• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

לכתוב על המצבה 'שהיה מדוכא ביסורין'

חפץ בו - מה הכונה??
וכפי שמפורש בנתיבות עולם נתיב היסורין פרק א
ומה שאמר הקדוש ברוך הוא חפץ בו ר"ל שהקב"ה חפץ בו להביא אותו אליו ויהיה קרוב אל השם ית', ולכך השם ית' מדכאו ביסורין עד שהיסורין מסלקין וממרקין פחיתות שלו אשר הוא בו מצד החמרי עד שהוא ראוי אל זה. ואמר דוקא שקבלן מאהבה, וזה כי יסורין של אהבה הם להביא אותו אל המדריגה העליונה שיהיה קרוב אל השם יתב' כמו שאמר כל שהקב"ה חפץ בו הוא מדכאו ולפיכך צריך שיקבל אותם מאהבה, כי אם אין מקבל אותם מאהבה אין לו דביקות בו ואיך יהיו יסורין של אהבה.
יכול אפילו לא קיבלם מאהבה?
 
יכול אפילו לא קיבלם מאהבה?
לא עיינת היטב במה שהבאתי מהנתיבות עולם:
זה כי יסורין של אהבה הם להביא אותו אל המדריגה העליונה שיהיה קרוב אל השם יתב' כמו שאמר כל שהקב"ה חפץ בו הוא מדכאו ולפיכך צריך שיקבל אותם מאהבה, כי אם אין מקבל אותם מאהבה אין לו דביקות בו ואיך יהיו יסורין של אהבה.
הייסורים הם של אהבה מצד הקב"ה. אם האדם לא מקבלם באהבה - הפקיע עצמו מכלל יסורים של אהבה.
 
לא עיינת היטב במה שהבאתי מהנתיבות עולם:
זה כי יסורין של אהבה הם להביא אותו אל המדריגה העליונה שיהיה קרוב אל השם יתב' כמו שאמר כל שהקב"ה חפץ בו הוא מדכאו ולפיכך צריך שיקבל אותם מאהבה, כי אם אין מקבל אותם מאהבה אין לו דביקות בו ואיך יהיו יסורין של אהבה.
הייסורים הם של אהבה מצד הקב"ה. אם האדם לא מקבלם באהבה - הפקיע עצמו מכלל יסורים של אהבה.
כוונתי איזה מין נסיון זה, שיש אופציה שלא יקבל מאהבה, ואז לא רק שאין לו שכר אלא גם ייענש על כך?
 
כוונתי איזה מין נסיון זה, שיש אופציה שלא יקבל מאהבה, ואז לא רק שאין לו שכר אלא גם ייענש על כך?
זה כבר שאלה אחרת.
הפירוש בגמ' הוא ודאי ייסורין של אהבה.

גם אם לא תפרש כן [מה שלא נראה כלל] - עדיין מדובר באחד שה' 'חפץ בו'. האם על כל אחד אפשר לכתוב כן??
 
זה כבר שאלה אחרת.
הפירוש בגמ' הוא ודאי ייסורין של אהבה.

גם אם לא תפרש כן [מה שלא נראה כלל] - עדיין מדובר באחד שה' 'חפץ בו'. האם על כל אחד אפשר לכתוב כן??
צריך לראות בשער הגמול איך פירש דברי הגמ' שם. בל"נ בהמשך היום.
 
צריך לראות בשער הגמול איך פירש דברי הגמ' שם
אחד מהראשונים תלמיד הרשב"א
תורת המנחה פרשת מקץ / דרשה יז עמוד 133
ואם אין לו עון בידוע שהם יסורין של אהבה, שאין הקדוש ברוך הוא מייסר אלא לאוהביו הצדיקים דכתיב (משלי ג יב) כי את אשר יאהב ה' יוכיח, (תהלים יא ה) ה' צדיק יבחן ורשע ואוהב חמס שנאה נפשו, כלומר הרשע מפני שהוא שונא אותו אינו רוצה ליסרו בעולם הזה, מכלל שהצדיק שהוא בוחן אותו מרוב אהבתו הוא בוחנו. וזהו שאמרו רז"ל (ברכות ה א) כל מי שהקב"ה חפץ בו מדכאו ביסורין שנאמר (ישעיה נג י) וה' חפץ דכאו החלי.
 
אחד מהראשונים תלמיד הרשב"א
תורת המנחה פרשת מקץ / דרשה יז עמוד 133
ואם אין לו עון בידוע שהם יסורין של אהבה, שאין הקדוש ברוך הוא מייסר אלא לאוהביו הצדיקים דכתיב (משלי ג יב) כי את אשר יאהב ה' יוכיח, (תהלים יא ה) ה' צדיק יבחן ורשע ואוהב חמס שנאה נפשו, כלומר הרשע מפני שהוא שונא אותו אינו רוצה ליסרו בעולם הזה, מכלל שהצדיק שהוא בוחן אותו מרוב אהבתו הוא בוחנו. וזהו שאמרו רז"ל (ברכות ה א) כל מי שהקב"ה חפץ בו מדכאו ביסורין שנאמר (ישעיה נג י) וה' חפץ דכאו החלי.
כבודו ראה בשער הגמול? שם עשה סדר בכל פרשת יסורין.
 
כבודו ראה בשער הגמול? שם עשה סדר בכל פרשת יסורין.
לא מצאתי שם ראיה כל שהיא לנידון דידן. בכל אופן הבאתי ראשון ואחרון מפורשים, ואולי יש עוד.
וגם כבר כתבתי לעיל שמפורש שה' חפץ בו, מה שאין לומר על כל אדם, ודי בזה.
 
לא מצאתי שם ראיה כל שהיא לנידון דידן. בכל אופן הבאתי ראשון ואחרון מפורשים, ואולי יש עוד.
וגם כבר כתבתי לעיל שמפורש שה' חפץ בו, מה שאין לומר על כל אדם, ודי בזה.
כעת ראיתי בשער הגמול לרמב"ן ז''ל והאריך להוכיח, שגם יסורין של אהבה באים על חטא, ושאין יסורין בעולם שלא על חטא.
וכך סיים שם: "כך יסורין הללו אהבה וחמלה על האדם, אבל מ"מ אפילו יסורין אלו לכפרה ולמרוק חטא הן באים". והאריך שם עוד עיי"ש.
 
כעת ראיתי בשער הגמול לרמב"ן ז''ל והאריך להוכיח, שגם יסורין של אהבה באים על חטא, ושאין יסורין בעולם שלא על חטא.
וכך סיים שם: "כך יסורין הללו אהבה וחמלה על האדם, אבל מ"מ אפילו יסורין אלו לכפרה ולמרוק חטא הן באים". והאריך שם עוד עיי"ש
כבר כתבתי לעיל שמפורש שה' חפץ בו, מה שאין לומר על כל אדם, ודי בזה.
 
חזור
חלק עליון