• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.
  • לקראת מועד הבחינות לרבנות (אב תשפ"ה) "פורום מורשת מרן" שמח לבשר על פתיחת פורום מיוחד: "תשובות למבחני הרבנות", בו תוכלו להעלות תשובות שכתבתם על מבחנים קודמים. >> לקריאת התקנון לחצו כאן. >> לכניסה לפורום המיוחד לחצו כאן.

טבילה בליל שבועות

א.א

Well-known member
ידוע שהאר"י אמר שיש ענין גדול בטבילה קודם עלות השחר
ונוהגים העולם לטבול חצי שעה קודם
ושמעתי שיעור מנכדו של מרן שאמר שאפשר גם 72 דקות קודם עלות השחר
רצוני לדעת אם יש לזה מקור
1747289547866.png
 
ושמעתי שיעור מנכדו של מרן שאמר שאפשר גם 72 דקות קודם עלות השחר
לא ידוע לי שיש ענין ב''חצי שעה'' דוקא
הענין לטבול סמוך לעה''ש, 72 דק' זה לא סמוך
כנראה התבלבל בין זמן עה''ש שהוא 72 לפני הזריחה לבין משהו אחר ... עירוב פרשיות כתוב כאן ...
מה שנהוג הוא לטבול בזמן שבין עה''ש א' (90 דק' לפני הזריחה) לעה''ש ב' (72 דק') כדי שלא להיכנס לספק בענין ברכות התורה
 
בדיוק אתמול אחד האברכים דיבר איתי על המעלה הגדולה מאוד בטבילה וציטט לי מאחד הספרים שאם אדם לא טבל הוא הפסיד את כל המעלה הגדולה של כל הלילה ישב ללמוד וכו' וכו' האומנם ....???
לענ''ד גוזמא נקט
אבל נכון שיש תיקון עצום בטבילה זו כמבואר בדברי האר''י
 
בדיוק אתמול אחד האברכים דיבר איתי על המעלה הגדולה מאוד בטבילה וציטט לי מאחד הספרים שאם אדם לא טבל הוא הפסיד את כל המעלה הגדולה של כל הלילה ישב ללמוד וכו' וכו' האומנם ....???
ממליץ לעיין מרכבות ארגמן ח"ו ס"י שהאריך בנידון ע"פ הקבלה להגיע לשלימות התיקון
 
לא ידוע לי שיש ענין ב''חצי שעה'' דוקא
הענין לטבול סמוך לעה''ש, 72 דק' זה לא סמוך
כנראה התבלבל בין זמן עה''ש שהוא 72 לפני הזריחה לבין משהו אחר ... עירוב פרשיות כתוב כאן ...
מה שנהוג הוא לטבול בזמן שבין עה''ש א' (90 דק' לפני הזריחה) לעה''ש ב' (72 דק') כדי שלא להיכנס לספק בענין ברכות התורה
לא הבנתי מה ענין ברכות התורה לכאן.
 
לא הבנתי מה ענין ברכות התורה לכאן.
בזמן שלא לומדים, כי יש ספק שמא הוא יום וחייב בברכות התורה, ושמא הוא לילה והוי ברכה לבטלה, הולכים לטבול כדי לא לבטל רגע אחד בלילה הקדוש
ככה נהוג ברוב המקומות
 
ידוע שהאר"י אמר שיש ענין גדול בטבילה קודם עלות השחר
ונוהגים העולם לטבול חצי שעה קודם
ושמעתי שיעור מנכדו של מרן שאמר שאפשר גם 72 דקות קודם עלות השחר
רצוני לדעת אם יש לזה מקור
כך מובא בירושלמי שהאילת השחר הוא ד' מילין קודם עלות השחר, אמנם יש לעיין אם אפשר לדחוק באר"י דקאי ע"ז מרובה כ"כ.
 
נערך לאחרונה:
ג"כ נקט חצי שעה
כבר כתבו הרבה מקובלים הרמ"ע מפאנו ועוד שהוא כרבע שעה או חצי שעה קודם עלות השחר, אמנם הרב שריה דבלצקי ועוד כמה מקובלים כתבו שיש להקל עד שעה ויש שהרבו לומר שאפשר לחשב ד' מילין לפי בעל התניא דהיינו 100 דקות, וכל זה במקום שיש חשש של עומס ויצא שכרו בהפסדו וד"ל
 
מרן הרי"ח טוב זלה"ה בבקשתו שנדפס בלשון חכמים כתב שטובלים בזמן הנקרא "איילת השחר"
ובירושלמי ריש ברכות מבואר שזמן זה הוא מהלך ד' מילין קודם עמוד השחר
מה שזכור לי דס"ל שאילת השחר הוא חצי שעה קודם עלות השחר
 
מה שזכור לי דס"ל שאילת השחר הוא חצי שעה קודם עלות השחר
תלמוד ירושלמי (ונציה) מסכת יומא פרק ג דף מ טור ב /ה"ב

מר רבי חנינה מאילת השחר עד שיאיר המזרח אדם מהלך ארבעת מיל ומשיאיר המזרח עד שתנץ החמה אדם מהלך ארבעת מיל ומניין שמאילת השחר עד שיאיר המזרח אדם מהלך ארבעת מילין שנאמר וכמו השחר עלה ויאיצו המלאכים בלוט לאמר מן סדום לזוער ארבעה מילין יתיר הוון אמר רבי זעורא המלאך היה מקדד לפניהן את הדרך ומניין משיאיר המזרח עד הנץ החמה אדם מהלך ארבעת מיל כמו וכמו מילה דמיא לחבירתה אמר רבי יוסי בי ר' בון הדא אילתא דשחרא מאן דאמר כוכבתא
 
