• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לקום מוקדם כדי לאכול.

אד יעלה

Well-known member
עשרה בטבת
צריך לדעת שיום עשרה בטבת מתחיל מהלילה כדין כל התורה אלא שכלל ישראל קיבלו את התענית רק בבוקר ולא בלילה
[ומלבד דברי השל'ה המפורסמים שבעל נפש יחמיר לצום מהלילה [ושעה''צ מעתיקו ]]
והנפק''מ בדין זה שהנה נח' הראשונים האם אומרים עננו בכל התפילות או רק במנחה והשו''ע מביא שאומרים בכל התפילות גם בערבית אפילו שהוא אוכל ושותה
והגר''א שם מבאר כיון שהצום התחיל מהלילה וכמו שנתבאר לעיל ולכן יכול לומר עננו בלילה כיון שבעצם הצום מתחיל מהלילה א [אלא שלא קיבלו עליהם מבעו''י וכ''ז שהוא עדיין לא פרש] אא''כ עשה תנאי ודעת השו''ע שאפילו לשתייה צריך תנאי והרמ''א פליג שלשתייה א''צ תנאי כיון דס''ל שלשתייה זה כאילו התנה .
וצריך לדעת גם תוך חצי שעה לעלות ורוצה לאכול יותר מכביצה יש בזה בעיה .

אם אכל לאחר עלוה''ש בשוגג ופשוט שחייב להמשיך למום
ויש לדון מה אם עננו ובתקסח כג מבואר שיכול לומר עננו אבל לא ביום צום תעניתנו
ויש שואלים בתקסה בביאוה''ל ביחיד שלא מתענה ומביא מהאח' שאומרים עננו אבל לא יום צום תעניתנו ומביא שם המאמר מרדכי שהקשה מדין עננו שהלא השו''ע מביא דיעות שרק במנחה אומרים עננו וטעמם כיון שאם יאחז אותו בולמוס ווצטרך לאכול וימצא שקרן בתפילתו אבל במנחה זה לא בעיה כיון שבמנחה אומרים גל על תענית שעות ותמיה המאמר מרדכי הלא אם גם אדם לא מתענה יכול להגיד עננו א''כ גם בלילה שיאמרו עננו ויארו ביום צום התענית אבל למה לעקור עננו משתי התפילות ומוכיח המאמר מרדכי שמי שלא צם לא אומר עננו וככה מכריע הביאוה''ל ולכאורה זה סתירה למש''כ באדם ששגג שהמשנ''ב כתב שיאמר עננו ויש לחלק ששם בתקס''ה איירי שפטרו אותו מהתענית.
 
נערך לאחרונה:


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון