• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

כדורי שוקולד בסעודה

כל דברי הם רק כתלמיד הדן ולא באתי אלא לעורר ולא להסיק מסקנות.
בפשטות עולה מדברי השו"ע הנ"ל שאף להצד שהוא פת, אם אין בו כזית ואינו ניכר שהוא מפת, איבד את תורת פת שבו, וממילא באופן שהוא כך ברכתו מזונות בתורת וודאי.
ואמנם נכון שכאן בלא"ה ברכתו מזונות, אבל נפק"מ לתוך הסעודה שאם ברכתו מזונות רק מחמת ספק פת הבאה בכיסנין, אין מברכין עליו בתוך הסעודה, אבל באופן הנ"ל, "גם אם הוא פת" איבד ברכת המוציא שבו וממילא ברכתו מזונות אף בתוך הסעודה.
ואמנם נכון שיהיה תלוי אם יש בזה כזית ובדר"כ אין כזית, [ואמנם לחומרא צריך לחוש בזה לשיעור כזית של זמננו אלא שגם זה בדר"כ אין], ואם יש בו תואר לחם, [וזה תלוי בדרגת הריסוק, האם ניכר צורתו הקודמת], ובאופן שמתקיימים בו שני התנאים עליו, לכאו' יש לברך עליו מזונות בתוך הסעודה מטעם הנ"ל.
הרב @יוסף דהן . נראה שזו ההלכה.
ולכן: אם יש כזית בסקויט בכל כדור או צורת ביסקויט, אין לברך עליו בסעודה, אך אם גם קטן מכזית וגם לא ניכר צורת הבסקויט יברך עליו מזונות בסעודה.
ובכל מקרה אם מסופק או כשצריך לברך עליו בסעודה עדיף שיברך ברכה''מ ואח''כ יברך ויאכל.
 
הרב @יוסף דהן . נראה שזו ההלכה.
ולכן: אם יש כזית בסקויט בכל כדור או צורת ביסקויט, אין לברך עליו בסעודה, אך אם גם קטן מכזית וגם לא ניכר צורת הבסקויט יברך עליו מזונות בסעודה.
ובכל מקרה אם מסופק או כשצריך לברך עליו בסעודה עדיף שיברך ברכה''מ ואח''כ יברך ויאכל.
אינני חושב שכזית הוא לפי כל כדור, אלא לפי כל חתיכה, ואם בכל חתיכה אין כזית [כפי שהוא בדר"כ] אין נפק"מ במה שבכל הכדור יש כזית.
[אמנם נכון שלפעמים ניכר צורת הבסקויט וזה תלוי בעיקר אם הריסוק הוא איכותי].
 
ז"ל השולחן ערוך סימן קסח סעיף י 'חביצ"א, דהיינו פירורי לחם שנדבקים יחד על ידי מרק, אם נתבשל, אם יש בהם כזית אף על פי שאין בו תואר לחם, מברך המוציא ובהמ"ז; ואם אין בהם כזית, אף על פי שנראה שיש בו תואר לחם, אינו מברך אלא בורא מיני מזונות וברכה אחת מעין שלש; ואם אינו מבושל, אלא שהוא מחובר ע"י דבש או מרק, אם יש בפרוסות כזית מברך עליו המוציא, אפילו אין לו תואר לחם; ואם אין בהם כזית, אם יש בהם תואר לחם, דהיינו שהוא ניכר וידוע שהוא לחם, מברך עליו המוציא וברכת המזון; ואם אין בהם תואר לחם, מברך בורא מיני מזונות וברכה אחת מעין שלש';
ואופן זה הוא ממש האופן של כדורי שוקולד ובזה גם על פת גמור מברכים בומ"מ כשעונה על תנאים אלו [שאין בו כזית ואין בו תואר לחם].
עין לשון מרן
 
סתם כדור שוקולד אפי' ברך עליו המוציא לא יצא כמבואר בהליכות ברכות עכפ איך שהבנתי ולכן סתם כדור שוקולד מברך בסעודה כי אין לו תואר לחם
 
ב. האם מברכים בסוף הסעודה על פת כסנין (עוגה) שלכל הדעות ברכתה מזונות?
תוכן הדברים בקצרה:
השואל שאל שמבואר ברשב"א שפת הבאה בכסנין אינה טעונה ברכה בסעודה אף באוכלה לקינוח, ואף אחרי הסעודה כיון שאין לנו סילוק שולחן
וע"ז השיב:
א] אף שמבואר בשו"ע שבזמננו אין סילוק שולחן, מ"מ בזמננו שיש מפת ניילון ומסלקים אותה, נחשב סילוק שולחן.
ב] דברי הרשב"א אינם מוסכמים ויש צד לומר שכל שאוכל לקינוח טעון ברכה.

ויש להעיר:
א] אם אכן סילוק מפת ניילון נחשב לסילוק שולחן, א"כ יהיה צריך לברך ברכה אחרונה על כל מה שאוכלים אז [מלבד פה"ב] כמבואר בשו"ע שדברים הבאים לאחר עקירת שולחן טעונים ברכה ראשונה "ואחרונה", ולא שמענו מעולם שמרן הורה כן לברך ברכה אחרונה על מאכלים אלו, וע"כ כדברי ההלכה ברורה שסילוק מפת ניילון אינה נחשבת לסילוק השולחן.

ב] אכן דברי הרשב"א אינם מוסכמים כלל וכלל, ומרן השו"ע פסק לא כהרשב"א ואחריו נמשכו רבים מהאחרונים, אבל אעפ"כ מרן בחזון עובדיה שם [ברכות עמוד רפ] הורה שיש לחוש לדברי הרשב"א מאחר שכן הוא בעוד כמה וכמה ראשונים, [וכן הורה גם בשבט הלוי ח"ג סי' י'], ורק מטעם זה הורה שם לא לברך על פה"ב בתוך הסעודה גם כשיש בה את שלשת התנאים, וא"כ שבה וגם ניצבה התמיהה למה אחרי הסעודה הורה מרן כן לברך, הרי מפורש ברשב"א שאין לנו סילוק שולחן, וצע"ג.


נ. ב. אף שלא אתם אמרתם את הדברים, העמדתי את הדברים על זה כי אין לי דרך אחרת, ואדרבא אולי תפנו את הדברים להרב ללוש, או יותר טוב למרן הראשון לציון בעצמו, כי הדברים נוגעים מאוד למעשה, ויש כאן נקודה עמומה מאוד שצריכה ביאור.
 
הרב @יוסף דהן . נראה שזו ההלכה.
ולכן: אם יש כזית בסקויט בכל כדור או צורת ביסקויט, אין לברך עליו בסעודה, אך אם גם קטן מכזית וגם לא ניכר צורת הבסקויט יברך עליו מזונות בסעודה.
ובכל מקרה אם מסופק או כשצריך לברך עליו בסעודה עדיף שיברך ברכה''מ ואח''כ יברך ויאכל.
אף שנקודה זו שכתבתי שעל חביצא לכאו' בכל אופן מברכים, שמעתי כן מת"ח גדול,
מ"מ לאחר העיון חוזרני בי ולכאו' אף שכך היא הסברא הפשוטה, מ"מ לכאו' מפורש בדברי מרן השו"ע שלא מברכים על חביצא בתוך הסעודה
שז"ל מרן השולחן ערוך [סימן קעו סעיף א] 'ברך על הפת, פוטר את הפרפרת דהיינו פירורי פת דק דק שדיבקם עם מרק או דבש', וזהו ממש האופן המבואר בסי' קסח סעיף י' ואעפ"כ כתב מרן שנפטרת בברכת הפת, [וצ"ל שאע"פ שעשויה לקינוח מ"מ כיון שעיקרה פת נפטרת בברכת הפת].
 
אף שנקודה זו שכתבתי שעל חביצא לכאו' בכל אופן מברכים, שמעתי כן מת"ח גדול,
מ"מ לאחר העיון חוזרני בי ולכאו' אף שכך היא הסברא הפשוטה, מ"מ לכאו' מפורש בדברי מרן השו"ע שלא מברכים על חביצא בתוך הסעודה
שז"ל מרן השולחן ערוך [סימן קעו סעיף א] 'ברך על הפת, פוטר את הפרפרת דהיינו פירורי פת דק דק שדיבקם עם מרק או דבש', וזהו ממש האופן המבואר בסי' קסח סעיף י' ואעפ"כ כתב מרן שנפטרת בברכת הפת, [וצ"ל שאע"פ שעשויה לקינוח מ"מ כיון שעיקרה פת נפטרת בברכת הפת].
ומה עם מה שאמר אותו ת''ח שציינת?
 
ומה עם מה שאמר אותו ת''ח שציינת?
הוא התבסס על השו"ע בסי' קסח, וכנראה לא שם לבו לדברי השו"ע בסי' קעו [וכמדומה שהרבה לא שמים לב שיש בדברי השו"ע הנ"ל בסי' קעו חידוש גדול להלכה, גם אני הקטן לא שמתי לב לזה עד לאחרונה].

לאחר שהתעוררתי לזה שאלתיו מדברי השו"ע הנ"ל, ובתחילה רצה לומר שיש שני מיני חביצא, אבל הוכחתי לו מרבינו יונה שהוא מקור דברי השו"ע שאינו כן ולא השיב.
 
ומה שמסופק הרב בדקה 22 בסוף פשיטא לאבי בעזרי שכן יברך וכמו יב''א ב2 מקומות וחזו''ע חנוכה
באמת דברי האבי בעזרי צ"ב שכלל בחדא מחתא את הסוברים שתלוי אם הוא ספק פה"ב או וודאי פה"ב, עם הסוברים שבכל אופן אין לברך [שכך מבואר ברשב"א שהזכיר, וכך מבואר בחזו"ע ברכות שהזכיר, וכן מסקנת ההלכה ברורה שהזכיר, ובשאר המקורות שהזכיר מחלקים בין ספק לוודאי], וצ"ע.

בעניין הסתירה ביבי"א, נראה יותר שדבריו בחזו"ע ברכות הם משנתו האחרונה, כי כל דבריו שם הם העתק תשובתו שביביע אומר ונוסף שם קטע זה במוסגר.
 
ומה שמסופק הרב בדקה 22 בסוף פשיטא לאבי בעזרי שכן יברך וכמו יב''א ב2 מקומות וחזו''ע חנוכה
לכל המעוניין, הנני מצרף את תשובתו של הגאון הגדול הרב אהרן בוטבול שהשיב לי על נידון זה שאין לברך על עוגה אף ביש בה כל ג' התנאים [וכפי שמבואר ביזו"ע שכן חשש לרשב"א וסיעתו], ולהבנת הדברים הנני מצרף גם את לשון השאלה.

השאלה:
לכבוד הגאון הגדול וכו' חתנא דבי נשיאה הרב רבי אהרן בוטבול שליט"א.
אם אפשר להציג תמיהה שעלתה לי בעיון בדברי מרן זצ"ל, אולי יוכל כת"ר להאיר את עיני.
מרן בחזו"ע [ברכות עמוד רפ] כתב שאין לברך בתוך הסעודה גם על וודאי פת הבאה בכסנין, ומשום שחושש לדינא לדעת הרשב"א גם בוודאי פה"ב, וציין ע"ז מלבד הרשב"א את הריטב"א והרא"ה, ואת הקדמון בשו"ת הרשב"א בשם הרשב"א, ואת הארחות חיים בשם הרשב"א, ואת הצרור החיים.
אלא שחילק בין תוך הסעודה לסוף הסעודה שבסוף הסעודה יש לברך, ולכאו' כוונתו על פי דברי הרשב"א שם שחילק בין תוך הסעודה לאחר הסעודה, אבל לכאו' קשה מאוד, שהרי מפורש ברשב"א ובשאר הראשונים שאין לנו את אחר הסעודה הזה, [ולשון הרשב"א (ברכות דף מא ע"ב) 'ומיהו דין זה דלאחר סעודה ליתיה השתא, דבזמנן הוא דהוו מסלקי טבלא בגמר סעודה הוא דמשכחת לה לבתר סעודה דהיינו לאחר סילוק, אבל לדידן אף על גב דגמר מלאכול כל היכא דמנחא תכא קמיה לא מסלק דעתיה ממיכלא וממשתיא וכ"כ בתוספות', וכן הוא לשון הארחות חיים בהדיא 'ואם באו לאחר הסעודה "דהיינו לאחר סלוק הטבלא" טעונין ברכה לפניהם ולאחריהם', וכן הוא הלשון בשו"ת הרשב"א שהזכיר, 'ועוד הוסיף בדין זה פת הבאה בכסנין וכל הדומין להן וכל דיניהן אם באו בתוך הסעודה פטור בין לפניהם בין לאחריהם ואם באו לאחר הסעודה "דהיינו לאחר סלוק הטבלא" טעונין ברכה לפניהם ולאחריהם', וכן מפורש בספר השולחן ובספר הפרדס, ובפשטות גם שאר הראשונים שכתבו אחר הסעודה כוונתם עד"ז ואין שום טעם לחלק בין אחר הסעודה של פת הבאה בכסנין לאחר הסעודה של פירות], וא"כ עד כמה שחוששים לדעת הרשב"א וסיעתו, לכאו' בכל אופן אין לברך על פת הבא6ה בכסנין שבסעודה, וצע"ג.

תשובה:
שלום וברכה!
השאלה קשה מאוד.
אבל לענ"ד כך ההלכה (וכך אני מורה לציבור בשיעורים) שכל סוגי העוגות אפילו שיש בהם את שלושת התנאים של פת הבאה בכסנין עדיין לא יברך עליו כשבא לקינוח דסו"ס לדעת הרשב"א יוצא בברכת המוציא, כיון שאם קבע עליו סעודה יברך המוציא.(ודלא כהמג"א והמשנ"ב)
ואולם וופלה ברור שחייב לברך עליו, א. יש בו את שלושת התנאים.ב.הוא מיוצר מבצק בלילה רכה והוא נשפך ונעשה דק מאוד ודומה לטירתא. וע"ז כתב מרן שאינו מברך המוציא גם כשקובע עליו סעודה.
ולבאר יותר את דברי הרב מו"ח ע"ה אפ"ל שמה שכתב בסוגריים המרובעות אין כוונתו לפרש את דברי מהר"י אבולעפיה אלא כתבם כדבר בפנ"ע ואם נאמר כך הכל יתיישב.
בברכה רבה
אהרן בוטבול

ולבקשתי לבאר יותר את סוף דבריו הוסיף:

אשתדל לבאר את כוונת מו"ח ע"ה.
אם תעיין בספר בירך את אברהם (שהרב הביא סמוך לסוגריים).
תראה שכתב שכל הדין שברכת המוציא פוטרת פהב"כ היא דוקא כשלא סילק דעתו מאכילת הפת, כיון שעדיין ברכת המוציא חלה
ועודנה קיימת ולא פג תוקפה. אבל אחרי שסילק ידיו מאכילת הפת (אפילו שלא איירי בסילק שולחן)כבר גילה דעתו שאינו רוצה לאכול לחם יותר, הרי שברכת המוציא פג תוקפה.
ומכאן ואילך אם ירצה לאכול לחם יצטרך לברך המוציא מדין "נמלך".
ולפי"ז פשוט שאין לפטור את פהב"כ מדין ספק המוציא.
ולפי"ז נראה שכל מה שכתב הרב בסוגריים המרובעות התכוון לבאר את דברי הספר(שהובא קודם לכן) בירך את אברהם, אבל לא התכוון כלל לבאר את דברי מהרי אבולעפיא.
ומ"מ להלכה אינני יודע אם דברי "הבירך את את אברהם" הם להלכה.
ובזה אני מסופק, דאף אם גמר בדעתו לא לאכול לחם ואולם דעתו לאכול פהב"כ אפשר דברכת המוציא חלה עליהם.
ונראה דעדיין אפ"ל בכה"ג סב"ל, ובזה הדבר צ"ע.
ומ"מ בזה ינוחו דברי הרב ע"ה.
בברכת התורה
אהרן בוטבול
 
עכ"פ, גם אם יש את ג' התנאים אנחנו מחמירים ונוקטים שלא לאכול ולברך בסעודה.
בילקו"י ברכות הנדפ"מ כרך א' עמ' תק"נ כתב: "גם על עוגה שהיא לכל הדעות ברכתה מזונות [בקלאווה], אינו מברך באמצע הסעודה, שאילו היה קובע על זה סעודה היה נפטר בברכת המוציא. [וטוב שיכוין בברכת המוציא לפטור גם את העוגה]".
 
הצג קובץ מצורף 11410
* כמדומני שראיתי בעבר גם מי שכותב שאין לברך ע"ז מכיון שזה לא נחשב 'ממולא', כי פעמים שהמילוי רק אחר האפייה.
בילקו"י ברכות החדש עמ' תקמ"ב דחה דבר זה.
א"כ בוודאי שעל וופל אין לברך בסעודה. אולי על 'גליליות'...
אמנם ע"פ המבואר בילקו"י הנ"ל זה לא כ"כ 'בוודאי', אבל מה שמעניין, שבהלכה שם למעלה כתב: "אם הוופלה נעשית מבלילה רכה, תמיד ברכתה מזונות גם בתוך הסעודה".
וכן בהערה כתב: "ואם המציאות היא שזו בלילה רכה מאוד, נראה דודאי יש לברך מזונות על וופל בתוך הסעודה דלא חשיב פת כלל... ואם זו המציאות (שנעשית מבלילה רכה), יש לברך עליה באמצע הסעודה, וכ"ש לאחר סילוק שלחן וקינוח. ועכ"פ אם לא סילק השלחן סב"ל".
הרי שבתחילה פסק באופן ברור שאם הבלילה רכה יש לברך ע"ז אף בתוך הסעודה, אך לבסוף סיים שאם לא סילק השולחן אז ספק ברכות להקל (ואין לברך ע"ז באמצע הסעודה). א"כ, כיצד יש לנהוג?
 
