• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

לגבי תה בשבת

יוסף דהן

Well-known member

האם מותר לתת עלי נענע לתוך כוס תה חם אע"פ שהיד סולדת בו?


שמעתי שהרב נתן על זה מזמנו בשיעור של קו הלכה
ושמותר מעיקר הדין
ושאלתי היא א. אם יש מקור שכתוב שעלי התה שלנו עברו יבוש בתנור ברובם או עכ''פ הרגילים ללא טעם
ב. בציטוט הבא משמע שיש ע'מ לסמוך ולא שמותר לכתחילה
ובקיצור שו"ע חזו"ע שבת (עמ' תפה) מובא שנשאל מרן הגר"ע יוסף עלי תה שעברו תהליך ייבוש בתנור בחום של מאה ארבעים מעלות במשך ארבעים דקות, אם דינם כדין קפה שחור שמותר לערות עליו מכלי ראשון, או שמא הקפה ראוי לאכילה כמות שהוא, לעומת העלים שאינם ראויים לאכילה כמות שהם. והשיב, כדי לחוש לצד השני בשאלתו, אבל המיקל לערות עליו מכלי ראשון יש לו על מה לסמוך.
 
ב"ה
שלום וברכה,
ראשית ליתר דיוק, לא דיברתי בשיעור על עלי נענע לתוך כוס תה חם, אלא על תמציות תה רגיל ותה שחור, שהם עוברים קליה גמורה בתנור, ולכן אין בהם חשש אפילו מהמיחם, ומאידך על תמציות תה בטעמים, שאינם עוברים שום תהליך, ואף לא יבוש בשמש, ולכן מותר ליתנם לתוך מים רותחים שבכלי שני, אבל אה"נ הוא הדין עלי נענע לתוך כוס תה רותח, שכלי שני אינו מבשל.

ובאשר לשאלותיך,
א. המקור הוא המשגיח של הרב רובין בחברת ויסוצקי, כפי שהסביר לגיסי היקר הר"ר נתנאל קנתן הי"ו, וכפי שהזכרתי בשיעור.
ב. אמת שמרן זצ"ל הזכיר בזה חומרא ממדת חסידות, מטעם שלכאורה עלי התה סו"ס אינם ראויים לאוכלם כך, אבל המעיין יראה שבשאר דוכתי מרן זצ"ל אינו חושש לסברא זו כלל, וכמו בדין איטריות מיובשות שכתב, וכן בשאר דוכתי, זאת ועוד לגבי עלי התה לכאורה מה שייך שאין ראוי לאכלם, והרי גם אחר שנותנם במים הרותחים וכי אוכל את העלים בעצמם, והרי רק שותה את התה, והעלים עדין אינם ראויים לאכילה, אלא שהטעם הנפרש מן העלים למים נעשה ראוי לשתיה, אבל הוא מסתמא גם בתוך העלים היה ראוי ע"י הקליה, ורק שעדין לא נפרש, והרי גם ע"י מים פושרים היה נפרש, ולכן אינו ענין של בישול לכאורה, ומכל הטעמים הללו נראה לפע"ד שלא כתב את המדת חסידות הזו אלא מחמת שכתב לשואל באופן אישי, דאה"נ עדין יש מקום לדון להחמיר למי שמדקדק, וכמו שהזכיר בחזו"ע גם לגבי הקפה שהמחמיר תע"ב, אע"פ שפשיטא ליה שמותר לכתחילה ובשופי. והנלע"ד כתבתי.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון