• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

יתכן שבשר "כשר" מותר באכילה לספרדים לכתחילה?

אברך אחד אמר לי שבבשר שכתוב עליו "כשר" (ולא כתוב "לא חלק") יש ספק ספיקא ומותר באכילה מעיקר הדין.

שאלתי על כך בקו ההלכה הספרדי והסבירו לי כך:

יש שתי סוגי שחיטות שהרבנות עושה:

אחת, שמפרידים בין הבשר החלק לבשר הלא חלק. על הראשון כותבים "חלק" ועל השני כותבים "לא חלק".

השניה, שמערבבים בין הבשר החלק לבשר הלא חלק, וכותבים על זה "כשר", בלבד. ועל זה עושים ספק ספיקא, ספק א' שמא כדעת הרמא, וספק שני שמא זה בשר חלק. (הוספה שלי: אולי זה בדיוק כמו הספק ספיקא שעושים כשמתארחים ולא שואלים האם הבשר חלק כי סומכים על הספק ספיקא הזה).

על פי זה נראה שהבשר ה"כשר" מותר באכילה מעיקר הדין לנו הספרדים שפוסקים כדעת הרב עובדיה זצ"ל.
 
נראה שהבשר ה"כשר" מותר באכילה מעיקר הדין
הגזמת
זה יותר אין מוחים ביד המקיל או המיקל בשעה"ד יש לו ע"מ לסמוך
וצריך לדעת שהלכות מאכלות אסורות אינם כשאר איסורים אלא החמירו בהם יותר. מחמת שנאמר ונטמתם בם.
ולסבר הדבר הרי זה מעט דומה למי שיכנס לרכב ויסע בעינים עצומות ויגיד שיש ספק ספיקא, א' מי אמר שאני אתקע בקיר בנסיעה וב' גם אם יש קיר מי אמר שהקיר יהרוג אותי (וכמובן שמרן התיר ספק ספיקא ואין משיבים אחר הארי, אך המשל הוא להבין חומרת מאכלות אסורות שנאמר עליהם ונטמתם בם)
 
השניה, שמערבבים בין הבשר החלק לבשר הלא חלק, וכותבים על זה "כשר", בלבד. ועל זה עושים ספק ספיקא, ספק א' שמא כדעת הרמא, וספק שני שמא זה בשר חלק. (הוספה שלי: אולי זה בדיוק כמו הספק ספיקא שעושים כשמתארחים ולא שואלים האם הבשר חלק כי סומכים על הספק ספיקא הזה).
קצת קשה לי להאמין שיש סוג של שחיטה כזה, פעם שלא הייתה מודעות לחלק ניחא אבל השתא יש בכך הפסד רב
 
צריך מישהו שמכיר את המציאות בתוך הרבנות בעניין השחיטות הנ"ל, שיכתוב כאן.

הגזמת
זה יותר אין מוחים ביד המקיל או המיקל בשעה"ד יש לו ע"מ לסמוך
וצריך לדעת שהלכות מאכלות אסורות אינם כשאר איסורים אלא החמירו בהם יותר. מחמת שנאמר ונטמתם בם.
ולסבר הדבר הרי זה מעט דומה למי שיכנס לרכב ויסע בעינים עצומות ויגיד שיש ספק ספיקא, א' מי אמר שאני אתקע בקיר בנסיעה וב' גם אם יש קיר מי אמר שהקיר יהרוג אותי (וכמובן שמרן התיר ספק ספיקא ואין משיבים אחר הארי, אך המשל הוא להבין חומרת מאכלות אסורות שנאמר עליהם ונטמתם בם)
לדעתי מה שכתבת 'בשעת הדחק' - זה אינו. מפני שאם זה מותר ע"פ כללי ההלכה - זה מותר. ורק אם זה דעות מיעוט אז סומכים עליהן רק בשעת הדחק, אך כאן זה מותר משום ספק ספיקא.

המיקל יש לו ע"מ לסמוך - זה אני מסתפק אם לקבל את דבריך. כי מצד אחד, ועכשיו זה התחדש לי בזכותך, המציאות שאתה מתארח אצל מישהו היא מוסיפה לך צירוף להתיר את האכילה לכתחילה אפילו עוד יותר. אך כאן כשבוחר איזה בשר לקנות בחנות, רוב הפעמים אין לו דחק לקנות דוקא 'כשר', ובמצב כזה אולי באמת הניסוח 'המיקל יש לו ע"מ לסמוך' יהיה מדויק יותר.
אך עדיין זה לא ברור לי לגמרי, מפני שסוף סוף זה מותר. ואולי, וכך נראה יותר לענ"ד, שהניסוח המדויק יותר יהיה 'אפשר להקל באכילה, וטוב להחמיר לקנות רק כשכתוב חלק'
 
מכיון 'מאכלות אסורות חמורות יותר לכן גם מותר מעיקר הדין זה מיקל מידי וגם בהמה שנשחטה בלא בדיקה אפשר להתיר על פי רוב ולא נאמר על זה מותר מעיקר הדין
 
אף שאתה בשורת הדין צודק
אין ראוי להקל בשופי בס"ס זה מכמה טעמים (בכל ס"ס בע"נ יחמיר, ושמא יטעה במציאות, והעיקר גם מצד הנהגה בבית של בני תורה ועקרונות ברורים בפרט בעיני הילדים שיצאו מבולבלים... ועוד ועוד)
צא ולמד ממה שמרן הגרע"י התיר רק באורח, ולפי דבריך היה מתיר בשופי לכל הציבור מהס"ס הנ"ל...
 