בילקו"י ברכות הנדפ"מ כרך א' עמ' תק"נ כתב: "גם על עוגה שהיא לכל הדעות ברכתה מזונות [בקלאווה], אינו מברך באמצע הסעודה, שאילו היה קובע על זה סעודה היה נפטר בברכת המוציא. [וטוב שיכוין בברכת המוציא לפטור גם את העוגה]".
מאידך, בילקו"י הנ"ל עמ' תקמ"ה כתב: בקלאווה הנעשית מבצק רך ודק מאד [בלילה רכה שאין בה קביעות סעודה], ונעשית כעין חוטים דקים, ובתוכה אגוזים ודבש, ברכתה מזונות גם בקביעות סעודה, ולכן אינה נפטרת בברכת המוציא, כשאינה באה מחמת הסעודה, ומברכים עליה בסעודה.
(וכ"כ כאן).
 
אף שנקודה זו שכתבתי שעל חביצא לכאו' בכל אופן מברכים, שמעתי כן מת"ח גדול,
מ"מ לאחר העיון חוזרני בי ולכאו' אף שכך היא הסברא הפשוטה, מ"מ לכאו' מפורש בדברי מרן השו"ע שלא מברכים על חביצא בתוך הסעודה
שז"ל מרן השולחן ערוך [סימן קעו סעיף א] 'ברך על הפת, פוטר את הפרפרת דהיינו פירורי פת דק דק שדיבקם עם מרק או דבש', וזהו ממש האופן המבואר בסי' קסח סעיף י' ואעפ"כ כתב מרן שנפטרת בברכת הפת, [וצ"ל שאע"פ שעשויה לקינוח מ"מ כיון שעיקרה פת נפטרת בברכת הפת].
נראה לי שהמודגש טעות, ולכן צדקו דברי התלמיד חכם.
 
לכל המעוניין, הנני מצרף את תשובתו של הגאון הגדול הרב אהרן בוטבול שהשיב לי על נידון זה שאין לברך על עוגה אף ביש בה כל ג' התנאים [וכפי שמבואר ביזו"ע שכן חשש לרשב"א וסיעתו], ולהבנת הדברים הנני מצרף גם את לשון השאלה.

השאלה:
לכבוד הגאון הגדול וכו' חתנא דבי נשיאה הרב רבי אהרן בוטבול שליט"א.
אם אפשר להציג תמיהה שעלתה לי בעיון בדברי מרן זצ"ל, אולי יוכל כת"ר להאיר את עיני.
מרן בחזו"ע [ברכות עמוד רפ] כתב שאין לברך בתוך הסעודה גם על וודאי פת הבאה בכסנין, ומשום שחושש לדינא לדעת הרשב"א גם בוודאי פה"ב, וציין ע"ז מלבד הרשב"א את הריטב"א והרא"ה, ואת הקדמון בשו"ת הרשב"א בשם הרשב"א, ואת הארחות חיים בשם הרשב"א, ואת הצרור החיים.
אלא שחילק בין תוך הסעודה לסוף הסעודה שבסוף הסעודה יש לברך, ולכאו' כוונתו על פי דברי הרשב"א שם שחילק בין תוך הסעודה לאחר הסעודה, אבל לכאו' קשה מאוד, שהרי מפורש ברשב"א ובשאר הראשונים שאין לנו את אחר הסעודה הזה, [ולשון הרשב"א (ברכות דף מא ע"ב) 'ומיהו דין זה דלאחר סעודה ליתיה השתא, דבזמנן הוא דהוו מסלקי טבלא בגמר סעודה הוא דמשכחת לה לבתר סעודה דהיינו לאחר סילוק, אבל לדידן אף על גב דגמר מלאכול כל היכא דמנחא תכא קמיה לא מסלק דעתיה ממיכלא וממשתיא וכ"כ בתוספות', וכן הוא לשון הארחות חיים בהדיא 'ואם באו לאחר הסעודה "דהיינו לאחר סלוק הטבלא" טעונין ברכה לפניהם ולאחריהם', וכן הוא הלשון בשו"ת הרשב"א שהזכיר, 'ועוד הוסיף בדין זה פת הבאה בכסנין וכל הדומין להן וכל דיניהן אם באו בתוך הסעודה פטור בין לפניהם בין לאחריהם ואם באו לאחר הסעודה "דהיינו לאחר סלוק הטבלא" טעונין ברכה לפניהם ולאחריהם', וכן מפורש בספר השולחן ובספר הפרדס, ובפשטות גם שאר הראשונים שכתבו אחר הסעודה כוונתם עד"ז ואין שום טעם לחלק בין אחר הסעודה של פת הבאה בכסנין לאחר הסעודה של פירות], וא"כ עד כמה שחוששים לדעת הרשב"א וסיעתו, לכאו' בכל אופן אין לברך על פת הבא6ה בכסנין שבסעודה, וצע"ג.

תשובה:
שלום וברכה!
השאלה קשה מאוד.
אבל לענ"ד כך ההלכה (וכך אני מורה לציבור בשיעורים) שכל סוגי העוגות אפילו שיש בהם את שלושת התנאים של פת הבאה בכסנין עדיין לא יברך עליו כשבא לקינוח דסו"ס לדעת הרשב"א יוצא בברכת המוציא, כיון שאם קבע עליו סעודה יברך המוציא.(ודלא כהמג"א והמשנ"ב)
ואולם וופלה ברור שחייב לברך עליו, א. יש בו את שלושת התנאים.ב.הוא מיוצר מבצק בלילה רכה והוא נשפך ונעשה דק מאוד ודומה לטירתא. וע"ז כתב מרן שאינו מברך המוציא גם כשקובע עליו סעודה.
ולבאר יותר את דברי הרב מו"ח ע"ה אפ"ל שמה שכתב בסוגריים המרובעות אין כוונתו לפרש את דברי מהר"י אבולעפיה אלא כתבם כדבר בפנ"ע ואם נאמר כך הכל יתיישב.
בברכה רבה
אהרן בוטבול

ולבקשתי לבאר יותר את סוף דבריו הוסיף:

אשתדל לבאר את כוונת מו"ח ע"ה.
אם תעיין בספר בירך את אברהם (שהרב הביא סמוך לסוגריים).
תראה שכתב שכל הדין שברכת המוציא פוטרת פהב"כ היא דוקא כשלא סילק דעתו מאכילת הפת, כיון שעדיין ברכת המוציא חלה
ועודנה קיימת ולא פג תוקפה. אבל אחרי שסילק ידיו מאכילת הפת (אפילו שלא איירי בסילק שולחן)כבר גילה דעתו שאינו רוצה לאכול לחם יותר, הרי שברכת המוציא פג תוקפה.
ומכאן ואילך אם ירצה לאכול לחם יצטרך לברך המוציא מדין "נמלך".
ולפי"ז פשוט שאין לפטור את פהב"כ מדין ספק המוציא.
ולפי"ז נראה שכל מה שכתב הרב בסוגריים המרובעות התכוון לבאר את דברי הספר(שהובא קודם לכן) בירך את אברהם, אבל לא התכוון כלל לבאר את דברי מהרי אבולעפיא.
ומ"מ להלכה אינני יודע אם דברי "הבירך את את אברהם" הם להלכה.
ובזה אני מסופק, דאף אם גמר בדעתו לא לאכול לחם ואולם דעתו לאכול פהב"כ אפשר דברכת המוציא חלה עליהם.
ונראה דעדיין אפ"ל בכה"ג סב"ל, ובזה הדבר צ"ע.
ומ"מ בזה ינוחו דברי הרב ע"ה.
בברכת התורה
אהרן בוטבול
לא הבנתי בכלל את השאלה, בשו"ע כתוב שדין זה לא "מצוי" בינינו, לא שאינו נוהג, והוא לשון הטור והטור כתב להדיא שנוהג בסעודות גדולות. ומרן זיע"א בהליכו"ע ח"ב כתב להעיר על הכה"ח שכתב שדין זה לא שייך בזה"ז.
 
חזור
חלק עליון