א
אבישי לוי
Guest
היו רב הבהכ,נ שלנו בקרי"ס הקריא מספר יומא דעצרתא, שניתן לאכול מאכלי חלב בליל החג, ובים החג יאכל בשר האם הדבר מוסכם?
מה זה ספר יומא דעצרתא?היו רב הבהכ,נ שלנו בקרי"ס הקריא מספר יומא דעצרתא, שניתן לאכול מאכלי חלב בליל החג, ובים החג יאכל בשר האם הדבר מוסכם?
רבי אלון בן עמי שח עימי היום ברוח ממללא ואמר לי שהרב צ'יקוטאי אמר לו שמרן היה אוכל מאכלי חלב בלילה לכבוד הרבנית שכך רצתה.
שם עיקר הדיון הוא לגבי להימנע מאכילת בשר בליל החג.כמה פוסקים התירו
כבר נפוץ הדבר שחג השבועות הוא "חג הנשים" קרי חג שבו הם שמחות להראות את כשרונן המבורך בהכנת מטעמים ומיני מאפה חלביים דוקא, וכל עניני החג סביב לכך.אני פלפלתי לפני אשתי (שרוצה מאד לאכל מאכלי חלב בלילה) שכתוב ש״המנהג לאכל מאכלי חלב בשבועות״ ולא כתוב ״מצווה״, ש״מ שהמצווה לאכול בשר ויין ביו״ט לא בטל, והרי בסעודות היום יש מצווה לקיים את השמחה הרגילה של החג.
יש ״נפוץ הדבר״ ויש מה שנכון על פי ההלכה.כבר נפוץ הדבר שחג השבועות הוא "חג הנשים" קרי חג שבו הם שמחות להראות את כשרונן המבורך בהכנת מטעמים ומיני מאפה חלביים דוקא, וכל עניני החג סביב לכך.
ואולי יש בזה שמחת חג לאשה ואדרבה יאכל בלילה סעודה חלבית, וכמו שכתבו כאן בשם רבי אלון בן עמי ששח לו הרב צ'יקוטאי שמרן היה אוכל מאכלי חלב בלילה לכבוד הרבנית שכך רצתה.
אתה הראת לדעת שאף מרן היה נוהג כן לשמח את הרבנית. ובשר יאכל מחר שזהו עיקר מצוות היום ודוקא קודם חצות (כך שמעתי מהג"ר בניהו שמואלי והגרב"צ מוצפי הי"ו)
ברור לא שינית דבר ממה שאמרתי.יש ״נפוץ הדבר״ ויש מה שנכון על פי ההלכה.
שנים שעברו ניסינו לעשות בבית ארוחה חלבית (בלי לחם) כמה שעות לפני סעודת היום, עם פשטידות וכל מיני. זה טעים מאד אבל זה יותר מדי. במיוחד השנה ששבועות מגיע אחרי שבת.
מה הבעיה שהאשה תהנה להכין עוגה טעימה וכיפית ולאכול אותו אחרי הקידוש? אנו עושים כך כל פעם והדבר מאד מהנה, ולא מכביד.
יתרה מכך, מה שעשו הנשים סביב חג שבועות כלשונך ״חג הנשים״ זה בגלל המנהג לאכול מאכלי חלב שבא מחמת טעמים לא עיקריים של החג. אין עניין לקדש את המנהג ולהפוך אותו להלכה. להלכה צריך לאכל בשר ויין.
בלילה כאמור זה יותר בעיה כי זה מעייף.
פעם אחת התארחנו בליל שבועות אצל כאלו שעושים מאכלי חלב, ואחר כך היה קשה מאד לעשות את התיקון.
צריך לעשות חושבין מה עדיף מבחינת הלכה ומבחינת הנהגה, ולא לקדש מנהגים בתור עיקר.
מכבודו שכתב שיש מצווה לשמח את האשה חשבתי מעט אחרת.ברור לא שינית דבר ממה שאמרתי.
לא התכוונתי לקדש המנהג, אלא מה קורה היום בשער בת רבים ולא להצדיק או להיפך
הטעם שאין מצווה לאכול מאכלי חלב בחג השבועות הוא ע"פ דברי הגמ' במס' עבודה זרה דף לו', ועוד, שקיימ"ל שאין גוזרים גזירה על הציבור וכו'.אני פלפלתי לפני אשתי (שרוצה מאד לאכל מאכלי חלב בלילה) שכתוב ש״המנהג לאכל מאכלי חלב בשבועות״ ולא כתוב ״מצווה״, ש״מ שהמצווה לאכול בשר ויין ביו״ט לא בטל, והרי בסעודות היום יש מצווה לקיים את השמחה הרגילה של החג.
מה שחיפשתם כתוב שםשם עיקר הדיון הוא לגבי להימנע מאכילת בשר בליל החג.
א. זה בעמ' כ"ה (למי שמחפש)מצ"ב מש"כ בזה
בספר הנ"ל (בעמ' עג) הביא את הדברים משו"ת שיח יצחק (חאו"ח סי' רלד), ואמנם שם כתב שיש עניין לאכול דווקא חלב בלילה ולא בשר, עיי"ש הטעם. (וגם מה שהביא הרב אושרי אזולאי במאמרו הנ"ל).היו רב הבהכ,נ שלנו בקרי"ס הקריא מספר יומא דעצרתא, שניתן לאכול מאכלי חלב בליל החג, ובים החג יאכל בשר האם הדבר מוסכם?