Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature may not be available in some browsers.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
קריאתו של מרן הרב יצחק יוסף: "רבותיי, כולם תסייעו למורשת מרן, הם מחזיקים בדרכו האמיתית של מרן. הוא לא מקבל סיוע משום גורם, הכל מתרומות של האנשים. אתם לא יודעים כמה זה חשוב המרכז למורשת מרן. הוא מחדיר את ההלכה, את הדרך של מרן!"
תשובה יפה. למרות שאפשר לדחות בנקל שלא יתכן שהברכה תשתנה תוך כדי אכילה מכיון שאסור לאכול מצה בער"פ, אך התשובה תיתכן להיפך, כשמדובר במוצאי פסח והוא בירך המוציא ואז יצא הפסח (והגיע לחם לביתו) שברכת המצב מזונות.
אבלעכ"פ אני מתכוון למשהו שהדין כך כל השנה.
(כלומר, זה לא תלוי בזמן; עכ"פ אם יש תשובות נוספות כגון אלו זה נחמד לשמוע...)
לא. אפילו אם אני בעצמי ארצה עכשיו לאכול אני אצטרך לברך ברכה אחרת. (רק שאם אני באמצע האכילה וכבר בירכתי את הברכה הראשונה אז יצאתי יד"ח ואני לא מברך שוב).
אולי קרמבו כשאכל את אחד מהחלקים או כריות בחלב כשאכל את הכריות ונשאר החלב וכל כיוצ''ב מדין עיקר וטפל [רק שאליבא דאמת נכנס למחלוקת האם עיקר פוטר הטפל כשאוכלו בנפרד וסב''ל]
אולי קרמבו כשאכל את אחד מהחלקים או כריות בחלב כשאכל את הכריות ונשאר החלב וכל כיוצ''ב מדין עיקר וטפל [רק שאליבא דאמת נכנס למחלוקת האם עיקר פוטר הטפל כשאוכלו בנפרד וסב''ל]
אפשר לומר שוקולד או פרי שברכתם משתנה בצורת האכילה. בתחילה מוצץ השוקולד ומברך שהכל ללא ברכה אחרונה, אך אם לועס יברך ברכה אחרונה אחרי אכילת כזית (כאן רק הברכה אחרונה השתנתה).
ובדין הפרי אם מוצץ יברך שהכל וללא ברכה אחרונה, ואח"כ כשילעס אולי לא יברך אך כן תהיה לו ברכה אחרונה אחרי אכילת כזית.
אפשר לומר שוקולד או פרי שברכתם משתנה בצורת האכילה. בתחילה מוצץ השוקולד ומברך שהכל ללא ברכה אחרונה, אך אם לועס יברך ברכה אחרונה אחרי אכילת כזית (כאן רק הברכה אחרונה השתנתה).
מה שכתבתי "כוונתי לברכה ראשונה" ציטטתי את הרישא לגבי שוקולד.
לעניין מוצץ פרי, אין הברכה משתנה תוך כדי אכילה שהוא ממשיך לעשות אותו דבר והברכה משתנה, אלא שהוא עושה פעולה אחרת. כוונתי שהוא ממשיך לאכול כמו שהתחיל ואעפ"כ כעת היה צריך לברך ברכה אחרת ממה שבירך בהתחלה.
אולי לחם מטוגן שיש בו כזית וא"כ הראשון יברך המוציא אבל מכיון שהוא אכל ממנו ונתמעט משיעור כזית עכשיו ברכתו מזונות.
(לא ראיתי זאת מפורש וזו רק השערה שהרי ידוע שאם טגנו לחם פחות מכזית ברכתו מזונות ועל המחיה וכאשר יש בו כזית ברכתו המוציא)
אולי לחם מטוגן שיש בו כזית וא"כ הראשון יברך המוציא אבל מכיון שהוא אכל ממנו ונתמעט משיעור כזית עכשיו ברכתו מזונות.
(לא ראיתי זאת מפורש וזו רק השערה שהרי ידוע שאם טגנו לחם פחות מכזית ברכתו מזונות ועל המחיה וכאשר יש בו כזית ברכתו המוציא)