת מענין לדון בזה. שהרי גם אם זכה, הוא עדיין לא בעל הכסף אלא רק אחרי שייגש לקבל את הזכיה. אז צ"ע בכה"ג אם מותר לו לקחת בנתיים מן הצדקה
 
אבל לכאו' אחרי שכבר זכה, מה מועיל מה שמספר לו לעניין זה? הרי הוא כבר זכה, והוא אינו מוסיף לו כלום אלא רק מגלה לו שזכה.

ולהיפך יש לומר, שבגמ' אמנם רק דינר אחד אבל נותן לו במתנה
משא"כ הכא רק מודיעו, וממילא אסור לו לקבל דבאמת הוא כבר עשיר.
 
אין יתכן שנודע לי שחברי זכה בלוטו (כגון שראיתי את ההגרלה בשידור חי ואני יודע מה המספרים שמילא), ואני רוצה להודיעו על כך שזכה, אך הרב אומר לי שאני לא אודיע לו עכשיו אלא אחכה מספר דקות.
רמז:
אבל טרי מברך "דיין האמת" בחדא מחתא עם "הטוב והמטיב",
כדי שיוכל לברך הטוב והמטיב על זכייתו בלוטו צריך לכך שותף
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון