• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

כיבוד הורים וכבוד האישה מי קודם?

יהודה מ.

Well-known member
שאלה:כיבוד הורים וכבוד האישה מי קודם?
כלומר אם אבא רוצה ילך למקום מסוים והאישה לא,
או אישה שרוצה שבעלה ישאר בבית והוא רוצה שיבוא אליו,
או כוס מים מי קודם.
יש למישהו ידע מה הלכה בזה אשמח למקורות.
וכן להיפך אישה וכבוד אביה או בעלה מי קודם.
 
נתחיל בחלק השני של השאלה:
אשה נשואה פטורה מכיבוד אב ואם מכיון שמשעובדת לבעלה (שו"ע יו"ד סי' רמ סי"ז). ומטעם זה אם נמצאת האשה לבדה בבית הוריה ובעלה אינו שם באותה שעה חייבת היא בכבודם (שו"ת הרמ"ע מפאנו סי' פט).
ומ"מ אם בעלה אינו מקפיד חייבת בכיבוד כמו בכל איש (ש"ך שם ס"ק יט).
כל האמור לעיל אינו אלא לענין "כיבוד" אבל לענין "מורא" פשוט שחייבת, ולכן לא תשב במקום המיוחד לאביה וכו'. עי' בכ"ז בס' כדת הנשים ח"ב פכ"ז.
לגבי השאלה השניה: היות והבעל אינו משועבד לאשתו, לכן כיבוד אב קודם, ואף שחייב בכבודה של אשתו, מ"מ כיבוד אב הוא מצ"ע משא"כ כבוד אשתו. ומ"מ ברור שאם זה עלול להביא פגיעה באשתו (אפילו קטנה ביותר) והשלום בית יהפוך לרעוע... כבוד אשתו קודם
דוגמא מעשית שרבים מתחבטים: בעל שמחלק חלה בסעודת שבת, מי קודם אשתו או הוריו, לפי הנ"ל הוריו קודמים, אבל אם אשתו עלולה להיפגע (וכן, יש נשים שנפגעות...) אזי אשתו קודמת, לכן הכל תלוי באשה, וכל בעל מכיר את אשתו היטב.
 
תודה. נפלא.
יש לי עוד לברר שאם בהלכה חייב בכבוד אביו מה זה משנה אם נפגעת הרי זה הלכה.
ויתרה לא נפגעת רוצה שישאר בבית (מכל מיני סיבות) ואביו צריך עזרה.
 
אכן, ברור שכיבוד אב עדיף, רק שכאשר האישה נפגעת זה מביא לבעיות בשלום בית, וכבר למדונו חז"ל ששלום בית דוחה הכל... אפילו מחיקת ה' הותרה כמבואר בגמ' בכמה דוכתין.
אם אתה שואל שאלה כזאת, כנראה אתה לא נשוי עדיין...
בכל אופן אה"נ אם מדובר בפגיעה עדינה ממש, ומכיר בעצמו שיוכל להסביר לאשתו ותקבל בנפש חפצה, אזי כיבוד אב קודם.
 
אם אתה שואל שאלה כזאת, כנראה אתה לא נשוי עדיין...
רבינו, ב"ה אני נשוי +, אבל אני רוצה לברר מבחינה הלכתית ולא רגשית, אין מקום שאין לקיים הלכה כי מישהו נעלב מזה אם זה הלכה.
ולכן אני שאלתי הלכה נטו אם כבוד אביו קודם, ולא מוזכר בהלכה אם אשתו נפגעת. דרך אגב נפגעת זה לא סותר לאהבה, או לשלום בתוך הבית כמו דין מחיקת שם ה'.
ב"ה אני יודע מה זה כבוד האישה טוב מאוד ומה זה רגש. ואני לא יודע לפגוע באישה.....
 
ב"ה אני יודע מה זה כבוד האישה טוב מאוד ומה זה רגש. ואני לא יודע לפגוע באישה.....
אשריך !!!
ירבו כמותך בישראל
אין מקום שאין לקיים הלכה כי מישהו נעלב מזה אם זה הלכה.
תתפלא לגלות שכן
ישנם מקורות רבים רבים בהלכה (הבאתי לזה מעל 20 ראיות והוכחות שמקילים הרבה בבין אדם למקום בגלל בין אדם לחבירו)
דרך אגב נפגעת זה לא סותר לאהבה, או לשלום בתוך הבית כמו דין מחיקת שם ה'.
ברור שמחיקת שם זה רק כשהשלום רעוע לגמרי...
אבל פגיעה של אשה ג"כ יכולה להביא בעיות בשלום בית
לכן כתבתי שזה תלוי איזה סוג של פגיעה זה, ואה"נ יש סוגים של פגיעות שאינם מביאים בעיות בשלום בית, ובזה אה"נ כיבוד אב עדיף
בדוגמא ששאלת שאביו צריך עזרה, והיא רוצה שישאר בבית, ואין לה באמת סיבה מוצדקת, ברור שכבוד אביו עדיף, שבכה"ג עפ"ר לא יביא להשלכות בשלום בית
 
כיבוד הורים וכבוד האישה מי קודם
לעניות דעתי יש טעות בעצם השאלה.
אתה ואשתך הם גוף אחד וביחד עליכם לשבת ולהחליט את מי להקדים ואם יש עליך כיבוד אב ממילא אשתך מבינה את הצורך שלך לכבד אותו,
ואם היא לא מבינה אז יש בעיה בקשר.
לכאורה זו ההשקפה הנכונה.
וזה הפשט ברמב"ם כגופו,
וזה למה לא תמצא בגמרא כזו שאלה, כי זה כמו שתשאל מה עדיף כבוד אשתו או לחתוך לעצמו את האצבע, היעלה על דעתך שהאשה תפגע אם לא תחתוך את האצבע שלך בשבילה?! (וסליחה על הדוגמא הקיצונית)
 
אתה ואשתך הם גוף אחד וביחד עליכם לשבת ולהחליט את מי להקדים ואם יש עליך כיבוד אב ממילא אשתך מבינה את הצורך שלך לכבד אותו,
ואם היא לא מבינה אז יש בעיה בקשר.
דבריך יפים מאד!!
אך לא בהכרח שאם היא לא מבינה, אז יש בעיה בקשר
פעמים שיש קשר מצוין והשלום בית דופק כמו שצריך, ממש שכינה בניהם...
אבל האשה לא השכילה להבין זאת, מפריע לה שבעלה מחלק חלה להוריה לפני שנותן לה
זה מראה על חוסר הבנתה, אבל לא בגלל שיש בכיה בקשר, אלא בגלל שהיא לא מספיק חכמה...
לפני כמה שנים בא אלי מקרה שכזה, והסברתי לאשה בעדינות שזה כיבוד הורים של בעלה, וזה מה שמוטל עליו לעשות, וזה לא אמור לפגוע בה בכלל... היא ב"ה הבינה וקבלה!!! היה רק צריך להסביר לה... [גם היה מקרה דומה שאברך סיפר לי שלאחר שחילק להוריו קודם, אשתו לא הסתכלה ע"ז בעין יפה, ואח"כ ישב והסביר לה יפה וקבלה...]
 
אביא לך דוגמא אחת מיני דוגמאות רבות
לדעת מרן השו"ע (סי' קלט ס"ג) אסור לסומא לעלות לתורה אפילו יודע לחזור אחרי הבעל קורא מילה במילה
ומ"מ מבואר בפוסקים שאם כבר עלה אין מורידין אותו, וזאת כדי שלא לביישו!! [וזאת גם ללא המנהג].
 
לא כל אחד זוכה לזה
גם לזה יש פתרונות:
 
מפריע לה שבעלה מחלק חלה להוריה לפני שנותן לה
זה מראה על חוסר הבנתה, אבל לא בגלל שיש בכיה בקשר, אלא בגלל שהיא לא מספיק חכמה...
לפני כמה שנים בא אלי מקרה שכזה, והסברתי לאשה בעדינות שזה כיבוד הורים של בעלה, וזה מה שמוטל עליו לעשות, וזה לא אמור לפגוע בה בכלל... היא ב"ה הבינה וקבלה!!! היה רק צריך להסביר לה... [גם היה מקרה דומה שאברך סיפר לי שלאחר שחילק להוריו קודם, אשתו לא הסתכלה ע"ז בעין יפה, ואח"כ ישב והסביר לה יפה וקבלה...]
כמדומני שצריך לחלק לה קודם, מ''מ שכשחמי אצלי ואני בוצע הוא מראה לי באצבעו לתת לה קודם.
 
אם אני זוכר נכון הגרח"פ ז"ל
הגרח''פ שיינברג?
מזהיר לתת בראשונה לאשתו, ולא לדלג עליה בשופו"א.
ובפרט למה שאומרים בפיוט אזמר בשבחין, למבצע על רפתא וכו' דהיינו כזית לו וכביצה לה. (הובא בבן איש חי ש''ב וירא טו
 
חזור
חלק עליון