• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

יישוב סתירה בין המדרשים בעניין בתיה בת פרעה וציפורה אשת משה

NKC

Well-known member
יש מדרש שבתיה וציפורה הן יהודיות וזה שהן נקראות על שם יתרו ופרעה זה בגלל שהן גדלו בביתם.
וא"כ איך ניישב המדרשים עם הגמ' שבתיה ירדה לרחוץ מגילולי אביה, וששלמה המלך גייר אותה.
וכן לגבי משה שגייר את ציפורה?
אשמח מאוד לקבל תשובה מיישבת את הדעת
 
1691301692611.png1691301717093.png

ראשית, זה המקור לדברי המדרש שהזכרתם.
שנית, לא ברור לי האם הכוונה שהם היו אחיות של משה, כי מהו הלשון ונולדו 'עם' משה.
שלישית, נראה כביכול שאם הוטמאה בגילולי ע"ז יש לה קצת זיקה לגויה.
רביעית, מובא שם ב' דעות מה הכוונה ותרד לרחוץ וגו', וא"כ י"ל דאין ה"נ ולפי הדעה שירדה לרחוץ כי נצטרעה, א"כ ס"ל דהוי יהודיה כמש"כ.
 
וכי לא מצאת מדרשים חלוקים?!
בפרט שאין זה מדרש קדמון, אלא בן כ400 שנה, שהלא מחברו הוא רבינו אליהו הכהן בעל שבט מוסר, ומקור דרוש זה הוא בזוהר הנעלם... כפי שהביאו לעיל ממדרש תלפיות הנ"ל.
ובר מן דין, יעויין בדברי הרמב"ן ז"ל במאמר ויכוח, איך התייחס לדברי אגדה ומדרשים.
 
יש מדרש שבתיה וציפורה הן יהודיות וזה שהן נקראות על שם יתרו ופרעה זה בגלל שהן גדלו בביתם.
וא"כ איך ניישב המדרשים עם הגמ' שבתיה ירדה לרחוץ מגילולי אביה, וששלמה המלך גייר אותה.
וכן לגבי משה שגייר את ציפורה?
אשמח מאוד לקבל תשובה מיישבת את הדעת
המדרש תלפיות בעצמו מיישב זאת (בענף הבל) ומבאר שאין הכוונה כפשוטו, אלא על דרך הגלגול.
וזה לשונו: שפתי כהן פרשת נח, כוללות דבריו, שקין לקח שתי תאומות שנולדו עם הבל וכו', והתאומה שנטמאה באה בבתיה בת פרעה, והתאומה הפשוטה שלא נטמאה באה בצפורה בת יתרו, ופרעה היה קין וכו', ואע"פ שרחצה מגלולי אביה, עם כל זה לא יוכל בעלה הראשון אשר שלחה לשוב לקחתה אחרי אשר הוטמאה, ולא נשאת לשום אדם ונכנסה בחיים לגן עדן, ולקח תאומתו השנית שהיא צפורה וכו'. אמר המלקט, יובן בזה מאמר שהבאתי בענפים דלעיל משם ילקוט דוד, דצפורה ובתיה היו אחיות משה שנולדו עמו מאם אחת, על כרחך הכוונה, כיון שמשה הוא הבל ובתיה וצפורה הם ב' תאומות שנולדו עמו, ומה גם שיוכבד היינו חוה כמו שכתב בעל חסד לאברהם, נמצא שבתיה וצפורה נולדו עם משה שהוא הבל. עכ"ל.

וזה לכאורה כוונתו של המדרש תלפיות הנ"ל בענף בתיה וצפורה, שכתב: וע' בשפתי כהן. ולכאורה זה גם כוונת הילקוט דוד הנ"ל שמוסיף על דברי הזוהר: ואפשר על בתיה אמר הכתוב ותתצב אחותו מרחוק. עכ"ל. לכאורה כוונתו דהיינו אחותו מגלגול רחוק.

לסיכום משולב פה סיפור עכשווי בצירוף גלגול רחוק, כשהבל נולד נולדו עמו ב' אחיות תאומות והוא נשא אותם, ואילו עם קין נולדה רק תאומה אחת, קין קינא באחיו שיש לו תאומה יתירה וגנב את שתיהם מהבל, וטימא רק את אחת מהם, לאחר שנים רבות ירדו שוב כולם לעולם בגלגול, משה - הבל, נולד בבית של יוכבד - חוה, בתיה וצפורה היו אסופיות מהשוק (ואולי גם בגלגול העכשווי הן היו אחיות תאומות כמו בגלגול הקודם), פרעה - קין גידל את בתיה כמו שבגלגול הקודם הוא גנב אותה, ויתרו את צפורה, ובגלל רום מעלתו של משה רבינו לא יכל לשאת את בתיה מחמת שתי סיבות, א - כי נטמאה בגילולי עבודה זרה בבית אביה המאמץ, ב - שנטמאה ע"י קין בגלגולה הקודם.​
 
בפרט שאין זה מדרש קדמון, אלא בן כ400 שנה, שהלא מחברו הוא רבינו אליהו הכהן בעל שבט מוסר, ומקור דרוש זה הוא בזוהר הנעלם... כפי שהביאו לעיל ממדרש תלפיות הנ"ל.
אצ"ל:
שכל דברי בעל השבט מוסר והמדרש תלפיות מקובלים עלינו ונאמנים כמדרש - שכל דבריו מדוייקים להפליא ומקורותיו נדירים ונאמנים
 
אצ"ל:
שכל דברי בעל השבט מוסר והמדרש תלפיות מקובלים עלינו ונאמנים כמדרש - שכל דבריו מדוייקים להפליא ומקורותיו נדירים ונאמנים
ודאי שיש חילוק במשקל וביחס בין מדרשי הלכה של רבותינו התנאים ומדרשי אגדה של רבותינו האמוראים לבין מדרשים צעירים בני מאות שנים...
ועיין ברמב"ן שהזכרתי לעיל.
 
ודאי שיש חילוק במשקל וביחס בין מדרשי הלכה של רבותינו התנאים ומדרשי אגדה של רבותינו האמוראים לבין מדרשים צעירים בני מאות שנים...
ועיין ברמב"ן שהזכרתי לעיל.
ודאי
אך מדרש תלפיות הוא לא מקור הוא פשוט מביא לך מדרשים של תנאים ואמוראים שהיו לפניו ולא נמצאים לפנינו
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון