• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

חידה: חיוב דרבנן שכשמקיימו הרי הוא מקיים מצוה דאורייתא !

אין חיוב מדרבנן לברך ברכת המזון
מה? הבנת כלל מה יישבתי?

יש חיוב מדרבנן לברך ק׳ ברכות בכל יום
חלק מהברכות בשביל לקיים את החובה הזו, זה ברכה״מ, והיא דאורייתא, והיא בעצמה ג׳ ברכות
לענ״ד זה עונה מצוין על החידה בכותרת: ״

חיוב דרבנן שכשמקיימו הרי הוא מקיים מצוה דאורייתא​

״

אם כוונתך לא כך, באר זאת בהודעה הראשונה היטב הדק.
 
כתבתי שבכל משך הזמן שהוא מקיים החיוב דרבנן הוא גם מקיים באותו כמות מצוה דאורייתא
ולמה קידוש על היין לא עונה על החידה? או ברכת מקדש השבת?
(הרי שניהם תקנה דרבנן, אך בעצם מקיימים בהם מצוה דאורייתא של קידוש השבת בדברים)
 
חוץ משמו"ת שהחיוב מדרבנן ומקיים עשה של לימוד תורה.
יש עוד תשובה, הקורא בתורה בציבור, ובפרט חלק מד' פרשיות, זה חיוב מדרבנן, ומקיים מצות לימוד תורה דאו'.
וכן קריאת ההגדה מדרבנן, ויוצא בה גם לימוד תורה דאו', ואם בנו מקשיב לו יוצא גם והגדת לבנך דאו'.
וכן, מתנות לאביונים בפורים [וזכר למחצית השקל (יל"ד אי חשיב חיוב גמור, וע' יחוה דעת ח"א סי' פו)], שמקיים חיוב דרבנן, ומצות צדקה דאו'.
וכן ג' סעודות שבת שהחיוב הוא מדרשה דר', ומקיים מצות עונג שבת דלמרן בחזו"ע הוי דאו'.
ויש עוד תשובה למ"ד, דאף לדידן שחיוב התפלות מדרבנן ועכ"פ שתים מהן, כתב הגר"ח מבריסק (פ"א מתפלה ה"ד) דמ"מ המתפלל מקיים מצוה מהתורה. וראה עוד עמק הברכה (הל' נשיאת כפים סי' ד) ומשנת ר"א קוטלר (ח"א עמ' צא) וערוה"ש (סי' פט סעי' ד-ו). ואולם עיין יביע אומר ח"ג חאו"ח סימן ח אות ב.
 
חזור
חלק עליון