• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידה: מתי תקנו לומר 'אֵין כֵּאלֹקֵינוּ'?

מתגעגע

Well-known member
מתי תקנו לומר: אֵין כֵּאלֹקֵינוּ, מִי כֵאלֹקֵינוּ, נוֹדֶה לֵאלֹקֵינוּ, בָּרוּךְ אֱלֹקֵינוּ, אַתָּה הוּא אֱלֹקֵינוּ? ומדוע?
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
היוונים גזרו לא לענות אמן, לכן תיקנו אין כאלקינו, מי כאלקינו, נודה לאלקינו, ר"ת אמן. (אלקטה באמרים בשם סידור תימני קדמון, והר"ת כבר בשבלי הלקט סי' א). והוסיפו שגם ברוך... אתה... זה כנגד הברכות שאסרו לברך.
מתי תקנו לומר: אֵין כֵּאלֹקֵינוּ, מִי כֵאלֹקֵינוּ, נוֹדֶה לֵאלֹקֵינוּ, בָּרוּךְ אֱלֹקֵינוּ, אַתָּה הוּא אֱלֹקֵינוּ? ומדוע?
כך כתב הגחיד"א ז"ל בספרו מורה באצבע: "אין כאלהינו וכו’ ושמעתי כפי הפשט: אין כאלהינו כנגד בבל דנבוכדנצר גזר שישתחוו לצלם.
אין כאדונינו נגד מדי דאחשורוש מכרנו להמן עבדים.
אין כמלכנו כנגד יון דאלכסנדרוס מלך בכל העולם.
אין כמושיענו נגד עשו ודוק כי קצרתי."
 
כך כתב הגחיד"א ז"ל בספרו מורה באצבע: "אין כאלקינו וכו’, ושמעתי כפי הפשט: אין כאלקינו כנגד בבל, דנבוכדנצר גזר שישתחוו לצלם. אין כאדונינו נגד מדי, דאחשורוש מכרנו להמן עבדים. אין כמלכנו כנגד יון, דאלכסנדרוס מלך בכל העולם. אין כמושיענו נגד עשו, ודוק כי קצרתי."​
זה לא פותר את החידה:
מתי תקנו לומר: אֵין כֵּאלֹקֵינוּ, מִי כֵאלֹקֵינוּ, נוֹדֶה לֵאלֹקֵינוּ, בָּרוּךְ אֱלֹקֵינוּ, אַתָּה הוּא אֱלֹקֵינוּ? ומדוע?
בימי היונים
מתחיל טוב
 
היוונים גזרו לא לענות אמן, לכן תיקנו אין כאלקינו, מי כאלקינו, נודה לאלקינו, ר"ת אמן. (אלקטה באמרים בשם סידור תימני קדמון, והר"ת כבר בשבלי הלקט סי' א). והוסיפו שגם ברוך... אתה... זה כנגד הברכות שאסרו לברך.
 
פִּתָרוֹן
היוונים גזרו לא לענות אמן, לכן תיקנו אין כאלקינו, מי כאלקינו, נודה לאלקינו, ר"ת אמן. (אלקטה באמרים בשם סידור תימני קדמון).
נפלא!!!
פעם אחת גזרה מלכות יוון הרשעה שלא יענו ישראל אמן ולא ברוך אתה, לפיכך תיקנו לומר ברמז אין כאלקינו וכו' מי כאלקינו וכו' נודה לאלקינו וכו', ברוך אלקינו וכו' אתה הוא אלקינו וכו', ראשי תיבות אמן ברוך אתה, כדי שלא יבינו, ואף על פי כן כשנתבטלה הגזירה תקנה לא זזה ממקומה. (מאי חנוכה לר' יצחק רצבי בשם פעמון זהב כת"י למה"ר יצחק ונה, וכן מביא ר' יחיא צאלח משמו בפסקי מהרי"ץ הל' סדר היום סי' יד, ובתכלאל-עץ חיים עמוד עו)​
והוסיפו שגם ברוך... אתה... זה כנגד הברכות שאסרו לברך.
מי הוסיף?
 
פעם אחת גזרה מלכות יוון הרשעה שלא יענו ישראל אמן ולא ברוך אתה, לפיכך תיקנו לומר ברמז אין כאלקינו וכו' מי כאלקינו וכו' נודה לאלקינו וכו', ברוך אלקינו וכו' אתה הוא אלקינו וכו', ראשי תיבות אמן ברוך אתה, כדי שלא יבינו, ואף על פי כן כשנתבטלה הגזירה תקנה לא זזה ממקומה. (מאי חנוכה לר' יצחק רצבי בשם פעמון זהב כת"י למה"ר יצחק ונה, וכן מביא ר' יחיא צאלח משמו בפסקי מהרי"ץ הל' סדר היום סי' יד, ובתכלאל-עץ חיים עמוד עו)​
ובגלל זה יש דעה שאומרת שאין כאלהינו וכו' זה נקרא כברכות (וע"ז פסק הראש"ל שליט"א שנשים יכולת להיפטר בכך בדיעבד)
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון