• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה - היכן מצינו שאומרים סב"ל בברכת המזון?

ע"ה ס"ט

Well-known member
איך יתכן שאדם גדול אכל למעלה מכביצה לחם כשר ושבע, וגם שתה משקין, ולא בירך לאחר אכילתו כלום, ואומרים שמחמת סב"ל לא יברך ברכת המזון אפי' שהיא דאו'.
זה מח' בפוסקים אבל כך פסק מרן זיע"א.
 
נערך לאחרונה:
אם גזל חיטים וטחנן כמדומני שיש מחלוקת ראשונים האם מברך ואולי בזה סב''ל.
איני יודע, אך בגזל כיכר ואאכלו יש מחלוקת אי יברך.
במקרה שלי זכור לי שהרא''ש בב''ק אומר שיברך
אע''פ שכעת זה לא מובן לי הרי היה יאוש ושינוי
אבל במקרה שלך ךכאורה בוודאי שלא יברך
תסתדרו ותתארגנו עם דברים ומקורות ברורים...
 
קבלת על עצמך להגיב לכל תגובה
אפשר להשאל ע''ז
הכל בשמחה
קודם תשאל אתה על כך שכנראה קיבלת על עצמך להגיב לכל תגובה שלי...
לגוף הדברים, דבריהם נכתבו אלי, כתשובה לחידתי!!!
 
בשו"ת חזו"ע סי' כט אות טז בהע' כתב שאם לא כיוון בברכת המזון, לא יחזור ויברך, דשמא כמ"ד מצוות א"צ כוונה, וסב"ל. ושם ביאר דבכה"ג אין להתחשב בחזקת חיוב. ע"ש.
כבר כתבתי כמה פעמים, והודגש בשאלה שהוא לא בירך כלל.
 
אונן שאכל לחם, ונקבר מתו, והוא עדיין שבע. (חזו"ע אבלות א, קנא)
ואף שהוא דאורייתא נאמר סב"ל, דיש לחלק בין ספק במציאות לספק בדין, וכמבואר בחזו"ע שהבאתי לעיל.
 
פִּתָרוֹן
אונן שאכל לחם, ונקבר מתו, והוא עדיין שבע. (חזו"ע אבלות א, קנא)
ואף שהוא דאורייתא נאמר סב"ל, דיש לחלק בין ספק במציאות לספק בדין, וכמבואר בחזו"ע שהבאתי לעיל.
תשנה את הניק ל@לפתור ולעשות....
 
במקרה שלי זכור לי שהרא''ש בב''ק אומר שיברך
אע''פ שכעת זה לא מובן לי הרי היה יאוש ושינוי
אבל במקרה שלך לכאורה בוודאי שלא יברך
במקרה שלך לכאו' הדיון לגבי ברכת הפרשת חלה, במקרה שלי יעויין במאירי בב''ק צד, (אם לא שם אז סנהדרין ו)
 
חזור
חלק עליון