• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

כדורי שוקולד בסעודה

והרב יצחק לוי לברך
באמת מצויין אצלי שהרב יצחק לוי לכאו' לא סובר בזה כמו מרן הראש"ל שליט"א, כיון שבשו"ת אבי בעזרי סי' י"ח משמע שמי שאוכל בסעודה דבר שיש בו את ג' התנאים, אע"פ שלכתחילה עדיף להחמיר ולא לאכול בסעודה, מ"מ משמע שם שמי שבכ"ז אוכל כן יברך.
בשונה מהילקו"י ששם משמע שלכתחילה עדיף להחמיר ולא לאכול בסעודה, אבל מי שבכ"ז רוצה לאכול לא יברך.,
מקורות בקשה
מקורות למה בדיוק? הבאתי לעיל את המקור מהילקו"י בסי' קע"ז ס"ג.
 
מקורות למה בדיוק? הבאתי לעיל את המקור מהילקו"י בסי' קע"ז ס"ג.
לפרשנות שלך בילקוי שההוראה לכתחילה לא לברך בסעודה מזונות כלל

ואם הרב יצחק לוי תמיד מבטל דעתו בפני הראשונים לציון כמו שכ' בהקדמה לשיעור השבועי
אות הוא לכך שהבין בילקוי כמוני

וכן ראיה מהרב נקי

ולא מסתבר ששני תלמידיו המובהקים יחלקו על הראשון לציון שליטא

וברוך שכיונתי
 
וגם לא אומרים סבל במקום מנהג
מתוך שער הלכה בסעודה ובאגדה


עוגה ועוגיות לקינוח

שאלה:
האוכל עוגה או עוגיות לקינוח בסיום הסעודה, לפני ברכת המזון, האם יברך עליה "בורא מיני מזונות" או לא?



תשובה: לכתחילה אין ראוי להביא עוגה ועוגיות לקינוח בסיום הסעודה, שמכיון שיש ספק שמא ברכתן "המוציא", נמצא שיכול להיות שנפטרו בברכת "המוציא" שעל הלחם. על כן, הנכון להביאן לאחר ברכת המזון, ואז יברך ללא חשש. ובכל זאת, אם אוכלן לפני ברכת המזון, לא יברך עליהן, כי "ספק ברכות להקל".



לעיל (עמוד 78) בארנו את המושג "פת הבאה בכיסנין" שמברכים עליה מזונות, והבאנו ג' פירושים: א. בצק ממולא במיני מתיקה. ב. בצק שמעורב בו דבש, סוכר וכדומה שמשנה את טעמו. ג. בצק יבש שנכסס. ולכל מי שאומר לברך על סוג מסויים מזונות, לדעתו על הסוג האחר מברכים "המוציא". נמצא שרק מחמת ספק, אנחנו מברכים על כל סוגי העוגות "מזונות". ולכן אם אוכלן בסעודה, לא יברך עליהן, כי שמא נפטרו בברכת "המוציא".

האוכל עוגה בסעודה שיש בה ספק כנ"ל, טוב שיברך על דבר אחר שברכתו "שהכל" כשוקולד, סוכריה, סוכר וכדומה, ויכוון לפטור את העוגה מספק.



וכן עשינו מעשה בסעודת "שבע ברכות" עם הגאון הרב משה מרדכי קראפ שליט"א בעל סדרת הספרים "הלכות חג בחג" ועוד, שהביאו עוגה לקינוח סעודה כנהוג, וברכתי על סוכריה "שהכל" ופטרתי את העוגה, ונהנה הרב מהרעיון, ואמר שכך גם הוא נוהג מחמת הספק. שוב ראיתי שכן כתב במפורש גאון עוזנו ותפארתנו רבנו יוסף חיים בספרו בן איש חי (פרשת פנחס שנה א אות כב): אם הביאו מיני מתיקה של כיסנין לקינוח סעודה, כמו זלאביא או רחת חלקום, יזהר להביא עמהם דבר אחר שברכתו שהכל, ויכוון לפטור את אלו בברכת שהכל, ואז יאכל מהם בתוך הסעודה, ועליו תבוא ברכת טוב.



