נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
מי אמר?! מי אמר שחובה לשתות בפורים כמו שבפסח? וגם בדברי הרמב"ם כבר חזינו ראינו כי יש מחלוקת לאורך ולרוחב, בשיטת הראשונים האם העניין לא להתענות בפורים, או שיש מצוה להשתכר. ועל פי הדעות ההן, שצריך שלא יתענה, הרי שיכול לוותר על זה. והרי בפסח זה יותר חמור, ומקיים מצוה יותר גדולה.מצוה הבאה לידך אל תחמיצנה.
עד פסח ה' יעזור. איך הוא יכול לדעת שלא יהיה לו יין עד פסח? וכי הוא נביא?!
והשיב על כך הגר"י זילברשטיין:ראיתי מובא שנסתפק הגר"י זילברשטיין שליט"א במי שנמצא במקום בודד, ויש לו בקבוק אחד של יין, והוא יודע שאם ישתה את היין עכשיו, לא יהיה לו יין לארבע כוסות, מתי ישתה את היין בפסח או בפורים, והרי גם בפורים עיקר המצוה הוא לאבסומי ביין.
לא משנה רמת החיוב גם ט' באב חמור מיז' בתמוז ויוה"כ מצום גדליה...מי אמר?! מי אמר שחובה לשתות בפורים כמו שבפסח? וגם בדברי הרמב"ם כבר חזינו ראינו כי יש מחלוקת לאורך ולרוחב, בשיטת הראשונים האם העניין לא להתענות בפורים, או שיש מצוה להשתכר. ועל פי הדעות ההן, שצריך שלא יתענה, הרי שיכול לוותר על זה. והרי בפסח זה יותר חמור, ומקיים מצוה יותר גדולה.
זה כמו הדעה שלא צמים בצום גדליה כדי שיהיה כח לצום ביוה"כ.לא משנה רמת החיוב גם ט' באב חמור מיז' בתמוז ויוה"כ מצום גדליה...
ראיתי מובא שנסתפק הגר"י זילברשטיין שליט"א במי שנמצא במקום בודד, ויש לו בקבוק אחד של יין, והוא יודע שאם ישתה את היין עכשיו, לא יהיה לו יין לארבע כוסות, מתי ישתה את היין בפסח או בפורים, והרי גם בפורים עיקר המצוה הוא לאבסומי ביין.
והשיב על כך הגר"י זילברשטיין:
מצוה לשתות יין בפורים, כדאמרינן במגילה דף ז: "אמר רבא מיחייב איניש לבסומי בפוריא, עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי". ופירש"י לבסומי – להשתכר ביין. הרי שעיקר המצוה הוא להתבסם ביין. ולכאורה בענייננו היא ההלכה השנויה במחלוקת הרדב"ז והחכם צבי, דהנה כתב הרדב"ז (הו"ד במשנ"ב סימן צ ס"ק כח) שמי שהיה תפוס בבית האסורים, והשר נתן לו רשות לבחור איזה יום שירצה כדי להתפלל עם הציבור, יתפלל אותו יום תיכף, ולא יחמיץ המצוה להמתין על יום הכיפורים או פורים. ובשו"ת חכם צבי (סימן קו) חולק, ומסקנתו שיש לחלק בין מצוה אחת שאפשר לעשותה היום שלא מן המובחר, ולמחר יעשנה מן המובחר, טוב להמתין למחר, ואין בזה משום מעבירין על המצוות, כגון ברכת הלבנה שפסק השו"ע (סימן תכו ס"ב) שיש לנו להמתין עד מוצאי שבת דהתם המצוה ההיא נעשית באופן יותר משובח, לכן יש להמתין כדי לקיימה על צד היותר טוב, אבל במצוות שונות אין מעבירין קלה מפני החמורה.
אלא שיתכן שאף החכם צבי יודה שישתה בפורים מב' טעמים: א. משום דמצוות שתיית יין של פורים, ומצוות ד' כוסות של פסח הן שתי מצוות שונות, ובזה אין מעבירין הקלה מפני החמורה. ב. משתה ושמחה בפורים הוא מדברי קבלה, שהם כדברי תורה, משא"כ ד' כוסות בפסח שהם מדרבנן.
ומ"מ נראה שיש להשאיר את היין לד' כוסות, מפני שכתב בשו"ת מהרי"ל (סימן נו הו"ד בביאור הלכה סימן תרצה ד"ה חייב) שהא דאמר רבא חייב אדם לבסומי, מצוה בעלמא היא ולא לעכב. ומאידך לענין ד' כוסות כתב השו"ע (סימן תעב סי"ג) שאפילו עני המתפרנס מן הצדקה ימכור מלבושו או ילווה, או ישכיר עצמו בשביל יין לד' כוסות. ועוד כתב השערי תשובה (סימן תרצה סק"ב) "שר' יהודה בר עילאי לא שתי אלא מפסחא לפסחא, וחוגרני צדעי כו'", משמע דבפורים לא שתה, כיון ששתייתו היתה מזיקה לבריאות גופו. הרי שהשתיה בפסח חשובה יותר מהשתיה בפורים. (דרשו).
ראה בחשוקי חמד, מגילה.
דברי פי חכם חןמצוה הבאה לידך אל תחמיצנה.
עד פסח ה' יעזור. איך הוא יכול לדעת שלא יהיה לו יין עד פסח? וכי הוא נביא?!
תרתי משמע...דברי פי חכם חן
אתה מוציא העלון?
בדימוס. (זה נכתב במפורש כאן).אתה מוציא העלון?
יפה, מחכים לעלונים הבאיםבדימוס. (זה נכתב במפורש כאן).