• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

חידה: ברכה משתנה

אולי פת הבאה בכיסנין בשיעור סעודה
הכוונה לדבר שעליו בעצמו הברכה משתנה. כלומר אם מישהו יבוא עכשיו ויאכל את אותו מאכל שאני אוכל ובירכתי עליו ברכה מסויימת, הוא יברך ברכה אחרת.
 
מי שמברך על מצה מזונות ונכנס חג הפסח?
תשובה יפה. למרות שאפשר לדחות בנקל שלא יתכן שהברכה תשתנה תוך כדי אכילה מכיון שאסור לאכול מצה בער"פ, אך התשובה תיתכן להיפל, כשמדובר במוצאי פסח והוא בירך המוציא ואז יצא הפסח (והגיע לחם לביתו) שברכת המצב מזונות.
אבלעכ"פ אני מתכוון למשהו שהדין כך כל השנה.
(כלומר, זה לא תלוי בזמן; עכ"פ אם יש תשובות נוספות כגון אלו זה נחמד לשמוע...)
 
שאצל אחד זה עיקר ואצל השני זה טפל?
לא. אפילו אם אני בעצמי ארצה עכשיו לאכול אני אצטרך לברך ברכה אחרת. (רק שאם אני באמצע האכילה וכבר בירכתי את הברכה הראשונה אז יצאתי יד"ח ואני לא מברך שוב).
 
אולי מדובר במי צימוקים שנהפכו ליין (שעברו שלושה ימים לשריית הצימוקים כמבואר במשנ"ב בשם מגן גיבורים)?
צריך להוציא את הצימוקים בשביל שהברכה תשתנה, לא? אני מדבר שאני לא עשיתי שום שינוי במאכל.
אולי קרמבו כשאכל את אחד מהחלקים או כריות בחלב כשאכל את הכריות ונשאר החלב וכל כיוצ''ב מדין עיקר וטפל [רק שאליבא דאמת נכנס למחלוקת האם עיקר פוטר הטפל כשאוכלו בנפרד וסב''ל]
אז איזה מאכל עצמו הברכה משתנה? אתה מדבר על שני מאכלים...
 
איזה דבר הברכה שלו משתנה תוך כדי אכילה?
(כמובן שאינו מברך שוב ברכה ראשונה, אבל נפק"מ לברכה אחרונה)
אפשר לומר שוקולד או פרי שברכתם משתנה בצורת האכילה. בתחילה מוצץ השוקולד ומברך שהכל ללא ברכה אחרונה, אך אם לועס יברך ברכה אחרונה אחרי אכילת כזית (כאן רק הברכה אחרונה השתנתה).

ובדין הפרי אם מוצץ יברך שהכל וללא ברכה אחרונה, ואח"כ כשילעס אולי לא יברך אך כן תהיה לו ברכה אחרונה אחרי אכילת כזית.
 
אפשר לומר שוקולד או פרי שברכתם משתנה בצורת האכילה. בתחילה מוצץ השוקולד ומברך שהכל ללא ברכה אחרונה, אך אם לועס יברך ברכה אחרונה אחרי אכילת כזית (כאן רק הברכה אחרונה השתנתה).
כוונתי לברכה ראשונה.
 
צריך להוציא את הצימוקים בשביל שהברכה תשתנה, לא? אני מדבר שאני לא עשיתי שום שינוי במאכל.
לא לדעת המשנ"ב ועוד אחרונים.. אלא די ב3 ימים.

ואם זו לא התשובה אולי התשובה היא יין שהחמיץ?
 
גם ברכה ראשונה משתנה - מוצץ הפרי מברך שהכל, לועס הפרי מברך העץ ולאחר כזית מברך ברכה אחרונה.
מה שכתבתי "כוונתי לברכה ראשונה" ציטטתי את הרישא לגבי שוקולד.
לעניין מוצץ פרי, אין הברכה משתנה תוך כדי אכילה שהוא ממשיך לעשות אותו דבר והברכה משתנה, אלא שהוא עושה פעולה אחרת. כוונתי שהוא ממשיך לאכול כמו שהתחיל ואעפ"כ כעת היה צריך לברך ברכה אחרת ממה שבירך בהתחלה.
 
אולי לחם מטוגן שיש בו כזית וא"כ הראשון יברך המוציא אבל מכיון שהוא אכל ממנו ונתמעט משיעור כזית עכשיו ברכתו מזונות.
(לא ראיתי זאת מפורש וזו רק השערה שהרי ידוע שאם טגנו לחם פחות מכזית ברכתו מזונות ועל המחיה וכאשר יש בו כזית ברכתו המוציא)
 
אולי לחם מטוגן שיש בו כזית וא"כ הראשון יברך המוציא אבל מכיון שהוא אכל ממנו ונתמעט משיעור כזית עכשיו ברכתו מזונות.
(לא ראיתי זאת מפורש וזו רק השערה שהרי ידוע שאם טגנו לחם פחות מכזית ברכתו מזונות ועל המחיה וכאשר יש בו כזית ברכתו המוציא)
לענ''ד לכאו' אזלינן בתר שעת הטיגון ותשאר ברכתו המוציא
 
חזור
חלק עליון