האוכל עוגה שלכל הדעות ברכתה "מזונות" [דהיינו שמתקיימים בה כל שלושת התנאים הנ"ל], כמו "באקלווע", שעשויה ככיס ממולא באגוזים ושקדים, והעיסה מתוקה, ונכססת בשיניים, יכול להביאה לכתחילה ולברך עליה "מזונות" בתוך הסעודה. ובפרט שכך נהגו בבתים רבים להביא עוגה לקינוח סעודה בסעודות שבת.



כתב בשו"ת יביע אומר (חלק ט סימן צח אות כ): וברכה ראשונה אין לברך על עוגה בתוך הסעודה, אלא כשהיא פת הבאה בכסנין לכל הדעות, כי בסתם כסנין שאנו מברכים מזונות, הוא משום ספק, כמו שכתב מרן (סימן קסח ס"ו), ואם כן ברכת המוציא פוטרתם. וביביע אומר הנדפס מחדש (הערה 5) הוסיף "ועיין בביאור הלכה שם". והא לך דברי הביאור הלכה: מאחר ואנו מסופקים בפת הבא בכיסנין מה היא, אף שמרן המחבר פסק להקל בכולם, היינו משום שספק דרבנן להקל, ולכן אין אנו מצריכים לברך המוציא וברכת המזון כשאר פת, מה שאין כן בעניינינו אין סברא להצריך ברכה בתוך הסעודה משום שנחזיקהו לפת הבאה כיסנין, כי אדרבה ספק דרבנן להקל, ושמא מין זה פת גמור הוא ונפטר בברכת המוציא. על כן אין לברך על פת כיסנין בתוך הסעודה אלא אם כן הוא פת כיסנין לכל הדעות, דהיינו: ממולא, ונילוש בדבש וכדומה, והוא דק ויבש. כן כתבו הדגול מרבבה, והגאון רבנו זלמן, וכעין זה כתב גם כן בחידושי רבי עקיבא איגר. עי"ש.



[ואמנם יש אומרים שמאחר ואילו יאכל ממנה שיעור קביעות סעודה [216 גרם], הרי לא יברך עליה "מזונות" אלא "המוציא" וכמבואר לעיל, על כן גם עתה שאוכלה בתוך הסעודה, היא נפטרת בברכת המוציא" ולא יברך עליה. ומכל מקום מאחר והמנהג לברך על עוגה כזאת בסעודה, רשאי לברך, כי במקום מנהג, לא אומרים ספק ברכות להקל, וכן הלכה.] (קפז)
האוכל עוגת 'טורט' שרובה תערובת סוכר, ביצים, שמן, ומעט קמח, מברך עליה "מזונות" בסעודה, שכיון שאין רובה קמח, אינה בכלל ספק פת. והוא הדין לאוכל ביסלי לקינוח סעודה. (שו"ת אגרות משה ח"ג סי' לג. וכן פסק מן הדין בשו"ת אבי בעזרי (סי' יח, יט) לידיד נפשי הגאון רבי יצחק לוי שליט"א, הרב הראשי לנשר)
 
אציין אמנם שבברכה נאמנה
משמע שעל וופל לא לברך לכתחילה והמברך רשאי לכתחילה



אני אישית כדי להגיע מאה ברכות בשבת אקח וופל בסעודה כדי לברך כגון סעודה ג' שא''א לשמור לאח''כ
אך בעוגה עם כל התנאים ודאי יש לברך כמו שכתבו תלמידיו
 
נערך לאחרונה:
מתוך חנוכה בהלכה ובאגדה
סופגניה בסעודה

האוכל סופגניה לקינוח סעודה, מאחר ויש ספק אם לברך עליה מזונות בתוך הסעודה או לא, להלכה אינו מברך, כי ספק ברכות להקל. אולם הנכון שלא להביאה בתוך הסעודה כלל אלא לאחר ברכת המזון, ואז יברך עליה לכל הדעות. ואולם, אם מתחילה כשבירך המוציא על הלחם, חשב בכוונתו שלא לפטור את הסופגניה, יברך עליה מזונות בתוך הסעודה.