תלמוד ירושלמי (ונציה) מסכת יומא פרק ג דף מ טור ב /ה"ב

מר רבי חנינה מאילת השחר עד שיאיר המזרח אדם מהלך ארבעת מיל ומשיאיר המזרח עד שתנץ החמה אדם מהלך ארבעת מיל ומניין שמאילת השחר עד שיאיר המזרח אדם מהלך ארבעת מילין שנאמר וכמו השחר עלה ויאיצו המלאכים בלוט לאמר מן סדום לזוער ארבעה מילין יתיר הוון אמר רבי זעורא המלאך היה מקדד לפניהן את הדרך ומניין משיאיר המזרח עד הנץ החמה אדם מהלך ארבעת מיל כמו וכמו מילה דמיא לחבירתה אמר רבי יוסי בי ר' בון הדא אילתא דשחרא מאן דאמר כוכבתא
כ"ז נכון, אבל אינו עניין למה שאנו מדברים.
אנו מדברים ע"ז מועט קודם עלות השחר שנקרא סוד האילת השחר ולפי הנראה מכמה מקומות הוא כחצי שעה קודם עלות השחר.
כמו שכתב ברב פעלים ח"ג
 
כ"ז נכון, אבל אינו עניין למה שאנו מדברים.
אנו מדברים ע"ז מועט קודם עלות השחר שנקרא סוד האילת השחר ולפי הנראה מכמה מקומות הוא כחצי שעה קודם עלות השחר.
כמו שכתב ברב פעלים ח"ג
רב פעלים ח"ג או"ח סי' ב':
עוד יש לי טענה אחרת בדבר זה, והוא דמצינו להרב תורת חכם דף נ"ז ע"ב שכתב וז"ל, ומ"ש בדרושי התפילין שיורדים באור הבוקר זה נקרא אור בקר אבל הוא מעט קודם עלות השחר בעת שמשחירין פני הרקיע בצד מזרח אשר אז נקרא אילת השחר כמ"ש הרב ז"ל בדרוש חג השבועות וכו' ע"ש, וא"כ יש לנו להסתפק דגם כאן שכתב רבינו ז"ל באור הבוקר גמרה היא לעלות באצילות אולי הוא מעט קודם עלות השחר, וזה המעט לא ידענו שיעורו כמה, ולכן יש לנו לומר דתוך חצי שעה שב ואל תעשה עדיף.
 
בשביל לקבל את הכתר דז"א הוא צריך טבילה.
לא דק:

ע"פ דברי הרב בשעה"כ עמוד פט. וכן בזוה"ק בביאור ענייני שבועות,
מבואר בהדיא כי הטבילה היא לצורך הנוק' ולא לצורך ז"א.

אמנם ע"פ סידור הרש"ש (הרב קווינקא)
בטבילה מתקנים את הכתרים הפרטיים (די"ס דעובי ד)פרצופי בינה חכמה מו"ס וגולגלתא דזו"ן.
(זו"ן זה כולל כמוכח למעיין; ז"א - ו"ק דמ"ה. ו 8 בחינות נוק': 1. ו"ק דב"ן. 2. עטרת היסוד דו"ק דמ"ה. 3. עטרת היסוד דו"ק דב"ן. 4. מלכות דמ"ה. 5. מלכות דב"ן - מלך השביעי. 6. עטרת היסוד דמלכות דמ"ה. 7. עטרת היסוד דמלכות דב"ן. 8. נקודה חמישית מה' נקודות).
פרצופי מו"ס וגולגלתא. והכתרים דעובי דכלל הפרצופים נתקנים ע"י כוונות תיקון ליל שבועות.

לא ידוע לי שיש ענין ב''חצי שעה'' דוקא
הענין לטבול סמוך לעה''ש, 72 דק' זה לא סמוך
קי"ל שכל "סמוך" הוא חצי שעה.
כך מובא בירושלמי שהאילת השחר הוא ד' מילין קודם עלות השחר, אמנם יש לעיין אם אפשר לדחוק באר"י דקאי ע"ז מרובה כ"כ.
כבר כתבו הרבה מקובלים הרמ"ע מפאנו ועוד שהוא כרבע שעה או חצי שעה קודם עלות השחר, אמנם הרב שריה דבלצקי ועוד כמה מקובלים כתבו שיש להקל עד שעה ויש שהרבו לומר שאפשר לחשב ד' מילין לפי בעל התניא דהיינו 100 דקות, וכל זה במקום שיש חשש של עומס ויצא שכרו בהפסדו וד"ל
לא הבנתי.
מעיון הפשוט בדברי האר"י הקדוש והרש"ש,
לא נראה כלל שיש עניין ללכת דווקא זמן מסוים לפני עלות השחר.
אלא כאשר גומרים את תיקון הלילה
(הכולל מלבד הכוונות והתיקון, אף לימוד סודות התורה וספר הזוהר כמבואר בשעה"כ). ובדר"כ גומרים את תיקון הלילה באשמורת הבוקר ממש. אך אם גומרים קודם אפשר ללכת קודם. (לדוג' יש לי ידיד מקובל שמתפלל בכותל, ויוצא קרוב לשעה קודם עלות, וחשב לטבול בדרך, והוראתי לו ע"פ הסברא הנ"ל דיטבול כשיוצא מביתו. ופשוט).


בזמן שלא לומדים, כי יש ספק שמא הוא יום וחייב בברכות התורה, ושמא הוא לילה והוי ברכה לבטלה, הולכים לטבול כדי לא לבטל רגע אחד בלילה הקדוש
ככה נהוג ברוב המקומות
ע"פ מורנו הרש"ש זיע"א אומרים כל יום ברכות התורה בחצות.
לא חושב שאף למי שלא נוהג כמהו, דעתו נחשבת ברכה לבטלה רח"ל....
 
חזור
חלק עליון