• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: היכן מחוייב להשאר בסוכה על אף שיורדים גשמים

נאמר במסכת סוכה דף כח ע"ב ירדו גשמים, מותר לפנות משתסרח המקפה. וכתב הרמ"א (תרלט ס"ז) שכל הפטור מן הסוכה ואינו יוצא משם אינו מקבל עליו שכר ואינן אלא הדיוטות. מתי לא נחשב להדיוט, ואף מחויב להשאר בסוכה [אני מכיר ג' אופנים]
 
בלילה הראשון. רמ"א תר"מ.
וע"ע בביאור הלכה סימן תרל"ט ס"ז ד"ה וכל, שכתב שדווקא בירדו גשמים שהוא מצטער' ויש בו צד איסור' דהוי חילול יו"ט דאפילו בחול המועד חייב לכבדו ולכך נקרא הדיוט אבל אם אינו מצטער רשאי להחמיר.
ז"ל שם : "אבל בלילה ראשונה אפילו מצטער חייב לאכול שם כזית.
 
נערך לאחרונה:
בלילה הראשון. רמ"א תר"מ.
וע"ע בביאור הלכה סימן תרל"ט ס"ז ד"ה וכל, שכתב שדווקא בירדו גשמים שהוא מצטער' ויש בו צד איסור' דהוי חילול יו"ט דאפילו בחול המועד חייב לכבדו ולכך נקרא הדיוט אבל אם אינו מצטער רשאי להחמיר.
אמת כדבריכם מקרה א' מתוך ג'
 
א שבנה הסוכה מראש במקום שיש צער ב אם גם כשייצא מהסוכה יצטער ג אם רק הוא מצטער אינו נפטר מסוכה [אלא אם כן הוא אדם מפונק במיוחד]
מחילה מכת"ר, אני דברתי על מקרה מחוייב רק היכא שהסיבה לפטור הוא משום הגשמים ולא שאר מילי
 
אולי במקום שיש דופן עקומה (עד מטר תשעים - ד' אמות) אז יש חיוב להישאר תחת הדופן שאמנם אסור לישון ולאכול אך הסוכה עדיין כשרה.
או שלמעשה אין חיוב סוכה כלל ואין משמעות לשהייה תחת הדופן העקומה רק נחשב לדופן לעניין מניין הדפנות
 
אולי במקום שיש דופן עקומה (עד מטר תשעים - ד' אמות) אז יש חיוב להישאר תחת הדופן שאמנם אסור לישון ולאכול אך הסוכה עדיין כשרה.
או שלמעשה אין חיוב סוכה כלל ואין משמעות לשהייה תחת הדופן העקומה רק נחשב לדופן לעניין מניין הדפנות
מנין ליה למר חידוש מעין זה
 
מנין ליה למר חידוש מעין זה
על עצם הענין שיש ראשונים הסוברים שאפשר לישון גם תחת דופן עקומה, ויש לה דין סוכה, דין זה ידוע, וכך בעבר גם נהגו מבני תימן בחו"ל, והרב רצאבי הביא לזה סימוכין.
 
חזור
חלק עליון