האוכל לקינוח סעודה, מיני מזונות שבלילתם רכה ודלילה, והם מטוגנים בשמן, כמו זלאביה או לביבות מסוימות ופנקייק, מברך עליהם "מזונות", כיון שברכתם "מזונות" בוודאי ולא מספק.



בחוברת "הסעודה בהלכה ובאגדה" בארנו את המושג "פת הבאה בכיסנין" שמברכים עליה מזונות, והבאנו שלושה פירושים: א. בצק הממולא במיני מתיקה. ב. בצק המעורב בו דבש, סוכר, שמן וכדומה המשנים את טעמו. ג. בצק יבש שנכסס. ולכל דעה, על הסוג האחר מברכים "המוציא". ומחמת ספק, אנחנו מברכים על כל סוגי העוגות "מזונות". על כן, לכתחילה אין ראוי לאכול עוגה בסעודה, שמכיון שיש ספק שמא ברכתה "המוציא", נמצא שיכול להיות שנפטרה בברכת "המוציא" שעל הלחם. לכן הנכון להביאה לאחר ברכת המזון, ואז יברך עליה ללא חשש. אולם, אם אוכל את העוגה בסעודה, לא יברך עליה כלל, כי "ספק ברכות להקל". ומכל מקום האוכל עוגה שלכל הדעות ברכתה "מזונות" [דהיינו שמתקיימים בה כל שלושת התנאים הנ"ל], כמו "באקלווע", שעשויה ככיס ממולא באגוזים ושקדים, והעיסה מתוקה, ונכססת בשיניים, מברך עליה מזונות בתוך הסעודה.



ואולם, כל זה דווקא בבצקים אפויים, אך עיסה שטוגנה בשמן - ברכתה מזונות בודאי, אף מבלי התנאים הנ"ל, ולכן האוכל ספינג'ים בסעודה, מברך עליהם מזונות. אולם לגבי עיסה שבלילתה עבה וטוגנה בשמן, כגון סופגניות - יש אומרים [רבנו תם] שברכתה "המוציא", אך לדעת רוב הראשונים ברכתה מזונות, ולהלכה מברכים עליה "מזונות". אבל בתוך הסעודה, לא יברך עליה מחמת הספק, שמא נפטרה בברכת המוציא שעל הלחם. ומכל מקום רשאי לכוון מראש בברכת המוציא, שאינו פוטר את הסופגניה או את העוגה האפויה הנ"ל שאין מתקיימים בה שלושת התנאים. כמבואר בהרחבה בחוברת "הסעודה בהלכה ובאגדה". (ועיין בקצור שלחן ערוך חזון עובדיה חנוכה עמוד מב הערה 28)
 
אכן על פתיבר לא מברך בסעודה וזיכרוני הטעה אותי

אך על כדורי שוקולד יש לברך היות ואף אם יאכל כמות מרובה אין בזה קביעות סעודה כמו שמבואר בהליכות ברכות סי' קסח ולכן יש לברך בסעודה
 
עי' יב''א ח''ט סי' צח אות כ
וח''ח סי' כו אות ב
וחזו''ע ברכות עמ' רפ
וגם חנוכה אם יש ג' תנאים מברך בסעודה על העוגה
וקיצרתי
והרי ילקוי לא חולק עליו וע''כ שאם בא עוגה באופנים הנ''ל לדעת הראשון לציון יורה לו לברך ולא יגיד לו עדיף לא לברך אלא עדיף להשאיר לאחר הסעודה מקסימום
 
וגם הלשון של ילק''וי בהערה בסי' קעז ג
צריך לברך על עוגה וכו' ולא רשות

. וגם שם בהרה מבואר שוופל הוא פת הבאה לכיסנין לכ''ע וכן כ' בילקו'י חנוכה
 
אני אישית כדי להגיע מאה ברכות בשבת אקח וופל בסעודה כדי לברך כגון סעודה ג' שא''א לשמור לאח''כ
1692479893654.png
* כמדומני שראיתי בעבר גם מי שכותב שאין לברך ע"ז מכיון שזה לא נחשב 'ממולא'. א. כי פעמים שהמילוי רק אחר האפייה. ב. כי זה לא באמת ממולא כמו כיס אלא רק שכבות.
א"כ בוודאי שעל וופל אין לברך בסעודה. אולי על 'גליליות'...
 
הצג קובץ מצורף 11410
* כמדומני שראיתי בעבר גם מי שכותב שאין לברך ע"ז מכיון שזה לא נחשב 'ממולא'. א. כי פעמים שהמילוי רק אחר האפייה. ב. כי זה לא באמת ממולא כמו כיס אלא רק שכבות.
א"כ בוודאי שעל וופל אין לברך בסעודה. אולי על 'גליליות'...
עי' שם בילקוי בהערה שאם עיסתו מתוקה יש לברך
וכן בילקוט חנוכה כתב שופל לכ''ע הוא פת הבאה בכיסנין
וכן דעת הרב אושרי השיב לי היום שוופל הוא כמו גליליות וגם ביסלי שמברך בסעודה ללא חילוק
וגם
יש להוכיח שיש להורות לברך לדעת הילקוי כמו שלגבי עוגה כתב יש ע'מ לסמוך והכוונה צריך כמבוא' בהערה
גם בופל שכתב לברך זה צריך.
ומה שכתבת שהרב יצחק לוי במחכ'ת עי' במקורות שציין לילקוי וברוך שכיונתי
וכן ציין ליביא ובודאי שלא יחלוק הבן על האב

 
אך בביסלי אין הדברים אמורים כי אף לרשבא מברך שהרי המוציא לא פוטר אפ בדיעבד
והרב אושרי כ' שלדעתו וופל כמו ביסלי
וכן בכדורי שוקולד אף בדיעבד לא יצא י"ח אם ברך המוציא ולכן יברך
 
צריך לשים לב שיש כאן שני נידונים שקצת התערבבו,
יש נושא של "פת הבאה בכיסנין" שברכתו מזונות באמצע הסעודה, אלא שמחמת השיטות השונות שיש בזה, רוב הדברים הם ספק פת, ובזה באנו לנידון על איזה דברים נוכל להכריע שהם וודאי פת הבאה בכיסנין, שזה הזכירו כאן כמה מ"מ בעניין.
אבל יש סוגיא נוספת שנקראת "חביצא", וכדורי שוקולד שייכים בעיקר לנושא זה, כי הם ממש האופן המתואר בשו"ע.
וז"ל השולחן ערוך סימן קסח סעיף י 'חביצ"א, דהיינו פירורי לחם שנדבקים יחד על ידי מרק, אם נתבשל, אם יש בהם כזית אף על פי שאין בו תואר לחם, מברך המוציא ובהמ"ז; ואם אין בהם כזית, אף על פי שנראה שיש בו תואר לחם, אינו מברך אלא בורא מיני מזונות וברכה אחת מעין שלש; ואם אינו מבושל, אלא שהוא מחובר ע"י דבש או מרק, אם יש בפרוסות כזית מברך עליו המוציא, אפילו אין לו תואר לחם; ואם אין בהם כזית, אם יש בהם תואר לחם, דהיינו שהוא ניכר וידוע שהוא לחם, מברך עליו המוציא וברכת המזון; ואם אין בהם תואר לחם, מברך בורא מיני מזונות וברכה אחת מעין שלש';
ואופן זה הוא ממש האופן של כדורי שוקולד ובזה גם על פת גמור מברכים בומ"מ כשעונה על תנאים אלו [שאין בו כזית ואין בו תואר לחם].
 
