• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

חידה: כיצד יתכן שדנו את אנשי 'עיר הנדחת' בסקילה, ואף על פי כן 'ממונן אבד'?

dvidcohen

Well-known member
ההלכה היא שעובד ע"ז יחידי נידון בחומרה מחד גיסא - בסקילה, אך מקילין בו מאידך - שממונו פלט.
מאידך - אנשי עיר הנדחת מקילים להם מחד גיסא - שדינם בסייף, אך מחמירים עליהם מאידך - שממונן אבד [ואת כל שללה תשרוף וגו'].
[המקור - משנה מסכת סנהדרין פרק י מ"ד - "זה חומר ביחידים מבמרובים שהיחידים בסקילה לפיכך ממונם פלט והמרובים בסייף לפיכך ממונם אבד":]
השאלה היא -

היאך מצינו שאנשים נידונו בסקילה בעיר הנדחת ובכל זאת ממונם אבד?
 
פִּתָרוֹן
תשובה:
הגמ' בסנהדרין קיב. דנה כיצד דנים את אנשי עיר הנידחת, בבת אחת אי אפשר, וגם אחד אחרי השני אי אפשר - אתה מענה את דינם כשמעכבים מיתתם.
עולא אומר - דנין וסוקלין, דנין וסוקלין [כדין יחיד עע"ז, שדינו בסקילה], וכשמגיעים לרוב - מכאן ואילך דנין וממיתים בסייף, שכשרוב העיר הודחו אז יש לעיר דין עיר הנדחת בסיף.
לעיר הנדחת דין יחודי נוסף - ממונם אבד. השאלה היא מה יהיה דין הממון של המחצה הראשונה שנסקלו?
החזו"א
[סנה' כד-י] כתב שמאבדים גם את ממונם של הראשונים שנסקלו, כיון שנתגלה למפרע שחטאם הוא חטא של אנשי עיר הנדחת!
לסיכום -
הרי לנו אנשי עיר הנדחת שנידונו מחד - בסקילה, ומאידך - ממונם אבד!
תשובה:
הגמ' בסנהדרין קיב. דנה כיצד דנים את אנשי עיר הנידחת, בבת אחת אי אפשר, וגם אחד אחרי השני אי אפשר - אתה מענה את דינם כשמעכבים מיתתם.
עולא אומר - דנין וסוקלין, דנין וסוקלין [כדין יחיד עע"ז, שדינו בסקילה], וכשמגיעים לרוב - מכאן ואילך דנין וממיתים בסייף, שכשרוב העיר הודחו אז יש לעיר דין עיר הנדחת בסיף.
לעיר הנדחת דין יחודי נוסף - ממונם אבד. השאלה היא מה יהיה דין הממון של המחצה הראשונה שנסקלו?
החזו"א
[סנה' כד-י] כתב שמאבדים גם את ממונם של הראשונים שנסקלו, כיון שנתגלה למפרע שחטאם הוא חטא של אנשי עיר הנדחת!
לסיכום -
הרי לנו אנשי עיר הנדחת שנידונו מחד - בסקילה, ומאידך - ממונם אבד!
 
פִּתָרוֹן
חזור
חלק עליון