בהודעה אחרת כאן באתר, כתב הרב שמעון ללוש, שבשר של העדה החרדית כשר גם לספרדים, רק לא מהדרין.
אך אני זוכר את הרב עובדיה צועק על זה ביזדים ומורה למי שקנה בחנות מסויימת, להכשיר את הכלים.
 
הס"ס
אברך אחד אמר לי שבבשר שכתוב עליו "כשר" (ולא כתוב "לא חלק") יש ספק ספיקא ומותר באכילה מעיקר הדין.

שאלתי על כך בקו ההלכה הספרדי והסבירו לי כך:

יש שתי סוגי שחיטות שהרבנות עושה:

אחת, שמפרידים בין הבשר החלק לבשר הלא חלק. על הראשון כותבים "חלק" ועל השני כותבים "לא חלק".

השניה, שמערבבים בין הבשר החלק לבשר הלא חלק, וכותבים על זה "כשר", בלבד. ועל זה עושים ספק ספיקא, ספק א' שמא כדעת הרמא, וספק שני שמא זה בשר חלק. (הוספה שלי: אולי זה בדיוק כמו הספק ספיקא שעושים כשמתארחים ולא שואלים האם הבשר חלק כי סומכים על הספק ספיקא הזה).

על פי זה נראה שהבשר ה"כשר" מותר באכילה מעיקר הדין לנו הספרדים שפוסקים כדעת הרב עובדיה זצ"ל.
לא נראהל לי בכלל מה שאמרו לך מכיוון שיש כאן הפסד כספי אף אחד לא יכניס בשחר חלק עם לא חלק כיוון שהוא יכול למוכרו יותר יקר והלרוויח כסף
 
אברך אחד אמר לי שבבשר שכתוב עליו "כשר" (ולא כתוב "לא חלק") יש ספק ספיקא ומותר באכילה מעיקר הדין.

שאלתי על כך בקו ההלכה הספרדי והסבירו לי כך:

יש שתי סוגי שחיטות שהרבנות עושה:

אחת, שמפרידים בין הבשר החלק לבשר הלא חלק. על הראשון כותבים "חלק" ועל השני כותבים "לא חלק".

השניה, שמערבבים בין הבשר החלק לבשר הלא חלק, וכותבים על זה "כשר", בלבד. ועל זה עושים ספק ספיקא, ספק א' שמא כדעת הרמא, וספק שני שמא זה בשר חלק. (הוספה שלי: אולי זה בדיוק כמו הספק ספיקא שעושים כשמתארחים ולא שואלים האם הבשר חלק כי סומכים על הספק ספיקא הזה).

על פי זה נראה שהבשר ה"כשר" מותר באכילה מעיקר הדין לנו הספרדים שפוסקים כדעת הרב עובדיה זצ"ל.
ראה דעת הראשון לציון בשרשור מס ' 16
בקובץ מס' 2 4 שורות מלמטה בטור הראשון
 
@יוסף דהן

שלום ידידי יוסף דהן, הבאת צילום מירחון "יתד המאיר", מה מספר הירחון? אני רוצה לחפש בהיברובוקס.
לחלופין, אם אתה יודע מי המחבר של התשובה ששלחת, אשמח שתכתוב לי מה שמו, אני רוצה לשוחח עמו על מה שכתב.
 
@יוסף דהן

שלום ידידי יוסף דהן, הבאת צילום מירחון "יתד המאיר", מה מספר הירחון? אני רוצה לחפש בהיברובוקס.
לחלופין, אם אתה יודע מי המחבר של התשובה ששלחת, אשמח שתכתוב לי מה שמו, אני רוצה לשוחח עמו על מה שכתב.
שלום ידידי בחור צעיר
איני יודע אם זה ירחון
כי זה צילום מהספר מגיד הרקיע ח''ב שהוא אותו מכון שמוציא את הירחונים הנ''ל ומה שכתוב למעלה יתד המאיר זה לא נראה לי באמת סוג גיליון
לגבי המחבר בדקתי והתשובה היא הרב שמואל זכאי מח''ס ברכת שמואל
תוכל לחפש ספרו באוצר החכמה
בהצלחה
 
חזור
חלק עליון