צריך לשים לב שיש כאן שני נידונים שקצת התערבבו,
יש נושא של "פת הבאה בכיסנין" שברכתו מזונות באמצע הסעודה, אלא שמחמת השיטות השונות שיש בזה, רוב הדברים הם ספק פת, ובזה באנו לנידון על איזה דברים נוכל להכריע שהם וודאי פת הבאה בכיסנין, שזה הזכירו כאן כמה מ"מ בעניין.
אבל יש סוגיא נוספת שנקראת "חביצא", וכדורי שוקולד שייכים בעיקר לנושא זה, כי הם ממש האופן המתואר בשו"ע.
וז"ל השולחן ערוך סימן קסח סעיף י 'חביצ"א, דהיינו פירורי לחם שנדבקים יחד על ידי מרק, אם נתבשל, אם יש בהם כזית אף על פי שאין בו תואר לחם, מברך המוציא ובהמ"ז; ואם אין בהם כזית, אף על פי שנראה שיש בו תואר לחם, אינו מברך אלא בורא מיני מזונות וברכה אחת מעין שלש; ואם אינו מבושל, אלא שהוא מחובר ע"י דבש או מרק, אם יש בפרוסות כזית מברך עליו המוציא, אפילו אין לו תואר לחם; ואם אין בהם כזית, אם יש בהם תואר לחם, דהיינו שהוא ניכר וידוע שהוא לחם, מברך עליו המוציא וברכת המזון; ואם אין בהם תואר לחם, מברך בורא מיני מזונות וברכה אחת מעין שלש';
ואופן זה הוא ממש האופן של כדורי שוקולד ובזה גם על פת גמור מברכים בומ"מ כשעונה על תנאים אלו [שאין בו כזית ואין בו תואר לחם].
כבודו כתב יפה אך לא הסיק מסקנא, האם לברך הסעודה או לא?
וחוץ מזה כאן יש לדון כמה דברים מחמת מה שכתבת.
א.האם יש בהם כזית?
ב. השוע שהבאת דיבר על המוציא שנחלש תמונות, אך פה ברכתם מזונות מעיקרא.
ג. לדעתי עיקר הנידון בכדורי שוקולד הוא לא על צדדי הספק בגדר כיסנים אלא על האם בכך שנהפך לכדור איבד צורת פת או שעדיין שם פת עליו ונפטר בהמוציא.
 
כבודו כתב יפה אך לא הסיק מסקנא, האם לברך הסעודה או לא?
וחוץ מזה כאן יש לדון כמה דברים מחמת מה שכתבת.
א.האם יש בהם כזית?
ב. השוע שהבאת דיבר על המוציא שנחלש תמונות, אך פה ברכתם מזונות מעיקרא.
ג. לדעתי עיקר הנידון בכדורי שוקולד הוא לא על צדדי הספק בגדר כיסנים אלא על האם בכך שנהפך לכדור איבד צורת פת או שעדיין שם פת עליו ונפטר בהמוציא.
כל דברי הם רק כתלמיד הדן ולא באתי אלא לעורר ולא להסיק מסקנות.
בפשטות עולה מדברי השו"ע הנ"ל שאף להצד שהוא פת, אם אין בו כזית ואינו ניכר שהוא מפת, איבד את תורת פת שבו, וממילא באופן שהוא כך ברכתו מזונות בתורת וודאי.
ואמנם נכון שכאן בלא"ה ברכתו מזונות, אבל נפק"מ לתוך הסעודה שאם ברכתו מזונות רק מחמת ספק פת הבאה בכיסנין, אין מברכין עליו בתוך הסעודה, אבל באופן הנ"ל, "גם אם הוא פת" איבד ברכת המוציא שבו וממילא ברכתו מזונות אף בתוך הסעודה.
ואמנם נכון שיהיה תלוי אם יש בזה כזית ובדר"כ אין כזית, [ואמנם לחומרא צריך לחוש בזה לשיעור כזית של זמננו אלא שגם זה בדר"כ אין], ואם יש בו תואר לחם, [וזה תלוי בדרגת הריסוק, האם ניכר צורתו הקודמת], ובאופן שמתקיימים בו שני התנאים עליו, לכאו' יש לברך עליו מזונות בתוך הסעודה מטעם הנ"ל.
 
חזור
חלק עליון