יצחק כהן הי"ו
Well-known member
כמדומני בכל שנה שעושים השכבה ביזדים אומרים המדוכה ביסורים
כך עשה הגאון הרב יצחק לוי.
כך עשה הגאון הרב יצחק לוי.
וודאי שלא כל מי שמקבל יסורין ל"ע הוא היה צדיק והיסורין הן בגדר יסורין של אהבה, אבל המקבל יסורין ומקבלן באהבה ללא טרונייא כלפי שמיא ומצדיק עליו דין שמים, הרי הוא צדיק בדין זה של היסורין.היכן רואים במילים שהיה 'מדוכא ביסורין', שהיה 'צדיק'? אולי קיבלם על עוונתיו הרבים.
אבל מי אמר שהוא כן? הרי לא כתוב כן במציבה. ועי' מה שהבאתי לעיל ממציבתו של בעל הטוריםבל המקבל יסורין ומקבלן באהבה ללא טרונייא כלפי שמיא ומצדיק עליו דין שמים, הרי הוא צדיק בדין זה של היסורין.
כןאצל חכם בן ציון אבא שאול כתוב??
בפסוק דכאו החליהערה חשובה לא אומרים המדוכא אלא המדוכה ביסורין, עם ה'. בחזו''ע דקדק בזה, ובמצבה לא.
כוונתי שאין זה קשור לעוונותיו הרבים שהזכרת לעיל.אבל מי אמר שהוא כן? הרי לא כתוב כן במציבה. ועי' מה שהבאתי לעיל ממציבתו של בעל הטורים
אתה יכול לחלוק על היפ"ל מסברתך?לא הבנתי מאי שאיל מר. וכי מחוייבים אנו לדברי היפ"ל ז"ל?
מחוייבים לא!לא הבנתי מאי שאיל מר. וכי מחוייבים אנו לדברי היפ"ל ז"ל?
זכור לי שראיתי הערה זו בספר מערכות כחול עבה שחיבר אחד מבניו של הגאון ר' שמעון חיררי, וכעת איני מוצא הספרבפסוק דכאו החלי
ברכות ה' א' "אמר רבא אמר רב סחורה אמר רב הונא כל שהקב"ה חפץ בו מדכאו ביסורין שנאמר (ישעיהו נג, י) וה' חפץ דכאו החלי יכול אפילו לא קבלם מאהבה תלמוד לומר (ישעיהו נג, י) אם תשים אשם נפשו מה אשם לדעת אף יסורין לדעת ואם קבלם מה שכרו (ישעיהו נג, י) יראה זרע יאריך ימים ולא עוד אלא שתלמודו מתקיים בידו שנא' (ישעיהו נג, י) וחפץ ה' בידו יצלח"זכור לי שראיתי הערה זו בספר מערכות כחול עבה שחיבר אחד מבניו של הגאון ר' שמעון חיררי, וכעת איני מוצא הספר
כידוע אני עולה חדש ולא יודע בדיוק ההבדל, אבל לכאורה מדוכא עם א' זה משהו נפשי, ומדוכה זה בגופני מלשון דיכה, וכשאומרים מדוכא ביסורין זה קצת זלזול שהיה לו דיכאון נפשי מהיסורין ובאמת לא כן הוא
כנלע"ד הפעוטה
מגמ' זו מתעצמת הקושיא יותר.ברכות ה' א' "אמר רבא אמר רב סחורה אמר רב הונא כל שהקב"ה חפץ בו מדכאו ביסורין שנאמר (ישעיהו נג, י) וה' חפץ דכאו החלי יכול אפילו לא קבלם מאהבה תלמוד לומר (ישעיהו נג, י) אם תשים אשם נפשו מה אשם לדעת אף יסורין לדעת ואם קבלם מה שכרו (ישעיהו נג, י) יראה זרע יאריך ימים ולא עוד אלא שתלמודו מתקיים בידו שנא' (ישעיהו נג, י) וחפץ ה' בידו יצלח"
ופירש רש"י ז''ל "וה' חפץ דכאו החלי - מי שהקב"ה חפץ בו מחלהו ביסורין".
מחילה, איפה כב' ראה בגמרא זו שמדובר ביסורין של אהבה?מגמ' זו מתעצמת הקושיא יותר.
שהרי יש לעיין מדוע בחרו לכתוב במצבות הלשון 'מדוכא' ולא 'סבל' או לשון אחרת? רואים שהקפידו בזה כולם.
התירוץ הוא שהלשון 'מדוכא' מורה על 'שבח' שאלו היו ייסורין של 'אהבה', וכפי הלשון בגמ' הנ"ל ובפסוק כל שהקב"ה 'חפץ' בו 'מדכאו' ביסורים שנאמר וה 'חפץ דכאו החלי'.
ובאמת שכל אלו שכתבו במצבות שהיה מדוכא ביסורים היו נוהגים להוסיף עוד ועוד שבחים על הנפטר, ללמדך שזהו עוד 'שבח' לנפטר. ויש כאלו שהיו מוסיפים שקבלם 'באהבה' או 'בחיבה' שזה גם שבח [שאע"פ שלא היה ייסורים של אהבה - מ"מ הוא קיבלם באהבה].
וגם שבח זה מתאים לצדיקים וגדולי הדור וכפי שבאמת מתאים למי שנכתב עליו שבח זה, אבל לסתם אדם איך אפשר לכתוב שהיה לו יסורים של אהבה, כאלו הוא צדיק גדול ואין לו עבירות אלא יסורים של אהבה, אתמהה.
ואכן אותם שהקפידו שלא לכתוב שום שבח על הנפטר כדוגמת הרב מליסא, הגרע"א והשד"ח ועוד, גם לא כתבו שהיו מדוכאים בייסורים, למרות שהיו כן באמת.
וא"כ קשה על מרן זיע"א שפסק שלא לכתוב שבחים - איך כתב ש'טוב' לכתוב שהיה מדוכא ביסורים, דהיינו הך. ואם כונתו לטרוניא - ק"ו שקשה הדבר וכנ"ל.
כלומר 'שממ"נ' קשה מאוד לכתוב כן, או מטעם שבח או מטעם טרוניא. ודוק היטב.
חפץ בו - מה הכונה??איפה כב' ראה בגמרא זו שמדובר ביסורין של אהבה?